Jučer-danas-sutra
KAKO POMOĆI OSNOVNOŠKOLCIMA I NJIHOVIM OBITELJIMA DA SE NOSE S OVOM VELIKOM PROMJENOM
Olakšavanje prijelaza iz osnovne u srednju školu
objavljeno: 6. studenoga 2017.

Kao učitelj, vi želite da roditelji budu uključeni, ali neke obitelji trebaju vodstvo u tome da učine korak natrag. Bez obzira na to, znate da neki učenici zaostaju ili dožive neuspjeh kada izgube potporu roditelja ili učitelja.

Još jedna važna promjena jest to da učenici prelaze sa samo jednog učitelja na to da moraju zadovoljiti očekivanja niza učitelja. Učenici se sada moraju seliti iz jedne učionice u drugu, preodijevati se za tjelesni, biti nervozni zbog svoga prvoga školskog plesa, a u isto vrijeme pokušati otkriti kako biti dobar na vašem satu. Sve je to prilično teško.

No mnogo puta mi kao srednjoškolski učitelji gubimo iz vida koliko teško to može biti i, ako nismo pažljivi u vezi s tom promjenom za učenike, neki od njih mogli bi ostati izgubljeni u toj tranziciji. Npr. katkad srednjoškolski učitelji, uime povećanja strogosti, usmjeruju svu našu pozornost na sadržaj i akademski uspjeh. Doduše, iako je važno podići očekivanja, i dalje moramo primjenjivati strategije koje će sadržaj učiniti zanimljivim učenicima.

ZAŠTO PRIJELAZ?

Od vrtića do osnovne škole, od osnovne škole do srednje škole: mogli bismo se zapitati zašto su ti prijelazi uopće potrebni edukacijskom sustavu. Može se reći da je svaki stadij primjeren određenom razvojnom stupnju za mozak te dobne skupine.

U osnovnoj školi npr. mozak je okupiran stvaranjem veza između sjećanja i onoga što učimo sada. Prema Američkom udruženju psihologa: „Dok vještine postaju više automatske, dijete ne mora razmišljati jednako teško u vezi s tim što uči ili radi, a moždani resursi se oslobađaju da bi bili iskorišteni za složene zadatke koji zahtijevaju sve više pozornosti i procesiranja. Osnovnoškolske godine stoga se svode na uvježbavanje za temeljna akademska ponašanja – a učitelji rade s učenicima svakodnevno da bi im pomogli da se pripreme.“

No dok je učenik u višim razredima osnovne škole, poveznice između različitih informacija u njegovu mozgu počinju se povećavati te „inferencijalno razmišljanje postaje naglašenije“. Mozak učenika troši energiju na odlučivanje koji će tip znanja biti pohranjen u kratkoročnome ili dugoročnom pamćenju, a sposobnosti za donošenje odluka počinju se razvijati. Očekuje se da će učenik do tada svladati učenje napamet iako, dok se učenici hvataju u koštac s razvojnim izazovima koji se pojavljuju pri ulasku u ranu adolescenciju, ne može se pretpostaviti da je učenik svladao učenje napamet, a učitelji moraju biti pažljivi pri podučavanja dubljeg sadržaja i priopćivanju tog sadržaja na zanimljive i poticajne načine.

Za mnoge, tranzicija u uspješnog srednjoškolca – u neurološkome i društvenom smislu – jest postupna, a veća samostalnost ne događa se automatski prvog dana (ili mjeseca) nastave.

SAVJETI KOJE UČITELJI MOGU DATI UČENICIMA I NJIHOVIM OBITELJIMA

Uvježbavanje učenika i njihovih obitelji da budu samostalniji ne znači napuštanje pružanja potpore. Posve suprotno: to znači da moramo biti transparentni u vezi s onim što dolazi i da moramo ponuditi strategije za pomoć. Stoga, evo nekih osnovnih savjeta koje učitelji mogu dati i učenicima i njihovim obiteljima.

ZA UČENIKE OSNOVNIH ŠKOLA

* Služite se dnevnim redom. Pratite zadatke svih svojih nastavnika svakog dana.

* Budite vlastiti zagovornik. Pošaljite učiteljima poruku elektroničke pošte s pitanjima u vezi sa zadatcima.

* Redefinirajte sami sebe. Uzmite to vrijeme da biste iskušali sve, od različitih stilova odjeće do različitih stilova pisanja. Počnite otkrivati tko želite biti.

* Upoznajte svoga školskog savjetnika. Dajte mu do znanja da ste tu. On je tu da vam pomogne.

ZA OBITELJI

Prestanite donositi stvari u školu za svoje dijete. Pomozite nam da naučimo učenike odgovornosti. Nemojte im donositi ručak ili zaboravljenu domaću zadaću.

Svakodnevno provjeravajte njihov dnevni red. Budite dio sustava odgovornosti zajedno s učiteljima.

Kod kuće tehnologiju držite na dostupnome mjestu. Nemojte držati uređaje u spavaćoj sobi. Neka učenici rade na elektroničkim uređajima u zajedničkom prostoru. A kad smo već kod toga, pobrinite se da znate korisničko ime i šifru svog djeteta.

Dajte im više slobode kada dokažu da mogu sami nešto učiniti. Odmaknite se nakon što vaše dijete dokaže da može biti samostalnije.

ULOGA ŠKOLE I UČITELJA

I učitelji i škole imaju svoju ulogu da bi pomogli učenicima.

* Aktivno podučavajte vještine učenja. Nemojte pretpostavljati da vam učenici dolaze znajući kako da upravljaju svojim vremenom.

* Budite transparentni sa zadatcima i rokovima. Olakšajte obiteljima koje imaju poteškoća s pružanjem potpore učenicima dok oni uče kako biti samostalni. Nemojte kriti zadatke ili domaću zadaću od obitelji. To ne izgrađuje samostalne učenike.

* Omogućite edukaciju za sve stranke. Omogućite satove i radionice o temama poput kibernetičke sigurnosti do strategija o tome kako se nositi sa problemima u ponašanju (za roditelje).

* Pokrenite program potpore. Mrežni program  jest program koji pomaže djeci u prijelazu iz osnovne u srednju školu.

Učenici osnovne škole nisu samo manja verzija učenika srednje škole. Nastavite primjenjivati strategije angažiranja učenika čak i dok povisujete očekivanja. Zapamtite, srednja škola velika je promjena za neke učenike. Dok se neki čine spremnima za prijelaz u srednju školu, drugi se možda nostalgično osvrću na svoje osnovnoškolske dane.

………………..

NAPOMENA

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org