Savjeti stručnjaka
SVE ZA ISTI CILJ
Pružanje potpore učenicima koji su prekinuli obrazovanje
objavljeno: 22. studenoga 2017.

Prije nego što je postao moj učenik, Jose je uzgajao kukuruz i lubenice u Hondurasu umjesto pohađanja škole. Rekao mi je da je prekinuo obrazovanje u šestom razredu jer: „Ako sam učio, onda nisam radio, a ako sam radio, onda nisam učio.“

Joseova sjećanja na školu nisu bila pozitivna. Imao je učitelja koji ga je kažnjavao drvenim ravnalom po prstima i nitko ga nije naučio čitati sve do petog razreda. Ipak, Jose je došao u SAD, odlučan da nauči engleski i završi srednju školu.

No ono s čime je bio suočen bilo je mnogo više od svladavanja jezika i kulturoloških barijera. Jose je trebao naučiti kako „pohađati školu“, na način koji mnogi od nas uzimamo zdravo za gotovo.

Gotovo četvrtina svih učenika koji su upisali San Francisco Unified School District prošle godine bili su učenici engleskoga. Mnogi od njih bili su učenici s ograničenim ili prekinutim formalnim obrazovanjem. Poput Josea, oni su propustili dvije ili više godine formalnog obrazovanja iz razloga poput siromaštva, rata, nasilja ili različitih kulturoloških očekivanja od obrazovanja.

To su neki od naših najrizičnijih učenika zbog toga što su suočeni s jezikom i kulturološkim preprekama, a uz to su im potrebne osnovne školske vještine. Ipak, ne postoji mnogo jednostavno dostupnih informacija koje mogu učiteljima pomoći da pruže potporu takvim učenicima. Zato sam prikupio nekoliko strategija temeljenih na istraživanjima uz primjere na kojima ću pokazati kako ih moji kolege i ja provodimo.

■  POMAGANJE UČENICIMA S OGRANIČENIM ILI PREKINUTIM SLUŽBENIM OBRAZOVANJEM

OSMISLITE „SUSTAV PRIJATELJA“ ZA NOVE UČENIKE koji će im pomoći da upoznaju svoju školu i povežu se s kolegama. Prvi dan u novoj školi može biti užasavajući, posebno za t učenike. U školi u kojoj radim surađujemo da bismo uparili svoje najnovije učenike s kolegama. Prijatelje biramo na temelju usklađenih rasporeda, razine znanja, spola i potencijala za vodstvo.

POVEŽITE RAZREDNO UČENJE S NJEGOVOM NEPOSREDNOM I PRAKTIČNOM VRIJEDNOŠĆU. Istraživačica Andrea DeCapua smatra da učenici koji su propustili veći dio formalne edukacije često dolaze iz zajednica u kojima novo učenje ima neposrednu i izravnu važnost. Sadržaj pak i vještine koje podučavamo od osnovne škole nadalje sve su više apstraktni i teoretski.

Shannon Darcey, učiteljica engleskog jezika u osnovnoj školi Urban Promise Academy, na početku svake školske godine kaže svojim učenicima neka snime videoobilazak svoje škole. Učenici rade zajedno u malim skupinama da bi se upoznali s važnim ljudima, mjestima i stvarima koje će viđati svakog dana sljedeće godine.

KORISTITE SE KOLABORATIVNIM STRUKTURAMA KOJE SE TEMELJE NA GRUPNOM RADU i stvaraju zajednički sustav odgovornosti za učenje. Prema DeCapui, mnogi učenici s ograničenim ili prekinutim formalnim obrazovanjem dolaze iz zajednica u kojima je učenje zajednički proces. Dok mnogi edukatori u SAD-u primjenjuju grupni rad na svojim satovima, to ipak nažalost nije norma.

Nicholas Chan primjenjuje kolaborativnu strukturu ocjenjivanja testova koja podržava učenike s ograničenim ili prekinutim formalnim obrazovanjem na svom satu matematike. Nakon što je od učenika koji nisu znali odgovoriti na pitanja dobivao natrag prazne testove, on i njegov kolaborativni partner počeli su posvećivati dio vremena na satu na testiranje učenika u grupama prije nego što bi od njih tražili da sami pokažu svoje razumijevanje.

U tijeku grupnih testova četiri učenika rade zajedno na učenju sadržaja, vještina i jezika iz kojeg će poslije biti pojedinačno testirani. Na grupnom testu, doduše, oni su odgovorni samo za svoju grupu. Chan također promatra učionicu da bi provjerio rade li svi članovi skupine na svakom problemu zajedno i da nitko ne kreće dalje dok svi nisu spremni.

Usto, učenici mu mogu postaviti dva pitanja u tijeku grupnog testa, što ih prisiljava da se oslanjaju jedan na drugog. Ta struktura pomaže svim učenicima da uče, a posebno pomaže učenicima s ograničenim ili prekinutim formalnim obrazovanjem da kroz suradnju pronađu smisao u onome što uče.

RAZVIJTE LEKCIJE PRIMJERENE DOBI SPECIFIČNO NAMIJENJENE UČENICIMA s ograničenim ili prekinutim obrazovanjem. Odličan kurikul za takve učenike jest onaj koji eksplicitno podučava jezik i dekonstruira apstraktne koncepte u opipljive te aktivira prethodno znanje.

Courtney Couvreur u srednjoj školi Oakland International to postiže tako da od svojih učenika traži da izrade kuharicu te u procesu nauče osnovne vještine računanja i razlomaka, što će im naposljetku pomoći interpretirati kvantitativne podatke koje vide u svakodnevnom životu.

Ona počinje od praktičnih pojmova poput kuhanja, što učenike ubrzo potakne na uspoređivanje mjera za sastojke da bi razumjeli, na fizički način, kako cjelina i dijelovi cjeline nečega izgledaju. Ona ih zatim podučava kako da izrade vlastite recepte. Učenicima s ograničenim ili prekinutim službenim obrazovanjem to pruža podlogu koja će im biti potrebna da pristupe apstraktnijim konceptima koji dolaze poslije.

…………………

 NAPOMENA

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala naglašavaju projektno-orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • edutopia.org
  • Photo by NeONBRAND on Unsplash