Jučer-danas-sutra
ODGOVARANJE PRED PLOČOM
Zašto se dijete boji školske ploče
objavljeno: 24. studenoga 2017.

Jednima je izlazak pred razred jednostavan, čak i ugodan. Prija im pozornost kolega. Oni jako lijepo odgovaraju na upite učitelja, čak i kad nemaju znanje o predmetu. Drugi osjećaju nelagodu i uzbuđenje s kojima se ipak mogu nositi bez tuđe pomoći. A neki, kad čuju svoje prezime, osjećaju zbunjenost i užas. Oni su izgubljeni, mješaju riječi i na kraju potpuno zaboravljaju naučeni materijal. Što činiti kada dijete odbija odgovarati na ploči?

 TRAŽITE ODGOVOR U SEBI

Razlozi takva ponašanja mogu se kriti u odnosima s vršnjacima ili u nedostatku međusobnog razumijevanja s nastavnicima. Neki od problema mogu biti:

  • sukob s vršnjacima
  • psihička trauma zbog neuspješnog odgovaranja u prošlosti
  • nekorektno ponašanje pedagoga
  • nova i nepoznata situacija vezana za promjenu mjesta prebivanja, nedostatak prijatelja.

Kada je strah od javnog govora vezan za situaciju unutar razrednog kolektiva, ne bi trebalo usmjeravati previše pažnje na učenika, ali ne treba ni zanemarivati problem. Potrebno je pozvati djecu na otvoren povjerljivi razgovor i pronaći kompromisno rješenje. Korisno je najprije provesti anonimno ispitivanje učenika. Zamolite iskren odgovor na pitanje koji je prema njihovu mišljenju razlog nastale situacije u kolektivu.

Negativno iskustvo stečeno u prošlosti nepovoljno utječe na psihičko stanje djeteta. Povjerenje u vlastite sposobnosti može povratiti ljubazna riječ nastavnika, a visoka ocjena ovdje ima tek neznatan uspjeh.

Teško je pronaći izlaz iz situacije ako je ponašanje učenika isprovocirano grubim riječima učitelja ili ismijavanjem. Iskusni učitelj dužan je ispraviti svoju netaktičnost, ispričavši se djetetu u prisutnsti razrednih kolega. U protivnom bi se roditelji trebali obratiti za pomoć administraciji škole ili, u krajnjem slučaju, donijeti odluku o prelasku u drugu obrazovnu ustanovu.

Ako je dijete nedavno došlo u razred, zadatak je učitelja pomoći mu da se prilagodi i bolje upozna svoje kolege. U tom slučaju mnogo ovisi o profesionalnosti i ljudskim kvalitetama učitelja. U prvo vrijeme ne bi trebalo prozivati novaka na ploču ili davati složene zadatke. Takva je učenika najbolje ispitivati po njegovoj želji, a primjedbe i ispravke iznositi u delikatnoj formi i licem u lice. Pokušajte naći jače strane vašeg štićenika, ne štedite na pohvali. To će ohrabriti dijete, podići njegov autoritet među kolegama i pomoći mu u nalaženju prijatelja.

 PROMATRAJTE DIJETE

Doživljaj u tijeku odgovaranja na ploči često je povezan s individualnim i psihološkim obilježjima djetetove osobnosti:

  • nisko samopoštovanje i kao rezultat toga, nesigurnost u sebe i svoje znanje
  • nezadovoljstvo svojim vanjskim izgledom
  • tjelesni nedostatci
  • problemi s govorom,
  • pojačana emocionalnost i osjetljivost.

Ako želite otkloniti razlike u materijalnom stanju vaših učenika, uvedite školske uniforme i zabranite donošenje skupih igračaka i drugih neobičnih predmeta. Potaknite djecu da razmisle o tome da se mogu istaknuti samo znanjem i dobrim djelima, a ne modernim i živopisnim stvarima.

Problem straha djeteta od odgovaranja pred pločom zahtijeva sudjelovanje roditelja i savjete iskusnog psihologa. Razrednik mora razmisliti o tom kako najbolje provesti tematski roditeljski sastanak uz sudjelovanje psihologa. Osnovne mjere trebaju, ne dotičući se ličnosti, sadržavati opće savjete i preporuke specijalista. Razgovor s roditeljima djeteta s problemima provodi se privatno, na delikatan način. Pokušajte se družiti s roditeljima, koordinirati svoje postupke, dati korisne savjete.

 SAVJETI ZA RODITELJE

  • Saznajte što točno uzrokuje strah u djeteta.
  • Objasnite mu da takvo kroz takvo stanje ne prolazi samo on.
  • Preporučite mu da pažljivo pripremi domaću zadaću, ponavljajući naglas pred zrcalom.
  • Predložite mu da pokaže inicijativu i sam se javi za izlazak na ploču.
  • Naučite ga da se, dok odgovara lekciju, usredotoči na one s kojima je u dobrim odnosima i ne obraća pozornost na kolege od kojih se mogu očekivati podlosti.
  • Usredotočite njihovo zanimanje na uspjeh i dostignuća, ne na pogreške i slabosti.
  • Ne kažnjavajte strogo lošu ocjenu.
  • Ako je potrebno, upišite dijete na tečaj retorike, dramsku sekciju ili se obratite za pomoć logopedu.

 UDRUŽIMO NAPORE

Strah od školske ploče tek je mali vidljivi dio dubljeg problema. Situacija može biti mnogo ozbiljnija nego što se čini na prvi pogled. Ako ne pružite na vrijeme ruku pomoći, sramežljivost će preći u nesigurnost i formirat će se kompleks manje vrijednosti. Takvo se dijete zatvara u sebe sa svojim problemima, prestane komunicirati s vršnjacima, gubi prijatelje. Ono ne može uspjeti u odrasloj dobi, izgraditi karijeru i pronaći obitelj. Teško je prevladati strah sam. Moramo djelovati zajedno. Učitelj daje korisne savjete. Učitelj okružuje dijete brigom i pažnjom, kontrolira njegovo ponašanje i pomaže usaditi sigurnost u sebe. Samo je koordinirana interakcija svih sudionika, bliski kontakt između učitelja, roditelja i djece osnova za uspjeh.

………………

NAPOMENA

  • Pedsovet.su jest ruska stranica namijenjena pedagozima i učiteljima, prenosi novosti, metode, mišljenja, istraživanja te pruža potporu odgovarajući na pitanja publike i otvarajući teme na forumu.
  • Izvor: pedsovet.su