Savjeti stručnjaka
U KOŠTAC S POGREŠNIM INFORMACIJAMA
Škole mogu iskoristiti istraživanja da bi poboljšala nastavničku praksu
objavljeno: 2. siječnja 2018.

U proteklih nekoliko godina škole su sve više usmjerene na primjenu istraživanja, pogotovo istraživanja koje se bave načinima na koje učenici uče te njihovim prijedlozima za učinkovito podučavanje.

Jedan od razloga zbog kojih učitelji moraju biti informiraniji o istraživanjima jest da bi zaboravili gomile pogrešnih informacija kojima smo zatrovani. Čak i onda kada je neki pristup podučavanju dokazan kao netočan, on može i dalje nastaviti utjecati na naš rad.

Jedan je PRIMJER piramida učenja, koja se temelji na teoretskom okviru Edgara DALEA.

Taj okvir nije imao nikakve veze s učenjem, ali je ubrzo zaživio vlastitim životom.

Većina učitelja dobiva informacije koje se temelje na tome modelu – npr. da učenici pamte samo pet posto onoga što čuju u učionici, ali 90 posto onoga što podučavaju druge učenike.

No nikad nisu postojali dokazi koji bi poduprli te tvrdnje, a one se ipak i dalje pojavljuju u profesionalnom razvoju učitelja i savjetima koje učitelji dobivaju. Čak i kada je pogreška u izvornoj ideji poznata, ona je toliko ugrađena u ono što nazivamo „dobrom praksom“ da je i dalje smatramo točnom. Sreo sam mnogo učitelja koji ograničuju količinu vremena koje provedu razgovarajući s razredom zbog toga.

JOŠ JEDAN PRIMJER jest ideja da učenika treba podučavati u skladu s njegovim stilom učenja. Unatoč tomu što se taj način razmišljanja uvelike kritizira i što nedostaju dokazi koji bi ga poduprli, gotovo 93 posto učitelja u Velikoj Britaniji i dalje tu ideju drži istinitom.

Prema mom iskustvu, vrlo je malen broj škola koje svojim učiteljima govore da prestanu podučavati prema različitim stilovima učenja; one su jednostavno to prestale spominjati – stoga je primjena tih metoda izumrla, ali ne nužno i vjerovanje u njih.

■  PREPOZNAVANJE ONOGA ŠTO DOISTA FUNKCIONIRA

Neki od tih problema pojavili su se zbog toga što se učiteljima istraživanja često čine kao da su oni predmet tih istraživanja, a ne kao da sudjeluju u njima. Kao što su Carl HENDRICK i Robin MACPHERSON istaknuli – „Učiteljima su dani odgovori na pitanja koja nisu postavili i rješenja na probleme koji nikad nisu postojali.“

Kada se učiteljima ponudi neko korisno istraživanje, to se obično svodi na popis strategija koje su odvojene od izvornoga konteksta.

Znači li to da trebamo odustati od istraživanja obrazovnog procesa?

To bi moglo biti primamljivo, ali kao što ravnatelj Tom SHERRINGTON kaže: „Važno je razviti razumijevanje edukacijskih istraživanja, njihova opsega i ograničenja tih istraživanja.“ To se ne može svesti na krilatice poput „sve funkcionira“ ili „što god funkcionira, za mene je dobro“.

■  DIJELJENJE ZNANJA

Stoga, kako škole i učitelji mogu pronaći istraživanja koja su korisna za njih, prepoznati ono što je rigidno i otkriti kako se dobra istraživanja mogu primijeniti?

  • Jedno od sve češćih rješenja za škole jest uložiti u ulogu voditelja za istraživanja.

„Učitelji trebaju biti informirani o istraživanjima, ali pritisak radnog opterećenja znači da oni nemaju vremena sve to pratiti“ kaže Macpherson. „Određivanjem jednog učitelja koji može filtrirati informacije korisne za učitelje i podijeliti najkonkretnije dokaze sa svojim kolegama, može se izbjeći udvostručenje truda i poboljšati učenje učenika.“

Kao netko tko se nalazi u takvoj ulozi, Jade SLATER, pomoćnica ravnatelja Srednje škole Walton, svakog polugodišta izrađuje letak u kojem sažima niz edukacijskih istraživanja i raspravlja o njihovim primjenama u učionici.

Ona također vodi izbornu školsku obuku za učitelje koji žele provesti vlastito istraživanje o učinkovitom podučavanju. To ohrabruje učitelje da proučavaju tuđa istraživanja i da se osvrnu na vlastitu praksu.

Direktorica podučavanja i učenja pri školi Wyedean Julie SMITH koristi se podučavanjem lekcija da bi razvila kulturu suradnje u učinkovitom podučavanju i njegove evaluacije.

„Suradnički pristup planiranju lekcija i promatranju lekcija našem osoblju omogućuje da postanu otvoreniji i reflektivni u svojim raspravama,“ kaže Smith. Škola to zatim primjenjuje da bi ocijenila svoje intervencije temeljene na dokazima i da bi razumjela što funkcionira.

■  IZBACIVANJE NEPOTREBNIH ZADATAKA IZ PODUČAVANJA

U međuvremenu, na Akademiji sv. Leonarda u Istočnom Sussexu, Chris DEAN se usredotočio na učinkovite strategije za pomoć pri pamćenju i dijeljenju tih pristupa učenicima.

Uzimanje u obzir edukacijskih istraživanja također može pomoći pri poništavanju razloga zbog kojih učitelji odlaze iz profesije, poput ocjenjivanja, koje je uvelike neučinkovito i može biti štetno za napredak. Dean mi je rekao: „Razmišljali smo o istraživanju učinkovitih povratnih informacija i drastično smanjili svoja očekivanja o učestalosti pisanih komentara uz ocjenjivanje.“

U mojoj školi naš tim za pedagoške inovacije ima dodatno vrijeme za čitanje rezultata raznih istraživanja. Mi vodimo obrazovne sesije i radionice za naše školsko osoblje i dijelimo ono što smo naučili iz školskog bloga. Drugi timovi također se usmjeruju na specifična područja školskih prioriteta, poput pismenosti, te dijele dokaze dobrih praksi sa školskim osobljem.

Biti informiran o edukacijskim istraživanjima znači da dobivamo bolje razumijevanje onoga što može biti učinkovito u učionici. Možemo odbaciti loše savjete i zastarjele ideje te dobiti samopouzdanje da učinimo ono za što znamo da je djelotvorno.

………………………

NAPOMENA

  • The Guardian su britanske dnevne novine osnovane 1822. godine, koje izdaje Guardian Media Group. Mrežne stranice The Guardiana (guardian.co.uk) jedne su od najposjećenijih na engleskom jeziku.
  • theguardian.com