Savjeti stručnjaka
KADA SE RADI O RAZVOJU, NISU SVE PRIČE ISTE
Nova studija pokazuje da nije svejedno koje knjige čitate svojoj bebi
objavljeno: 16. siječnja 2018.

Jedan izvještaj primjerice ističe da je 55 posto roditelja djece u dobi od tri do pet godina svojoj djeci svakodnevno čitalo u 2007. godini.

Prema američkom Ministarstvu obrazovanja, 83 posto roditelja djece u dobi od tri do pet godina svojoj je djeci čitalo tri ili više puta tjedno u 2012. godini.

Međutim, ono što nije odmah jasno iz sveprisutnog savjeta da bi maloj djeci trebalo čitati jest da je ono što se nalazi na stranicama knjige možda jednako važno kao i samo iskustvo čitanja.

  • Jesu li sve knjige ravnopravne kada se radi o ranom iskustvu čitanja knjige djetetu?
  • Je li važno što ćete čitati svom djetetu?
  • I jesu li najbolje knjige za bebe drugačije od najboljih knjiga za malu djecu?

Da bi roditelje uputili u stvaranje visokokvalitetnog iskustva čitanja knjige za njihove bebe, moj istraživački tim i ja proveli smo niz istraživanja o tome kako bebe uče.

Jedan od naših ciljeva bio je bolje razumjeti koliko je zajedničko čitanje knjiga važno za mozak i razvoj ponašanja.

■  ŠTO SE NALAZI NA DJETETOVOJ POLICI ZA KNJIGE?

Istraživači vide jasne koristi iskustva zajedničkog čitanja za razvoj djeteta. Zajedničko čitanje s malom djecom dobro je za jezik i kognitivni razvoj, povećanje vokabulara i vještina koje prethode čitanju te podešavanje konceptualnog razvoja.

Zajedničko čitanje knjiga također pojačava kvalitetu odnosa između roditelja i djeteta tako što potiče njihovu recipročnu interakciju.

Uz to, ono bebama i roditeljima omogućuje svakodnevno vrijeme za maženje.

Nedavno istraživanje pokazuje da kvaliteta i kvantiteta zajedničkog čitanja knjiga u ranom djetinjstvu također predviđa kasniji vokabular djeteta, vještine čitanja i sposobnost pisanja imena.

Drugim riječima, što su više knjiga roditelji čitali svojoj djeci i što su više vremena proveli čitajući, tim su veće bile razvojne koristi kod njihove četverogodišnje djece.

Ovo važno otkriće jedno je od prvih koja mjere prednosti zajedničkog čitanja djeci u ranom djetinjstvu. Ali još uvijek postoji mnogo toga što istraživači moraju provjeriti, poput toga vode li neke knjige možda prirodno do kvalitetnijih interakcija i povećanog učenja.

■  BEBE I KNJIGE U LABORATORIJU

U našem smo istraživanju moji kolege i ja pratili bebe tijekom drugih šest mjeseci života.

Otkrili smo da kada roditelji pokazuju bebama knjige s licima ili predmetima koji su individualno imenovani, ona nauče više, preslikavaju ono što su naučila na nove situacije i pokazuju više specijaliziranih moždanih reakcija.

Ovo je u kontrastu s knjigama koje nemaju oznake ili kod knjiga s istom generičkom oznakom ispod svake slike u knjizi. Rano je učenje u ovoj dobi također povezano s koristima koje se pojavljuju četiri godine kasnije u djetinjstvu.

Naša posljednja studija u nizu objavljena je u časopisu Child Development . 

EVO ŠTO SMO NAPRAVILI:

  • Prvo smo doveli šestomjesečnu djecu u naš laboratorij, gdje smo mogli vidjeti koliko pažnje djeca posvećuju likovima u priči koje nikada prije nisu vidjeli. Koristili smo elektroencefalografiju (EEG) da bismo izmjerili njihove moždane reakcije.
  • Djeca su na glavi nosila mrežicu sa 128 senzora, što nam je omogućilo da snimimo električnu aktivnost njihova mozga. Izmjerili smo ove neuralne reakcije dok su djeca gledala i obraćala pažnju na slike na računalnom zaslonu.

Ovi podatci mogu nam reći što djeca znaju te mogu li razlikovati likove koje im pokazujemo.

Također smo promatrali djecu koristeći tehnologiju koja prati kretanje oka da bismo vidjeli na koje su se dijelove likova djeca usredotočila i koliko su dugo obraćala pažnju.

Podatci koje smo prikupili u ovoj prvoj fazi poslužili su nam kao osnovica. Željeli smo usporediti njihove inicijalne mjere s budućim mjerenjima koja ćemo napraviti, nakon što ih pošaljemo kući s pričama koje sadrže ove iste likove.

PODIJELILI SMO NAŠE SUDIONIKE U TRI GRUPE.

  • Jedna je grupa roditelja čitala svojim bebama knjige s pričama koje su sadržavale šest individualno imenovanih likova koje nikad prije nisu vidjeli.
  • Druga je grupa dobila iste knjige, ali su umjesto individualno imenovanih likova korištene generičke i izmišljene oznake za imenovanje likova.
  • Naposljetku, imali smo i treću grupu beba za usporedbu, čiji im roditelji nisu čitali ništa posebno za ovu studiju.

Nakon tri mjeseca, obitelji su se vratile u naš laboratorij da bismo izmjerili pažnju koju bebe posvećuju likovima iz priča. Samo ona djeca koja su primila knjige s pojedinačno imenovanim likovima pokazala su pojačanu pažnju u usporedbi s njihovim ranijim posjetom laboratoriju.

A moždana aktivnost beba koje su naučile individualne oznake također je pokazala da mogu razlikovati različite likove. Međutim, ove učinke nismo primijetili kod beba u grupi za usporedbu ili kod beba kojima su čitane knjige s generičkim oznakama.

Ova otkrića sugeriraju da vrlo mlada djeca mogu koristiti oznake da bi učila o svijetu oko sebe te da je zajedničko iskustvo čitanja knjiga učinkovit alat za podržavanje razvoja u prvoj godini života.

■  KOJE KNJIGE ODABRATI ZA MAKSIMALNI UČINAK?

Dakle, što ovi rezultati znače za roditelje koji čitanje djeci žele iskoristiti na najbolji mogući način?

Nisu sve knjige u ovome pogledu jednake. Knjige koje bi roditelji trebali čitati svojim šestomjesečnim i devetomjesečnim bebama vjerojatno će biti drugačije od onih koje čitaju dvogodišnjoj djeci, koje će opet biti drugačije od knjiga prikladnih za četverogodišnju djecu koja se već spremaju da sama čitaju.

Drugim riječima, da bi roditelji zajedničko čitanje tijekom ranog djetinjstva iskoristili na najbolji mogući način, svojoj djeci moraju čitati odgovarajuće knjige u odgovarajuće vrijeme.

Za bebe, pronalazak knjiga koje imenuju različite likove može voditi do kvalitetnijeg iskustva zajedničkog čitanja te rezultirati boljim učenjem i moždanim razvojem. Sve su bebe jedinstvene, stoga bi roditelji trebali pokušati pronaći knjige koje zanimaju njihovu bebu.

  • Moja je kćer voljela knjige o životinjama. Ako imena nisu bila u knjizi, mi bismo ih jednostavno izmislili.

Moguće je da knjige koje uključuju imenovane likove jednostavno povećavaju količinu pričanja. Mi znamo da je pričanje s bebama važno za njihov razvoj.

Stoga, roditelji male djece: dodajte iskustvo zajedničkog čitanja knjiga svojoj svakodnevnoj rutini i imenujte likove u knjigama koje čitate.

Pričajte sa svojim bebama u ranoj dobi i često ih vodite kroz njihov zadivljujući novi svijet – i dopustite neka vam knjige u tome pomognu.

………………

NAPOMENA

  • Science Alert portal je koji dijeli zanimljive, inspirativne i provjerene vijesti iz svijeta znanosti. Kojima možete vjerovati.
  • Izvor: sciencealert.com