Zanimljivosti
OŠ BOROVJE, ZAGREB
Scratch za početnike
objavljeno: 12. veljače 2018.

Budući da kolegica i ja već nekoliko godina vodimo Male informatičare u razrednoj nastavi, željele smo učenicima ponuditi nešto drukčije, zanimljivo i zabavno. Izabrale smo programiranje u Scratchu, koji je prvotno i dizajniran za učenike od 8 do 16 godina. Prijavile smo svaka po dvije dvosatne radionice naziva „Scratch for beginners”.

Cilj je bio upoznati učenike s programskim jezikom koji omogućava stvaranje jednostavnih priča, igara i animacija, koje možemo dijeliti s drugima i pregledavati.

Prilikom najave događanja učenicima 3. a i b razreda svi su iskazali interes i željeli sudjelovati. Na svim su radionicama sva radna mjesta bila ispunjena, čak smo učenicima ponudili i naše učiteljske laptope, kako bi svi mogli sudjelovati.

PRVA RADIONICA zamišljena je kao uvod u Scratch. Nakon prikaza izabranih Scratch projekata, uslijedila je registracija učenika na internetskoj stranici Scratch i upoznavanje s njom. Zatim smo otvorili novi projekt i krenuli u veliko istraživanje njegova sučelja. Uz zorne upute „korak po korak” naučili su izabrati pozornicu, mijenjati likove (sprites) birajući im kostime kojima smo mijenjali boje u Paint editoru, i naposljetku, animirati izabrani lik izdavanjem naredbi složenih u grafički blok, tzv. skriptu.

Prva skripta bila je vrlo jednostavna – izabrani lik trebao se kretati pozornicom od točke A do točke B. Dok sam objašnjavala kako se koriste blokovi, učenici su me pažljivo slijedili. Nakon upita učenika kako dodati tekst ili zvuk i mojeg odgovora, većina učeničkih glava preusmjerila se na svoj rad. Ubrzo su nastali prvi programi, koji su me ugodno iznenadili. Učenici su samostalno izradili programe u kojima se likovi vrte, skaču, govore, životinje se glasaju, neki su koristili više likova i vrlo uspješno sinkronizirali dijaloge.

ZADATAK DRUGE RADIONICE bio je osmisliti jednostavnu igricu. Učenicima su ponuđeni blokovi koje su trebali složiti prema naučenom algoritmu s prethodne radionice. Samostalno su prionuli na posao i ubrzo su nastale njihove prve programirane igrice, u kojima je cilj bio „uhvatiti” lik ili objekt koje se nasumično pojavljuje i nestaje. Neki su učenici samoinicijativno dodali blokove kojima su omogućili i prikaz teksta ili pojavu zvuka te brojač pogodaka, odnosno prikaz bodova.  

 

  • ŠTO SMO POSTIGLI?

Na radionici su sudjelovali svi učenici, uz visok stupanj motiviranosti i aktivnosti stvorili su sadržaj koji mogu pregledavati, isprobati, komentirati, doraditi ili preraditi.

Skripte su dostupne na školskoj web stranici OVDJE. 

Uradci su vidljivi i ostalim učenicima, kao i roditeljima, koji su reagirali iznimno pozitivnim komentarima:

  • „Ovakve radionice uče djecu da internet može biti vrlo koristan”
  • „I mi smo počeli kodirati zajedno s N.”
  • „Ovo je super!”

Učenici su usvojili osnovna znanja programiranja u Scratchu koja mogu nadograditi daljnjim radom.

 

Ove dvije radionice rezultirale su sveopćim oduševljenjem učenika trećih razreda. I kolegica i ja bile smo ugodno iznenađene – očekivale smo da nećemo stići pomoći svima, a učenici su pokazali veliku samostalnost u radu i s lakoćom su isprobavali kombinacije blokova.  

Najveće nam je iznenađenje bio odabir većeg broja likova i sukladno tome izrada više skripti. Planiramo nastaviti raditi u Scratchu i dalje, izradit ćemo igrice znanja u kojima će učenici osmisliti zadatke iz Hrvatskog jezika, Matematike, Prirode i društva…i testirati svoje znanje, brzinu i spretnost.

To je ujedno odličan način da ponovimo i uvježbamo gradivo na temelju učenikova izbora sadržaja i njegova oblikovanja – učenik samostalno bira sadržaj, kreativno ga oblikuje pazeći na usklađenost pitanja/zadataka i njihovih odgovora/rješenja, odlučuje na koji će način nagraditi točne odgovore i/ili kazniti netočne. Nakon završetka sam testira svoj uradak, isprobava uratke svojih suučenika te uspoređuje. I pritom se dobro zabavlja!

Učeničke radove možete vidjeti OVDJE na internetskoj stranici OŠ Borovje – projekt EU Code Week.

…………………………….

Željka ZAGORAC, učiteljica mentorica | OŠ Borovje, Zagreb