Školstvo u medijima
NAJMOĆNIJA PROMJENA KOJA POSPJEŠUJE USPJEH JEST POVRATNA INFORMACIJA
Kako ocjenjivanje učiniti korisnim i produktivnim
objavljeno: 19. veljače 2018.

… na dva primarna cilja ocjenjivanja: prikupiti dokaze o tome jesu li učenici usvojili gradivo i iskoristiti ocjenu kako bismo ih dodatno motivirali.

  POBRINITE SE DA SU ZADATCI VALJANI I POUZDANI

Test ili kviz može vam dati prilično dobru ideju o tome koliko učenik zna, ali samo ako je valjan, pouzdan i nepristran. Mnogi su ispiti prilično manjkavi, s ambicioznim rječnikom, nejasnim uputama, neprimjerenim kulturnim referencama koje su nepouzdane i možda pristrane. Kada osmišljavate ispit, budite svjesni svih zamki.

Ta zastrašujuća domaća zadaća, radni listovi, odgovaranje na pitanja nakon svakog poglavlja može biti smatrano „ispraznim poslom” ako nema svrhu. Svaki zadatak s ciljem jest procjena. Svako sredstvo analiziranja učenikova znanja, razmišljanja ili vještina zahtijeva planiranje i promišljanje.

  DIJELITE PRODUKTIVNE POVRATNE INFORMACIJE

Produktivna povratna informacija više je od rezultata ili opisne ocjene, to je više i od samih riječi. Poučavanje uključuje pravodobne ispravke i povratne informacije temeljene na određenim kriterijima koji ohrabruju učenike u njihovu učenju.

Na primjer, „ovo je odlično” ne daje odlikašu nikakvu smjernicu kamo krenuti. A ako odlikaš nastavlja dobivati petice ne ulažući dodatan trud mogao bi postati samodopadan i uvijek očekivati peticu. Često i učitelj očekuje peticu od odlikaša te se tako u ocjenjivanje može uvući pristranost. Pokušajte učeniku dati produktivnu povratnu informaciju koja će mu pomoći da proširi svoje učenje, nešto poput: „Pogodio si glavnu junakovu moralnu dvojbu, odlično kritičko razmišljanje! Sljedeći bih put željela da razmotriš perspektivu antagonista.”

S druge strane, učenik koji dobije trojku i „značajan napredak” nema pojma na čemu bi još trebao poraditi ili što je dobro odradio. Mnogi učenici s poteškoćama nisu sposobni samostalno uvidjeti pozitivne strane svog rada. Ako je to slučaj, dobar će se učenik prestati truditi ako ne vidi mogućnost napredovanja. Recite nešto pozitivno, ali im također dajte jasne upute o tome na čemu trebaju poraditi.

  KORISTITE OBRNUTI PLAN

Iskreno preporučujem obrnuti plan prilikom planiranja lekcije. Evo kratkog pregleda kako to izgleda:

  • odredite željene rezultate  CILJEVI
  • utvrdite prihvatljive dokaze   PROCJENA
  • planirajte iskustva učenja  INSTRUKCIJE.

PRVI KORAK: odredite svoje ciljeve. Što želite da učenici znaju, sposobni su zaključiti, učiniti?

  • Odredite standarde koji podupiru cilj.
  • Iz standarda izvucite ciljeve učenja.

DRUGI KORAK: osmislite ocjenjivanje. Imajte na umu strategije i potrebne dokaze.

  • Odredite dokaze: što želite vidjeti, a da pokazuje da učenik zna ono što želite da zna?
  • Odlučite se za strategiju: kako od učenika izvući dokaz znanja, razmišljanja ili vještine?

TREĆI KORAK: stvorite strateški usklađene planove lekcija.

  • Izradite nastavne planove koji će pomoći učeniku u prikupljanju dokaza koji pokazuju da je postigao ciljeve koje ste postavili.
  • Ako je vaš nastavni plan zabavan i angažirajući, a učenje nije mjerljivo, onda vaše aktivnosti mogu završiti kao ploča na Pinterestu, zabavan način za provođenje vremena bez određenog cilja u prvom planu.

  UPAMTITE DA SE VAŠE RIJEČI RAČUNAJU

Kao učitelj znam da je ispitivanje i ocjenjivanje dio posla koji oduzima najviše vremena. To je također najvažniji dio posla kojim osiguravamo da naše poučavanje bude učinkovito te da naši učenici zaista uče i da su motivirani. Kada sam radila u osnovnoj školi, sjećam se da sam upitala roditelje misle li da su komentari koje sam napisala u izvješćima korisni. Njihov je odgovor bio – odjekujući da. Većina roditelja nema vremena dolaziti i u razgovoru s učiteljem provjeravati kako njihovo dijete napreduje. Nažalost, mnogi roditelji nisu u mogućnosti pohađati roditeljske sastanke, a neki pak ne vide potrebu za tim. Ti komentari u kojima opširno elaboriramo situaciju za svakoga pojedinoga učenika neki roditelji jako cijene, a za neke je to jedina komunikacija koju imaju s učiteljem.

  MOTIVIRAJTE UČENIKE DA BUDU ODGOVORNI, AKTIVNI UČENICI

Motiviranjem učenika za učenje prenosimo odgovornost na njih, ostavljajući sebe kao bazu znanja, izvor, ispomoć. Kada povjeruju da je vaš cilj njihov uspjeh, a ne samo „dogurati do sljedećeg poglavlja” ili „provježbati za test” bit će skloniji tražiti pomoć, postat će kreativniji i željet će naučiti više. Najmoćnija promjena koja pospješuje uspjeh jest povratna informacija. Najjednostavniji je recept za napredovanje u obrazovanju najvjerojatnije „rijeka” povratnih informacija.

Ključno je procijeniti naše učenike i iskoristiti tu informaciju kako bismo ih informirali, osnažili i motivirali na svrhovit i produktivan način. Da, to znači više posla, ali je isto tako nagrada gledati učenike kako napreduju i na svakom koraku uče sami sebi postavljati izazove.

………………

NAPOMENA

  • Concordia University-Portland – američka stranicaposvećena pripremi učenika za život i življenje te podršci edukatorima.
  • Izvor: education.cu-portland.edu