Savjeti stručnjaka
DIJETE OSLOBOĐENO VANJSKOG PRITISKA USUĐUJE SU ISTRAŽIVATI, EKSPERIMENTIRATI I INOVIRATI
Kako stvoriti kreativno ozračje
objavljeno: 5. ožujka 2018.

… – na taj način Sidney PARNES definira ulogu odrasle osobe u njegovanju kreativnosti.

Implikacije ovoga koncepta glasne su i jasne. Što podrazumijeva uloga roditelja i učitelja u stvaranju ozračja u kojem kreativnost može cvjetati?

1) trebaju pomoći djetetu u stvaranju pozitivne slike o sebi

2) moraju postaviti nekoliko ograničenja u maštovitom ponašanju

3) moraju pružiti višestruka iskustva kao dio ozračja u kojem se kreativnost može razvijati.

Vrlo je važno za učitelja i roditelja razumjeti potrebu djeteta da bude slobodno misliti izvan okvira, izraziti svoje osjećaje, testirati rješenja problema, eksperimentirati, stvarati i smišljati inovacije bez straha od ismijavanja i kritike koji guše njegove kreativne napore. Ako djetetu date dovoljno vremena i slobode, materijala, iskustva, vještine i iznad svega motivacije, ono će svoju maštu, osjećaje i ideje prenijeti u neki oblik umjetničkog ili znanstvenog medija putem kojeg se izražava ili komunicira. Upravo se za vrijeme trajanja stvaralačkoga procesa dijete pomiče izvan granica svakodnevnoga i praktičnoga svijeta i uzdiže se izvan svemira onda kada ga odrasli u njegovu životu oslobode prijetnji neugode i neuspjeha. Djetetova čežnja za samoizražavanjem može se njegovati godinama.

Stvaranje okružja za kreativno učenje

Ako dijete ne vidi potrebu, nema želju, nije znatiželjno ili potaknuto idejom, tada nema pravog učenja. Kao što kaže Paul GOODMAN: „Ako ne potiče iznutra, učenje ne može postati ‘druga priroda’, kako je Aristotel nazivao istinsko učenje.”

Organizacija koja motivira kreativno učenje obuhvaća najbolje elemente širokoga poučavanja u učionici, kod kuće, u laboratoriju, umjetničkim centrima ili izviđačkoj skupini. Morate reći djetetu: „Dođi i istraži”, „Dođi i otkrij”, „Dođi i eksperimentiraj”, „Dođi i komuniciraj”, „Dođi i rješavaj probleme”, „Dođi i stvaraj”.

Naravno, odrasla osoba mora biti kompetentna u korištenju strategija stimuliranja djeteta na kreativno učenje. U razredu se moraju predvidjeti individualne razlike i interesi među učenicima.

Kako bi se osigurale postavke za kreativno učenje, potrebno je planirati i organizirati iskustva koja uključuju primjenu kreativnoga razmišljanja, rješavanja problema, tehnike otkrivanja, istraživački duh.

Timsko poučavanje, interakcija učitelja i učenika, individualizirani projekti, grupni projekti, uzbudljive izviđačke ili druge vođene aktivnosti trebaju se koristiti kako bi se djeci osiguralo vodstvo koje im je potrebno za kreativno učenje.

U okružju gdje se kombiniraju prednosti nekoliko učitelja, gdje su učitelji slobodni provoditi samoinicirane aktivnosti veći su izgledi za samorealizaciju kako učenika tako i učitelja. Ne samo da se razvijaju talenti učenika, već je od jednake važnosti zajedničko planiranje, podjela rada, evaluacija i specijalizirana upotreba učiteljeva talenta, a to znači produktivnijeg i kreativnijeg učitelja.

  • Portret učionice u kojoj se njeguje kreativnost

U istraživanjima određenih učionica koje su dizajnirane za poticanje kreativnosti primarno smo bili zainteresirani za stvaranje okružja koje će ohrabriti kreativnost u svako doba. Na primjer, šesti je razred morao predstaviti Ekvatorijalni šumski pojas. Osnovna je pretpostavka bila da se kreativnost ne događa sama od sebe. Ali ona može biti ohrabrena ambijentom koji pogoduje kreativnim pothvatima i instrukcijskim obrascima.

Učitelji su prije svega bili zabavljeni stvaranjem međusobnog poštivanja i prihvaćanja. Tek je nakon toga razred mogao krenuti s kreativnim aktivnostima, umjetnošću, pisanjem, dramom, ponekad kombiniranjem aktivnosti u jedinstvenoj prezentaciji. Razredni su umjetnici napravili scensku pozadinu crtanjem na papir i njihovim spajanjem kako bi zatim uz pomoć projektora stvorili projekciju na zidu.

Sjajno sunce kao dio dekoracije na stropu sjaji kroz krošnje drveća pametno ugrađenog u blato na tlu gdje je prikazan svijet divljine, život Pigmejaca, život na obali itd. Ovom su slikovitom prikazu dodali snimljenu glazbu i zvučne efekte. Četiri dječaka izradila su ratnu opremu za ratnike. Skupina od pet djevojčica otplesala je pigmejski plemenski ples. Navijanje, pjesme, plemenski usklici i poeziju napisalo je troje učenika zainteresiranih za glazbu i poeziju. Djevojčica sa sjajnim glasom razradila je pjesmu za pogrebni obred. Skupina je željela izraditi i plemenske kostime. Hrana je izmišljena i pripremljena. Tijekom priprema za projekt kreativnost je bila na visokoj razini. Pozadina i zvuk donijeli su dodatnu dimenziju prezentaciji koja je opisala život u ekvatorijalnom pojasu.

Rezultati istraživanja pokazali su da je razred stekao četiri aspekta kreativnosti – redefiniranje, tečnost, originalnost i senzitivnost.

Postoje oni koji su zabrinuti za to da će glavna tema u situaciji kreativnog učenja biti ignorirana. Ništa nije dalje od istine! Tema ili sadržaj ne moraju biti žrtvovani. Kreativni učitelj motivira učenike da povezuju sadržaj s drugim predmetima, da šire svoje znanje istodobno s razvojem vještina rješavanja problema. On to čini koristeći motivaciju koja je najprikladnija za pomicanje učenika dalje od njegova svijeta rješavanja problema koji su osmišljeni da mu pomognu uočiti odgovore i rješenja.

  • Društveni motiv

Moguće je uočiti dirljive rezultate kada vidite da je dijete koje ima potrebu za toplim odnosom sa zainteresiranom odraslom osobom, motivirano toplinom i ohrabrenjem da radi na svojim jačim stranama.

OD MNOGIH SLUČAJEVA, ŽELIO BIH ISTAKNUTI JEDAN: Roque je sedmaš, povučen i sramežljiv. S vremena na vrijeme mislio sam da vidim bljesak inteligencije, u školi mu je išlo loše, a, nažalost, bio je i meta nekih baraba od nepromišljenih učitelja i učenika.

Razredni projekt vezan uz temu rafinerije nafte i način na koji se vadi sirova nafta stavio je razred pred izazov. Primijetio sam iskru u Roqueovim očima i odlučio osobno razgovarati s njim. Pričali smo o projektu i nije me iznenadilo što se zainteresirao za temu i iznio nove, kreativne ideje. Tako smo, na njegovo oduševljenje, odlučili da će Roque raditi na prvobitnom projektu sam, dok će ostatak raditi na drugom dijelu projekta.

Bez negativnih vibracija i ruganja, tiho odlučan da dokaže razredu da nije u pravu, Roque je potajno radio noću, pametno koristeći otpadni materijal, vješto radeći rukama i neumorno tražeći informacije u knjigama, na internetu i u materijalima koje je dobio. Osvanuo je i dan ocjenjivanja. Na čuđenje i iznenađenje svih „nevjernih Toma”, Roque se suočio s ocjenjivačkim žirijem s novim samopouzdanjem odgovarajući na komplicirana pitanja s neviđenom živošću. Njegov je projekt ocijenjen izvanrednim. On je bio pobjednik! Nakon toga Roque više nije mogao gledati u prošlost. Zasjao je i akademski i na svaki drugi način. Radeći na svojim jačim stranama, prevladao je svoje slabosti.

Zaista, kako biste podigli zainteresiranost i kreativnost u djeteta s visokom razinom tjeskobe i slabim rezultatom, ključno je pokazati zanimanje za dijete, otvoren interes za njega i njegove ideje, odnositi se prema njemu s toplinom i ohrabrenjem.

  • Kognitivni motiv

Skupina učenika motivirana znatiželjom san je svakog učitelja. On treba stvoriti ozračje u kojem se problemi rješavaju uz pomoć eksperimenata, grupnog rada, igranja uloga i dramatizacija. Može planirati aktivnosti koje počivaju na „oluji mozgova” ili kreativnom razmišljanju. U ozračju u kojem je motiv znatiželje katalizator, djeca izražavaju ideje slobodno i maštovito dok traže rješenja problema.

Dijete oslobođeno pritiska vanjske procjene usuđuje su istraživati, eksperimentirati i inovirati bez brige da će njegov rad biti kritiziran, ideje odbačene, a proizvod prezren. On će biti slobodan birati na temelju vlastite izvedbe. Ono što je najvažnije, to je osjećaj samopoštovanja, razvoj neovisnog razmišljanja i djelovanja što ga donosi samoprocjena.

………………

NAPOMENA 

  • The Progressive Teacher (TPT) – mjesečni magazin namjenjen unaprijeđenju obrazovanja u Indiji.
  • Izvor: preogressiveteacher.in