Iz školskog svijeta
■ OŠ ŠIME BUDINIĆA, ZADAR ■ TJEDAN LEKTIRNIH AKTIVNOSTI ■
Mato Lovrak: Družba Pere Kvržice
objavljeno: 6. travnja 2023.

Učenici 4.e razreda Osnovne škole Šime Budinića iz Zadra, skupa s učiteljicom Mirom Šarić, obrađivali su lektirno djelo Družba Pere Kvržice s pomoću raznih kreativnih zadataka.

Kreativnim pristupom obrade lektire potičemo učenike na rad i čitanje, sudjelovanje u planiranim aktivnostima te razvijanje mašte. Učenici su se okušali u raznim zadatcima, od timskog rada, crtanja, slikanja, pripovijedanja, osmišljavanja priča, a nastava je bila prožeta i informacijsko-komunikacijskom tehnologijom.

Sadržaji s kojima su se učenici susreli prvi put djelovali su motivirajuće, pa su ih potaknuli na aktivnost i volju za radom.

Učenici su tijekom čitanja djela kod kuće pisali bilješke u bilježnicu. Neki od zadataka bili su: Što ti se u romanu sviđa, a što ne? Pronađi u knjizi opis prirode koji ti se najviše svidio. Iz njega izdvoji nekoliko rečenica koje to iskazuju i prepiši ih. Napiši i stranicu knjige na kojoj se nalazi taj opis. Potraži u romanu najsmješniji događaj koji se odnosi na Milo dijete. Ukratko ga prepričaj i zapiši broj stranice na kojoj si ga pronašao/pronašla? Odaberi jedan događaj i napiši što misliš o postupcima likova povezanih s tim događajem? Istraži roman i u njemu pronađi sve opasne situacije u kojima su se našla djeca? Što si naučio/naučila iz ovog romana? Kako to možeš iskoristiti u svojem životu?

♦ Podijelili smo učenike na četiri skupine. Svaka je skupina dobila zadatak izraditi lektirni ormar (flipbook). Prednju su stranu ukrašavali nazivom djela, imenom pisca i slikom prema izboru. Unutar ormara lijepili su temu, likove i karakterizaciju likova, vrijeme i mjesto radnje, redoslijed događaja, poruku i mišljenje o djelu. Nakon izrade svaka je skupina predstavila svoj rad.

♦ Sadržaj smo ponavljali igrajući razne igre. Svaka je skupina imala svoj zadatak. Jedni su se okušali u igri Čovječe, ne ljuti se! (točnim odgovorom prelazili su na iduće polje, a netočnim odgovorom vraćali su se na početak), druga je skupina ponavljala bilješke iz života Mate Lovraka putem wordwall igre Čudnovati kotač, treća je skupina prepričavala događaje uz kocku pričalicu, a četvrta je igrala igru Školice uz unaprijed pripremljena pitanja na karticama (prijelaz na iduću razinu nakon rješavanja prethodne razine). Svaka od skupina prošla je sve igre.

Učenicima su podijeljeni listići samoprocjene rada i aktivnosti u skupini. U radu su uporni i dovršavaju započeto prema dogovoru, rado međusobno surađuju, uvažavaju mišljenje drugih članova i trude se tijekom rada u skupini predložiti neku novu zamisao.

Sadržaje smo povezali i s drugim predmetima.

MATEMATIKA ■ Lektirna matematika (četiri računske radnje)

učenici su rješavali listić na kojem su se nalazili zadatci vezani uza sadržaj romana.

1.] Pero, Budala, Milo dijete i Medo natječu se u trčanju poljem. U jednom trenutku Pero prelazi Budalu, četvrtog po redu. Milo dijete prelazi Peru. Na kojem su mjestu dječaci ako znamo da Medo nije posljednji?

2.] Članovi družine dogovorili su se da će izvaditi svu vodu iz bunara. U jedan čabar (drvena posuda) stane 9 litara vode. Koliko su čabara vode trebali izvaditi ako su ukupno izvadili 882 litre vode? Koliko je to decilitara?

3.] Ulazna vrata napuštenog mlina visoka su 250 cm, a široka 15 dm. Izračunaj opseg ulaznih vrata.

4.] Marija i Danica uređivale su napušteno imanje. Danica je oslikavala zidove, a Marija je uređivala cvjetnjak koji je zarastao u drač. U vrtne gredice posadila je  onoliko cvjetova koliko iznosi osmina najmanjega četveroznamenkastog broja. Koliko je cvjetova posadila?

5.] Mlin dnevno proizvede 1 430 kg brašna. Koliko će kilograma brašna mlin proizvesti za 30 dana? Proizvedeno će se brašno potkraj mjeseca pakirati u vreće od 100 kg. Koliko je vreća potrebno za pakiranje brašna? Trećinu dobivenih vreća mještani će prodavati na sajmu. Koliko će vreća ostati seljanima?

PRIRODA I DRUŠTVO ■  Znamenite osobe RH (Mato Lovrak)

SAT RAZREDNIKA ■  Zajedništvo i sloga vode nas do cilja! (radom do ostvarenja snova) – Kako možemo ostvariti svoje snove? Što nam je sve za to potrebno? Treba li mnogo truda i rada da bi se naš san ostvario?

LIKOVNA KULTURA ■  BOJA – Kromatsko-akromatski kontrast (akvarel, gvaš, flomasteri)

Zadatak je bio naslikati zadružni mlin iz lektirnog djela Družba Pere Kvržice.

Papir treba presavijanjem podijeliti na dva jednaka dijela.

Na jednom dijelu treba ne-bojama (akromatskima) naslikati zapušteni mlin, a na drugom dijelu papira treba šarenim bojama (kromatskima) naslikati obnovljeni mlin.

VREDNOVANJE KAO UČENJE – VRŠNJAČKO VREDNOVANJE: Imaju li svi radovi zadani kontrast? Jesu li neki radovi naslikani drukčije od drugih radova i zašto? Čiji je mlin originalan i po čemu?

MEDIJSKA KULTURA – razredna kinoprojekcija uz kokice

♦ gledanje filma Družba Pere Kvržice i uspoređivanje knjige i filma

ŠTO SMO NAUČILI NA SATU? – Kviz znanja napravljen je s pomoću digitalnog alata PLICKERS, a namijenjen je brzoj i jednostavnoj provjeri znanja.

Tijekom lektirnog tjedna učenici su međusobno surađivali, razvijali govorne sposobnosti, usavršavali vještine predstavljanja, pokazali svoju maštovitost i kreativnost i dobro se zabavili.

■  Napisala: Mira ŠARIĆ, učiteljica razredne nastave | OŠ Šime Budinića, Zadar ■