Savjeti stručnjaka
10 SAVJETA ZA POUČAVANJE DJECE O KRITIČKOM RAZMIŠLJANJU
Pomozite učenicima da „kopaju dublje”!
objavljeno: 15. ožujka 2018.

… usvojene iz ‘Mentoring Minds’ Critical Thinking Strategies Guide’ [ VODIČA ZA STRATEGIJE KRITIČKOG RAZMIŠLJANJA ], koje djeci pomažu riješiti probleme tako što traže više od očitih odgovora.

 1.) USPORITE

Lako je upasti u rutinu u kojoj prozivate prvo dijete koje digne ruku. Ali ako pričekate barem tri do pet sekundi nakon postavljanja pitanja vjerojatno ćete otkriti da ima još učenika koji bi željeli ponuditi odgovor. Osim toga, to pomaže brzopletoj djeci da nauče da prvi odgovor kojeg se sjete možda nije uvijek i najbolji. Ponekad je možda dobro i pričekati minutu ili dulje ako je pitanje posebno kompleksno. Da biste izbjegli neugodnu pauzu, možete djeci dati do znanja da imaju deset sekundi prije nego što odgovore na pitanja ili da morate vidjeti barem deset ruku u zraku prije nego što čujete odgovor.

 2.) POSTAVITE PITANJE DANA

Osmislite pitanje i stavite ga na oglasnu ploču. Učenici mogu napisati odgovore u svoje dnevnike za kritičko razmišljanje, a zatim pokrenuti razrednu raspravu na kraju dana.

 3.) NAPRAVITE KUTIJU ZA ODGOVORE

Napišite nasumično pitanje za poticanje kritičkog razmišljanja (npr. postoji li bolji način za rješavanje ovog problema? Objasnite svoje mišljenje). Dajte učenicima određeno vrijeme da napišu odgovor na papirić i stave ga u kutiju. Izvucite njihove odgovore i pročitajte ih naglas ostatku razreda. Također možete dodijeliti nagradu učeniku s prvim odgovarajućim odgovorom ili svima koji su predali odgovarajuće odgovore.

 4.) ODABERITE STRANU

Prvo, pročitajte izjavu koja ima dva suprotstavljena stajališta (npr. slažete li se ili ne s autorom? Zašto?). Recite učenicima koji se slažu s autorom neka stanu na jednu stranu prostorije, a onima koji se ne slažu na drugu stranu. Zatim neka pričaju o tome zašto su odabrali određenu stranu. Oni mogu promijeniti strane ako promijene mišljenje tijekom rasprave.

 5.) PITAJTE „ZAŠTO?” PET PUTA

Kada se susretnete s problemom u učionici, možete pomoći razredu da pronađe odgovor uz pomoć strategije „pet puta zašto”. Postavite prvo pitanje „zašto” (npr. zašto razred nije dobro prošao na testu?) i nakon što dobijete odgovor, pitajte „zašto” još četiri puta (npr. zašto učenici nisu učili za test? Zašto učenici nisu imali vremena učiti za test? itd.) Nakon što postavite peto pitanje, problem bit trebao biti riješen.

 6.) IGRANJE ULOGA

Osmislite izmišljeni scenarij i neka vam učenici pomognu riješiti problem. Prvo, prepoznajte problem i zapišite ga u obliku pitanja (npr. zašto znanstveni eksperiment nije išao po planu?). Zatim razmišljajte o idejama i pronađite rješenja te izaberite najbolje i zapišite ga. Naposljetku, osmislite plan akcije i ostvarite rješenje.

 7.) SURADNJA I ZAJEDNIČKO RAZVIJANJE IDEJA

Vježbajte kreativno razmišljanje suradnjom na ploči. Zapišite problem na karticu i stavite je na vrh razredne oglasne ploče. Zatim napišite različite naslove na kartice i stavite ih ispod glavne kartice. Neka učenici razmišljaju o idejama na temelju ovih naslova i zatim im dopustite da ih stave na oglasnu ploču. Ohrabrite djecu da grade vlastite ideje na idejama svojih kolega.

 8.) OSVRNITE SE

Odličan je način za fokusiranje na pozitivno u ne toliko pozitivnim situacijama strategija razmišljanja ‘osvrnite se’. Ako učenik zaboravi donijeti domaću zadaću u školu, vi možete pitati: „Što dobroga može proizaći iz ovoga?” Jedan bi od učenikovih odgovora mogao biti: „Promijenit ću svoju rutinu prije nego što odem u krevet.”

 9.) UPOTRIJEBITE SVOJ DŽEPNI GRAFIKON

Odaberite šest pitanja iz različitih razina Bloomove taksonomije i stavite ih u grafikon. Odaberite neka pitanja kao obvezatna i dopustite djeci da odaberu pa dva pitanja iz viših razina na koja će odgovoriti naglas ili u svom dnevniku.

 10.) ODRŽITE SASTANAK „PITANJA I ODGOVORI”

Jedan od načina na koji možete otkriti koliko dobro djeca shvaćaju vještine kritičkog razmišljanja jest održavanjem sastanaka „Pitanja i odgovori”. Postavite niz pitanja pojedincu ili malim skupinama i pripazite na razine razmišljanja kojima se pojedini učenici redovito koriste ili ih izbjegavaju. Možete pregledati svoje bilješke kako biste pomogli ugraditi kompleksnija pitanja u svoje lekcije.

 …………………………..

NAPOMENA:

  • We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com