Jučer-danas-sutra
PRIJEDLOG NASTAVNOG SATA DODATNE NASTAVE MATEMATIKE U 3. RAZREDU
Dodatna nastava matematike
objavljeno: 2. svibnja 2017.

Dodatna nastava može biti najkreativniji i najljepši dio učiteljskog poziva. Svaki učitelj uživa u otkrivanju nadarene i kreativne djece u svom razredu. Rad s takvim učenicima zahtijeva posebnu vrstu pripreme. Sigurno iz svoga iskustva znate da većinu učenika za dodatnu nastavu ne morate posebno birati. Najčešće se sami iskristaliziraju već na prvim satovima u prvom razredu.

Posebnu pozornost treba obratiti na otkrivanje samozatajnih učenika s visokim sposobnostima kako bi se i njima pružila mogućnost za još veće napredovanje.

Na satovima dodatne nastave matematike ubrzo ćete moći lako razlikovati učenike koji su upornošću i marljivim radom postigli izvrsne rezultate od učenika čiji je izvrstan uspjeh isključivo rezultat visokorazvijenih, natprosječnih sposobnosti logičkog razmišljanja i zaključivanja. Takve učenike treba pravilno motivirati i zaposliti i tijekom redovnih nastavnih sati, ali osobito na satovima dodatne nastave.

Svaki učitelj/učiteljica osjeća se posebno sretnim kada baš njihov učenik na nekom natjecanju ili smotri pokaže odlične rezultate.

Rezultati takvoga dugogodišnjeg rada nažalost najčešće postanu vidljivi tek u višim razredima osnovne škole.

Zadatci za dodatnu nastavu matematike ne smiju izlaziti iz okvira propisanih znanja za pojedini razred. Ta se znanja trebaju produbljivati te time i aktivirati kognitivne sposobnosti učenika. Zadatci prije svega trebaju biti prilagođeni emotivnom razvoju učenika određene dobi. I nadareno se dijete od sedam, osam, devet ili deset godina još voli igrati te najlakše i najbrže uči uz igru.

U pripremi dodatne nastave potrebno je odabrati dan u tjednu i vrijeme održavanja. Predlažemo da sat dodatne nastave matematike bude ponedjeljkom, kada su učenici odmorni, i to nakon nekog sata odgojnog predmeta. Najvažnija je metodička uputa za izvođenje dodatne nastave da se treba pridržavati svih etapa nastavnog sata. Potrebno je predvidjeti rekreativne stanke zbog pojačanog intelektualnog rada.

Kako bismo vam olakšali pripremanje za dodatnu nastavu matematike za vas i vaše učenike osmislili smo nastavne listiće za dodatnu nastavu uz seriju Matematičkim stazama za sva četiri razreda.

Obavezne nastavne sadržaje predstavili smo na kreativniji i drugačiji način potičući time učenike na otkrivanje različitih putova do točnog rezultata.

PRIJEDLOG NASTAVNOG SATA DODATNE NASTAVE MATEMATIKE U 3. RAZREDU

koji se prema planu treba održati početkom svibnja. Odabrali smo sat geometrije u kojem se traže znanja o krugu, kružnici, središtu, polumjeru i promjeru. Geometrijski sadržaji su najčešće učenicima omiljeni, a posebno im je zanimljiva uporaba šestara.

Za uvodni dio sata predlažemo igru detekcije u kojoj tri učenika (osoba A, osoba B i osoba C) pokušavaju izražajnim čitanjem i dramatizacijom zadane rečenice uvjeriti ostale učenike da baš oni govore istinitu tvrdnju. Rečenice glase:

  1. JA SAM PROMJER. SPAJAM SREDIŠTE I BILO KOJU TOČKU NA KRUŽNICI.
  2. JA SAM PROMJER. SPAJAM BILO KOJE DVIJE TOČKE NA KRUŽNICI.
  3. JA SAM PROMJER. SPAJAM BILO KOJE DVIJE TOČKE NA KRUŽNICI I PROLAZIM SREDIŠTEM.

Ostali učenici u dogovoreno vrijeme od nekoliko sekundi trebaju na papir napisati slovo što označava osobu koja je pročitala istinitu tvrdnju. Nakon te aktivnosti učenici rješavaju 2. zadatak 29. nastavnog listića (u prilogu). Provjera točnosti rješenja obavlja se u paru.

Učitelj/učiteljica na ploči crta dužinu kojoj ne imenuje krajnje točke. Zatim crta kružnice kojima su središta u tim krajnjim točkama. Učenici stoje u koloni i štafetno rješavaju po jedan zadatak na ploči. Trebaju označiti točke, imenovati ih, crtati promjer kružnice, podebljati kružnicu crvenom kredom i na kraju plavom kredom ispuniti krug.

Ta je aktivnost predvježba za samostalnu izradu 1. zadatka u listiću. Provjeru obavlja učitelj/učiteljica.

Najzahtjevniji zadatci su 3. i 4. jer zahtijevaju uporabu šestara. Zbog toga se provodi kratko razgibavanje šake. Učenici na običnom papiru trebaju crtati 3 kružnice promjera po želji, ali u ograničenom vremenu od 30 sekundi. Pohvaljuju se učenici koji su bili i brzi i uredni.

U završnom dijelu satu učitelj/učiteljica provjerava može li netko od učenika nacrtati zadane likove bez uputa. Tim učenicima se u bilježnici za dodatnu nastavu bilježi poseban znak (zvjezdica, smješko, sunce…) kao poticaj za samostalan rad. Ostalim učenicima učitelj/učiteljica pomaže u određivanju središta dijelova kružnica koje moraju nacrtati. Na kraju sata obavezno se provjerava rad te pohvaljuju brzi, točni i samostalni učenici.

Ovaj nastavni sat pokazuje da se na dodatnoj nastavi možete služiti našim nastavnim listićima za dodatnu nastavu. Uvjereni smo da ćete iz njih dobiti pregršt ideja za oblikovanje ostalih satova dodatne nastave matematike.

  • Učiteljica 3.a Osnovne škole Dragutina Kušlana u Zagrebu Ankica Katić je sa svojim učenicima pokazala kakvo je ozračje na dodatnoj nastavi matematike. Uživajte gledajući fotografije!

Želimo vam uspješan rad u dodatnoj nastavi matematike. Želimo da uz dodatnu nastavu djeca još više zavole matematiku te da što više vaših učenika pokaže zanimanje za dodatne sadržaje.

……………………………..

Autori udžbeničke serije Matematičkim stazama 1 – 4

Gordana PAIĆ, Željka MANZONI, Ivana MARJANOVIĆ, Nenad KOSAK