Matilda Bulić, direktorica školskoga programa Školske knjige i izvršna direktorica izdavačke kuće koja je godinama na usluzi hrvatskim učiteljima, jutros je, na Uskrsni ponedjeljak, gostovala u emisiji Dobro jutro, Hrvatska, predstavivši podršku koju je Školska knjiga osigurala svim učiteljima i nastavnicima, kao i učenicima te svima koji se u bilo kojoj mjeri imaju potrebu uključiti u nastavu na daljinu u okolnostima u kojima je takva nastava jedino moguća.
■ Učitelji ne smiju ostati sami
,,Već smo tog petka 13., kada je bilo jasno da u ponedjeljak učenici neće ući u svoje škole, nego da će im se učitelji morati na neki način obratiti na daljinu, rekli: Ali učitelji ne smiju ostati sami”, kaže na početku emisije Matilda Bulić te nastavlja:
,,Bilo je jako malo vremena da se učitelji pripreme i da daju sve potrebne upute svojim učenicima, stoga smo angažirali urednike, autore i suradnike naše izdavačke kuće da pripreme materijale kako bi učitelji mogli razmišljati o svemu onome što učitelj jest, kako se posvetiti svojim učenicima, kako i na daljinu ostati učitelj, ostati im podrška, stup i oslonac, a da se s obzirom na materijale mogu osloniti na Školsku knjigu, da im pripremimo ono što je potrebno prema nastavnim planovima i programima, u skladu s preporukama Ministarstva koje naravno pratimo, kao i rasporede koje Ministarstvo objavljuje.”
■ Pripremljenost na izazove sadašnjeg trenutka
,,Nas u Školskoj knjizi nije iznenadila ova situacija, nismo bili nespremni, niti smo preko noći morali stvarati nove materijale”, kaže M. Bulić u nastavku.
Školska knjiga sve je svoje udžbenike još prilično daleke, 2014. godine ponudila i u elektoničkim inačicama, kao pionir u tome području među hrvatskim izdavačima. Danas je ta ponuda ukorak s vremenom odnosno, osim starih udžbenika – kojima se služe učenici i učitelji koji ne rade prema novim kurikulima, već i dalje slijede dosadašnje programe – u digitalnoj su ponudi i svi udžbenici i nastavni materijali koji su nastali u skladu s novim propisima i novim programima. Osim toga, tu je i stalna podrška učiteljima i nastavnicima u obliku stalne ponude mrežnih seminara na kojima je osigurana stručna pomoć, podrška te edukacija usklađena s aktualnim potrebama, a po završetku kojih svi sudionici dobivaju i potvrdu o pristupanju mrežnoj edukaciji te ju mogu uvrstiti u portfolio dokumenata o stručnom usavršavanju.
Školska knjiga na svojem obrazovnom portalu Školski portal, na kojem se upravo nalazite, nudi svakodnevne informacije, tekstove i videozapise kojima također prati potrebe učitelja i učenika kojima je primarno namijenjena.
■ Zadivljuje učiteljska odlučnost da i u novim okolnostima ostanu – učitelji
Dobro upućena u dugogodišnji rad i nastojanja hrvatskih učitelja, direktorica školskoga programa spomenula je i zadivljujuću odlučnost hrvatskih učitelja da se i dalje s istom voljom i predanošću posvećuju svojim učenicima u nastavi na daljinu na način kako su to činili u neposrednoj nastavi u učionicama. Učitelji međusobno dijele svoje materijale, koji su nastajali godinama. Tako je i Školska knjiga – iako ju, naravno, nije mogla, niti ikad imala namjeru predvidjeti – bila potpuno spremna na novonastalu situaciju kada je odlukom Kriznoga stožera dana uputa o zatvaranju škola do daljnjega. U proteklim je godinama stvoreno veliko spremište videozapisa, auditivnih zapisa, digitalnih lekcija i igara, koje se sada u određenoj mjeri preslaguju i redigiraju te u novim, aktualiziranim inačicama stavljaju pred sve sudionike uključene u nastavni proces na daljinu, kako bi nastava u novim okolnostima bila što funkcionalnija i uspješnija.
■ Platforme i alati moraju biti jednostavni i dostupni
,,Ono što je izazov za nas u kući, a i za učitelje u njihovim domovima jest kako naći adekvatne platforme i alate koji će učenicima biti jednostavni jer u ovoj ih situaciji ne smijemo opterećivati nečim nepoznatim, nečim novim, u tehnološkom smislu, da sada moraju u ovim nepovoljnim uvjetima učiti stotine novih alata kako bi došli do svojih učitelja.”
Na voditeljevo zapažanje o tome da novi alati vjerojatno nisu izazov samo za učenike, nego i za učitelje zrelije dobi koji im nisu vični, uslijedio je – na iskustvu suradnje s učiteljima utemeljen, možda za koga i neočekivan – odgovor:
,,Iznenadili biste se kako ima učitelja koji su primjerice blizu mirovine, a kako su vični tehnologiji i jako se dobro snalaze, tako da ta sklonost prema uporabi tehnologije u nastavnom procesu zapravo nema veze s godinama. Ono što smo mogli napraviti, i napravili smo: Već dva dana prije negoli je sve to krenulo, organizirali smo webinare kako bismo upoznali učitelje kojim bi se platformama mogli korisiti u novim uvjetima.”
■ Cijeli razgovor poslušajte u priloženom videozapisu.