Nastava na daljinu
ČETIRI KLJUČNA PODRUČJA POUČAVANJA NA DALJINU
Izazovi koje škole moraju uzeti u obzir
objavljeno: 9. lipnja 2020.

Škole će morati izgraditi strategije u četirima ključnim područjima nastave na daljinu ako se takvo poučavanje nastavi u budućnosti.

Otkada je mrežno učenje postalo novo normalno za našu školu, sve se promijenilo. Već od samih početaka takva poučavanja neki su učitelji i dalje držali nastavu uživo, tako da je rutina bila vrlo slična onoj prije pandemije, dok su drugi svojim učenicima slali prethodno snimljene lekcije.

Komunikacija s roditeljima također je preseljena u virtualni svijet. Promijenio se i način na koji smo skrbili za dobrobit svojih učenika u vremenu kada ih nismo mogli fizički vidjeti.

Ti su izazovi značili da je u tome razdoblju došlo do znatnog profesionalnog razvoja, a učenje je bilo gotovo eksponencijalno.

Škole na svim razinama moraju uzeti u obzir što su u tome vremenu naučile te, možda ključno, razmisliti o tome kako će naučeno ugraditi u relevantne obrazovne politike i planove – pogotovo ako ćemo se u budućnosti vraćati na poučavanje na daljinu.

1.] E-sigurnost

S velikom moći dolazi i velika odgovornost.

Prvi izazov s kojim smo se u našoj školi suočili bio je taj da svim učenicima i učiteljima omogućimo dostupnost znanja i vještina pri uporabi tehnologije i platforma potrebnih da bi se učenje na daljinu događalo na razini koju smo očekivali.

To je značilo da svi u školi postaju stručnjaci za Zoom, Google Drive, Google Clasroom i, za naše najstarije učenike, Classkick. To je također značilo da učenici (te roditelji mlađih učenika) jednako tako postaju stručnjaci za sve to. Stoga, u ponudi škole našli su se mrežni seminari, priručnici s uputama o primjeni tehnologije te sastanci jedan na jedan u svrhu osposobljavanja za rad na mreži, što je naišlo na duboku zahvalnost.

Naravno, kako smo svi bili na mreži, morali smo omogućiti sigurnost iznad svega s dnevnim podsjetnicima o očekivanim ponašanjima na chatovima i u porukama. Odredili smo niz parametara za uporabu Zooma i potpisali deklaraciju na razini cjelokupnog školskog osoblja u kojoj stoji da ćemo biti odgovorni po pitanju sigurnosti naše djece. Uvođenje takvih koraka vezanih uz  e-učenje trebalo bi biti nešto što je ugrađeno u sve školske politike u budućnosti – bolje proaktivno, nego reaktivno.

2. ] Komunikacija

U školi razgovarate s drugima gotovo posvuda –  u uredima, na hodnicima, na sastancima, u učionicama… ali ne više. Svi se razgovori sada vode e-poštom.

A to  stvara mnoge probleme. Katkad nas drugi ne razumiju, katkada nismo dovoljno jasni, a katkad nas mogu pogrešno shvatiti i uvrijediti se.

U našoj smo školi brzo naučili da komunikacija mora biti koncizna, jasna i takva da se cjelokupno osoblje osjeća cijenjeno, osnaženo i obaviješteno.

Naravno, nužno je s poštovanjem pristupati i činjenici da to što ljudi rade od kuće, ne znači da ih se može kontaktirati u svako doba dana i noći.

Roditelji također moraju biti uključeni u proces učenja jer imaju ključnu ulogu, osobito kod mlađih učenika.

Komunikacija je oduvijek bila redovita u odnosima s roditeljima, međutim, kako je vrijeme prolazilo, prilagodili smo tu komunikaciju mrežnim seminarima uživo i interaktivnim razgovorima na Zoomu.

Time smo se pobrinuli da se stavovi roditelja uzmu u obzir i da se o njima raspravlja uživo.

Naposljetku, iskustva koja sve škole prolaze u razdoblju nastave na daljinu,  pokazuju da je stvaranje pravila i politika u vezi s komunikacijom – od toga kako je provedena do pravila vezanih uz dostupnost – ključno ako se želimo pobrinuti da svi iznesemo najbolje iz situacije u kojoj smo se zatekli.

3. ] Dobrobit

Nikada nije postojalo presudnije vrijeme da se prisjetimo koliko je bitna dobrobit

učenika i učitelja te koliko je ona izravno povezana s ishodima. Kada se čovjek osjeća sretno i cijenjeno, radit će bolje i predanije – toliko jednostavno.

Ono što je postalo jasno u vremenu mrežnog poučavanja jest to da stvari pogađaju svakoga na drugačiji način. Stoga, ako pokušavate otkriti kako se neka osoba osjeća tako da generalizirate poistovjećujući kako to isto utječe na druge, znajte da to tako ne funkcionira. Potrebno je komunicirati sa svakim osobno.

Štoviše, u našoj smo školi shvatili da je dobrobit učenika uvelike osnažena sastancima uživo na Zoomu. Ne isključivo sastancima koji su održani s namjerom učenja, već onima koji su im omogućili razgovore s prijateljima, pjevanje pjesama s učiteljem ili mogućnost čestitanja rođendana.

Nastavak razmišljanja o dobrobiti i o tome kako poduprijeti sve strane, nešto je što mora postati prioritet dok se škole ponovno otvaraju. To je ono što bi trebalo biti uključeno i primijenjeno ako škole u budućnosti opet prijeđu na mrežno  poučavanje.

4. ] Isporuka nastave na daljinu

Kada smo se premjestili na učenje na daljinu, krenuli smo uživo s ključnim predmetima za četvrte i pete razrede, a za sve ostale dobne skupine koristili smo se prethodno snimljenim lekcijama i zadatcima. Dakle, svaki je učenik svakodnevno dobio po jednu lekciju iz Matematike, Engleskog jezika i lekciju iz još jednog područja određenog za taj dan.

Te su osnove bile dopunjene temeljnim i specijalnim predmetima, prilagođenima  da im mogu pristupiti obitelji, ako se na to odluče.

Prethodno snimljene lekcije odlične su za mlađe učenike jer mogu vidjeti svog učitelja, gledati nastavu, vidjeti modele i slike, pogledati objašnjenje zadatka i zatim još jednom pogledati cijelu nastavu radi jasnoće (ili zabave) ako to žele. S druge strane, kod nastave uživo, ako ste nešto propustili, više se ne možete vratiti na to.

A opet, u nastavi uživo na Zoomu, učitelj ima izravnu vezu sa svakim djetetom, može formirati male skupine i biti potpora učeniku tijekom samostalnog rada.

Ukratko, videolekcije uživo su odlične, ali nisu za sve; isto vrijedi i za videolekcije  koje su prethodno snimljene.

Biti svjestan pozitivnih i negativnih strana, biti spreman objasniti vlastita pedagoška uvjerenja i uvesti politike koje naznačuju na koji bi se način školsko osoblje trebalo koristiti ponuđenim sredstvim i alatima, nešto je na što svi moramo biti spremni u slučaju da se nastava na daljinu ponovi.

■ NAPOMENA ■ piše: Mike Godwin; ravnatelj osnovne škole Harrow International u Bangkoku ■ TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i pokrajina; ta velika mreža međusobne učiteljske potpore ima cilj savjetovati, informirati i inspirirati učitelje i poučavatelje širom svijeta. ■ izvornik: www.tes.com ■ photo by Shutterstock  ■