Nastava na daljinu
KAKVI SU TO RODITELJI BILI NA DALJINU
Roditelj-školarac, roditelj „ja sam protiv“ i drugi roditelji na daljinu
objavljeno: 23. lipnja 2020.

Poučavanje na daljinu je gotovo, a dojmovi ne jenjavaju. Naša blogerica, učiteljica razredne nastave Olga KATAEVA, govori o tome s kakvim se tipovima roditelja susrela u poučavanju na daljinu.

Jednog dana svi će se sa zahvalnošću prisjećati vremena učenja na daljinu. Mnogima je ono predstavljalo izazov: učitelji su morali tradicionalno poučavanje hitno premjestiti u digitalno okružje, roditelji su zašli u obrazovanje svoje djece dublje nego ikad i svi zajedno bili su prisiljeni graditi međusobnu komunikaciju na mreži.

Gotovo danonoćna komunikacija s obiteljima osnovnoškolaca tijekom učenja na daljinu iznjedrila je nekoliko vrsta roditelja.

■ Roditelj-menadžer

To je tip roditelja s kojim je vrlo ugodno raditi. Njihov obiteljski raspored podliježe zakonima filozofije upravljanja vremenom. Zadatci se rangiraju: što može dijete samostalno obaviti, što uz pomoć roditelja, što isključivo pod nadzorom roditelja. U takvim se obiteljima dijete ne boji pitati ono što ne razumije, rado izvršava zadatke, predaje sve radove na vrijeme. Dijete nije preopterećeno jer se teret raspoređuje ravnomjerno.

Roditelj-školarac

Ti roditelji izazivaju smijeh. Ponašaju se kao u svoje đačko doba. Više puta zapitkuju što je zadano i treba li baš sve to detaljno napisati. Smišljaju smiješne izgovore: „Nestao nam je internet“, „Pas nam je pojeo tipku“, „Tata nas je zvao za vrijeme testa“. Takvi roditelji vješto lažiraju rukopis drugaša. Ovladali su Photoshopom i videomontažom uredivši videozapis na način da se ne vidi kako dijete čita s lista ili telefona umjesto da recitira naizust. Roditelji-školarci naučili su svoju djecu pisati eseje prepisivanjem s Wikipedije i drugih stranica te predavati stare radove umjesto da obavijeste učitelje kako, iz obiteljskih razloga, ne stižu ispuniti zadano na vrijeme.

Roditelj na veliku udaljenost

To su roditelji koji su sebe odstranili iz učenja na daljinu. Njih ne zanima što zadaje učitelj, neka se djeca snalaze sama. Nisi predao rad na vrijeme? Trebao si ranije početi s radom. Predao rad ili ne, njih se to ne tiče. Naučio-ne naučio, naučit će dogodine. Takvi roditelji ne kude djecu, ne doživljavaju učitelja i ne reagiraju.

Roditelj „ja sam protiv“

Sreli smo se i s tom vrstom roditelja. Oni su protiv poučavanja na daljinu. Njima ne radi platforma (mrežni alat) i oni ne misle ništa poduzeti po tom pitanju. Oni su protiv. Ne radi ni imenik i oni neće pogledati što je zadano jer su ionako protiv učenja na daljinu. A YouTube radi. Raditi po udžbeniku? U redu, ako budemo htjeli, radit ćemo. Ako ne, nećemo predati rad jer – „Mi smo protiv tog vašeg poučavanja na daljinu“.

Roditelj „ne mogu“

„Ja to ne znam.“ „Ne mogu objasniti djetetu.“ „Ne mogu ga natjerati da radi.“ „Nas nisu tako učili.“ Ti se roditelji jednostavno ne žele upuštati ni u šta novo. Ne žele svladati alate za učenje na mreži. Ne mogu organizirati djetetovo učenje jer ono ne želi učiti. „Nisam učila engleski, ne razumijem zadano, ne mogu mu objasniti“, unatoč činjenici da su djetetu poslane detaljne upute s detaljnim objašnjenjem materijala. „Nije moja dužnost objašnjavati djetetu što je to personifikacija.“ Nije vaša dužnost, zato uključite videozapis s učiteljevim izlaganjem.

Roditelj bez djeteta

To su roditelji koji rade sve umjesto djeteta. Gledaju videolekcije, rješavaju testove, ispunjavaju zadatke na platformi, rade vježbe u bilježnici. Šteta što je pjesmu moralo recitirati baš dijete, inače bi i to učinili umjesto njega. Ovo nisu oni roditelji koji izrađuju projekte, pišu referate. To su zadatci koji su vrlo zahtijevni za samostalan rad. Govorim o roditeljima koji „pomažu“ djetetu i u onome što svaki učenik nižih razreda može obaviti samostalno.

Roditelj bez interneta

Ukratko, za učenje nema interneta, za komentiranje po društvenim mrežama ima interneta. A najzanimljivije je to što su to isti roditelji koji odbijaju školske tablete i kartice za pristup internetu.

Roditelji-borci

To su roditelji koji, umjesto da ulažu energiju u svoju obitelj, „dižu prašinu“ zalažući se za svoja „prava“ i postavljajući zahtjeve. Možda je pohvalno boriti se za svoja prava, ali ne u situaciji u kojoj su se svi zatekli u istom položaju. Poučavanje na daljinu je izvanredno stanje. Oni koji su fleksibilni, prilagodit će se i izvući korist za vlastiti razvoj kao profesionalca i osobe.

■ NAPOMENA ■ RUSIJA: Mel.fm – portal namijenjen obrazovanju i odgoju ■ izvornik: mel.fm