Nužnost, opravdanost i svrhovitost sustavnog i strukturiranog rada s učenicima osnovnih i srednjih škole o temama iz područja građanskog odgoja prepoznala je Varaždinska županija te je jedan od svojih mnogobrojnih projekata, koji su usmjereni na podizanje kvalitete odgojno-obrazovnog rada u školama Varaždinske županije, tijekom protekle školske godine fokusirala upravo na područje građanskog odgoja. Za realizaciju projekta svaka je škola dobila iznos od 10 000 kn.
Prateći želje, interese i potrebe učenika i uvažavajući njihove prijedloge, Osnovna škola Bisag realizirala je, u okviru projekta Građanski odgoj, projekt iz područja financijske pismenosti pod nazivom „Financije razumijem, pametno kupujem“.
Cilj je projekta bio razvijanje financijske pismenosti naših učenika kao kombinacije znanja, vještina, stavova i ponašanja koji su potrebni za donošenje ispravnih financijskih odluka i odgovorno financijsko ponašanje sada i u budućnosti. Uzimajući u obzir činjenicu da je financijska pismenost mentalni proces kojim se koristimo prilikom donošenja odluke o vezi novca, gdje se kontekst u kojemu se koristimo financijskom pismenosti tijekom života neprestano mijenja, definirali smo projektne aktivnosti prilagodivši ih spoznajnim sposobnostima i iskustvenoj komponenti učenika.
Za provedbu je projekta imenovan Projektni tim u sljedećem sastavu: Draženka Švelec-Juričić, ravnateljica, voditeljica Projektnog tima, Branimir Vincek, pedagog, koordinator, Lidija Klaus, učiteljica matematike, Sanja Mamić, učiteljica hrvatskoga jezika i Silvija Kontrec, učiteljica informatike. U realizaciju su projekta bili uključeni i drugi učitelji koji su svojim stručnim znanjima sudjelovali u projektnim aktivnostima.
U aktivnosti smo projekta uključili sve učenike naše škole predavanjima i radionicama s temom financijske pismenosti. Projekt smo započeli uvodnim online predavanjem prof. Krunoslava Habuneka, predsjednika Udruge Financijska pismenost i poduzetništvo iz Varaždina koji je učenike od petog do osmog razreda upoznao s osnovnim pojmovima financijske pismenosti te im, polazeći od njihovih iskustava, približio sustav financijskih institucija, pojam financijskih proizvoda i novca te im predložio neke od načina štednje.
Nakon uvodnog predavanja uslijedila su predavanja i radionice koje su pripremile učiteljice naše škole (Sanja Mamić, Lidija Klaus, Silvija Kontrec, Martina Gerin, Ines Horvat, Snježana Antolković, Danijela Peček, Ana Keleminec i Anica Kukec). Predavanja su i radionice za učenike bile strukturirane kroz devet tema, na način da je svaka radionica održana tri puta (za učenike trećeg i četvrtog razreda, petog i šestog razreda i sedmog i osmog razreda) prilagođeno spoznajnim i iskustvenim sposobnostima učenika. Predavanjima i radionicama učenici su proučavali i istraživali sljedećih devet tema iz područja financijske pismenosti:
- Što je potrošnja, a što potrošač?
- Informirano donošenje odluke o kupnji
- Načini plaćanja
- Novac i inflacija
- Štedni proizvodi
- Oblici, namjene i uvjeti odobravanja kredita
- Financijsko ponašanje
- Proračun – prava slika potrošnje
- Planiranje štednje.
Istovremeno, učiteljice prvog i drugog razreda (Marijana Habijan i Marijana Vnučec) na satovima su razrednika obrađivale teme iz područja financijske pismenosti prilagodivši ih uzrastu svojih učenika.
Projektne su se aktivnosti realizirale tijekom školske godine 2021./2022. kako bi učenici dobili dovoljno informacija i podataka koji su potrebni za stvaranje cjelovite slike o pojmu financijske pismenosti i kako bi stekli osnovne kompetencije iz toga područja.
Predavanjima i radionicama učenici su naučili:
■ definirati pojmove potrošnje i potrošača
■ objasniti razliku između potrošačke kulture i odgovorne potrošnje
■ razlikovati potrebu od želja
■ prepoznati specifičnosti i opasnosti internetske kupovine
■ definirati pojam novca i objasniti njegovu gospodarsku dimenziju
■ demonstrirati mogućnosti korištenja debitne kartice tekućeg računa
■ interpretirati devizne tečajeve i izračunati vrijednost kune u stranim valutama
■ objasniti pojam kamatne stope
■ što je kredit te koje su vrste, namjene i uvjeti odobravanja kredita
■ razlikovati bruto i neto dohodak
■ definirati i izraditi svoj osobni proračun ili proračun kućanstva i planirati štednju.
Sve su teme učenicima predstavljene teorijskim i praktičnim dijelom na način da su učenici ispunjavali naloge za plaćanje, pisali reklamaciju za dobiven pogrešan proizvod naručen u internetskoj trgovini, izrađivali plan štednje, izrađivali vlastiti financijski plan, računali kamate, planirali kupovinu.
Činjenica je da u današnjem brzorastućem i brzorazvijajućem digitalnom okruženju, gdje stvarnost sve češće dobiva prefiks digitalno, aspekt razvoja digitalne pismenosti učenika postaje imperativ odražavajući nužnost i stvarnu potrebu, a ne samo želju za isticanjem. Polazeći od pretpostavke da je digitalno okružje još više apostrofiralo informacijsko ponašanje i učenje, gdje učenici aktivno ulaze u potragu za informacijama, u procesu smo strukturiranja projektnih aktivnosti odlučili razvoj digitalne pismenosti implementirati u ovaj projekt.
Stoga je škola, u okviru projekta, kupila 3D printer te su za zainteresirane učenike petog do osmog razreda održane besplatne online radionice za rad 3D printerom u suradnji s Udrugom Carpe Diem iz Karlovca.
Učenici su naučili princip rada 3D printerom, naučili su skicirati profil za ekstrudiranje u alatu Autodesk Fusion 360 koji služi za dizajniranje i projektiranje proizvoda za 3D printanje i printati model kovanice i privjeska u 3D printeru.
Varaždinska je županija organizirala završnu konferenciju i predstavljanje projekata koja je održana u Varaždinu 1. lipnja 2022. na kojoj je predstavljena jedinstvena brošura „Građanski odgoj i obrazovanje u praksi“ u kojoj su predstavljeni projekti 47 škola u Varaždinskoj županiji.
Projekt naše škole „Financije razumijem, pametno kupujem“ ocijenjen je kao jedan od triju najuspješnija projekta u kategoriji osnovnih škola te smo dobili nagradu od 10 000 kn. Projekt su svima okupljenima predstavili ravnateljica škole i voditeljica projekta Draženka Švelec-Juričić i Leon Opčević, učenik osmog razreda.
Vrijednost je i dobrobit ovoga projekta višestruka za učenike i učitelje naše škole. Suradničkim radom, uz stručnu podršku i dijeljenje znanja naših učitelja i vanjskih suradnika, spajajući principe zorne nastave, nastave na daljinu i rada digitalnim tehnologijama, učenici su usvojili znanja i vještine koje će im biti dodane vrijednosti u daljnjem školovanju i njihovom profesionalnom usmjerenju.
■ Piše: Draženka Švelec-Juričić, ravnateljica | OŠ Bisag ■