Iz školskog svijeta
NIJE LI: ŠTO MANJI RAZRED VEĆA POSVEĆENOST UČENICIMA?!
Kakva je budućnost manjih škola?
objavljeno: 15. srpnja 2021.

Prije početka svake nove školske godine slušamo na vijestima kako su neke manje škole nažalost zatvorila svoja vrata i pitanje je hoće li se ikada ponovno otvoriti. Nažalost, svake se godine rađa manje djece, stoga je i manji broj učenika u školama. Svi znamo da se posljednjih godina i veliki broj obitelji odluči preseliti i tražiti novi dom izvan Lijepe Naše. Sve su to razlozi zašto su manje škole posebno ranjive i zbog čega je njihova budućnost upitna. 

Područne su škole ili manje škole u nekim sredinama središte tog mjesta, općine ili manjeg grada. Ako se jedna manja škola ugasi,kaže se da će se postupno ugasiti i život u toj sredini.

Ne treba to i biti tako pa želim navesti koje su prednosti manjih područnih škola jer ih zasigurno ima.

Iako možda mnogi smatraju da je broj učenika u školi nedostatak, smatram da je velika prednost što je manji broj učenika u razredu, iako su to najčešći kombinirani razredni odjeli s obično dvama razredima (primjerice 1. i 4. razred).

Manji broj učenika omogućuje veću posvećenost, povezanost, prilagodbu, zajedništvo, usklađenost.  

Manje škole omogućuju dodatni rad kad je to potrebno, omogućuju dodatno pojašnjenje kome je potrebno, otvaraju prostor za dodatna pitanja i odgovore. Iako je kod nas uvriježeno mišljenje da se učenici kasnije neće priviknuti na veće razrede ili veću sredinu kad krenu u više razrede, u praksi se pokaže da se svi učenici vrlo brzo i dobro aklimatiziraju i snađu u novoj sredini.

Svima je nova sredina nepoznanica pa je potrebno s učenicima o tome razgovarati i postupno ih pripremati za novo poglavlje u životu. 

Manji broj učenika ne znači manje znanja, rada, truda, uspjeha, volje, zalaganja, ljubavi i svega ostalog što ide uz učiteljev posao.

Svaki učitelj, koji voli svoj posao, dat će sve od sebe za svoje učenike, bez obzira ima li ih pet,10, 15 ili 23.

Njima oni nisu broj, to su njihovi učenici s kojima tjedno provode više od 20 sati.

To su učenici s kojima ujutro nakon prve jutarnje kave podijele svoje misli i zajedno kreću u nove radne pobjede.

To su učenici čiji ih uspjesi, pobjede i nove stečene vještine vesele. Njihov je osmijeh dodatan motiv, poticaj i nagrada za sve što učitelji rade. 

Svaka škola ima svoju priču, povijest, prošlost, sadašnjost i budućnost.

Svaka je škola izvor osmijeha, veselja, učenja, života i središte je samog mjesta.

Svaka škola, pa čak i ona najmanja i najudaljenija, škola je koja ima svoju dušu.

Male su škole osjetljiva tema i često čujem da se ponekad predlaže kako je potrebno ukinuti manje škole jer su dodatan trošak, teret ili prepreka.

Zašto?

Čemu to?

Manje će škole ostati svjetlo na kraju tunela jednog manjeg mjesta, grada ili općine. Škola je potrebna njima i oni školi.

Bez manjih škola budućnost manjih mjesta neće biti dobra, odnosno zaista će se i ona ugasiti.

Možda se nekome to čini nebitno, ali nekome je to više od radnog mjesta ili posla, to je njihov poziv, to je nešto s čime se ujutro budiš i uvečer ideš spavati. 

■   Piše: Sara Majdak, mag.prim.educ., učiteljica razredne nastave | OŠ Marije i Line, Umag ■  Učiteljica je razredne nastave što je oduvijek i željela raditi. Trenutno radi u jednoj maloj područnoj školi. Sa svojim učenicima rado sudjeluje u kreativnim projektima i natječajima. Kreativnost je njezin stil života. U slobodno vrijeme voli pisati, ali primarno je  posvećena svojim sinovima.  ■  Fotografija-ilustracija: bjelovar.info > Područna škola u Predavcu 2019. godine zasjala je u novom ruhu i s novom opremom  ■