Iz školskog svijeta
■ OSNOVNA ŠKOLA BOL, SPLIT ■
Kodiranje u razrednoj nastavi
objavljeno: 29. studenoga 2023.

Europski tjedan programiranja društvena je inicijativa kojom se slavi kreativnost, rješavanje problema i suradnja programiranjem i ostalim tehnološkim aktivnostima. Ideja je učiniti programiranje vidljivijim, pokazati mladima, odraslima i starijima kako programiranjem realizirati ideje, demistificirati te vještine i okupiti motivirane osobe kako bi učile. Ove se godine Europski tjedan kodiranja održavao od 7. do 22. listopada povezavši znatan broj učenika i učitelja u zajedničkim aktivnostima kodiranja. Unplugged kodiranje, blok kodiranje, programski jezici, umjetna inteligencija – samo su neki od mogućnosti programiranja.

Prijavljeno je više od 65000 aktivnosti kodiranja u kojima su sudjelovali učenici svih uzrasta, održani su različiti webinari, konferencije, natjecanja u kodiranju diljem Europe. Vodeći su učitelji educirali učitelje koji nemaju iskustva u ovakvom tipu zadataka te ih usmjerili na uporabu resursa EU Code Week platforme potičući ih da samostalno osmisle svoju aktivnost.  

Zašto kodiranje u nižim razredima osnovne škole?

Učenje programiranja može osnažiti učenike da postanu predvodnici u digitalno kompetentnom društvu, da bolje razumiju svijet koji ih okružuje pružajući im tako veće šanse da uspiju u osobnim i profesionalnim životima. Kodiranje se može provoditi u najranijoj dobi jednostavnim logičkim i problemskim zadatcima, ali i jednostavnim programiranjima koja se mogu pronaći na platformama: code.org; codeweek.eu; scratch.mit.edu; appinventor.mit.edu i mnogim drugima.

U našoj se školi učiteljice vrlo rado odazovu ovakvim aktivnostima, a pojedine i samostalno osmisle te prijave događaje na mapi kodiranja.

Tijekom aktivnosti kodiranja učenici su uvijek zainteresirani, dobro surađuju prilikom grupnog rada ili rada u paru, a u učionici uvijek vlada vesela i radna atmosfera. Ove su godine učenici povodom Dana jabuka radili kodiranje u Pixilartu.

Za Dan svemira su u binarnom sustavu radili robota, a u suradnji su s učenicima viših razreda u Scratchu lansirali rakete. Učeći o očuvanju okoliša, pomoću koda su tražili otpad u šumi.  Sudjelujući u Climate Action Projectu, uz pomoć su Josipa Reića, profesora informatike, programirali hvatanje smeća i čišćenje prirode.

Sve su aktivnosti povezane Erasmus projektima: STEM Gender Gap i Succes for every child kojima je cilj promicanje STEM područja u nastavi i poticanje djevojčica na sudjelovanje u STEM-u, kao i suradnja i međusobno upoznavanje učenika viših i nižih razreda.

Prije jednog stoljeća programski jezici uopće nisu postojali. Danas je kȏd svugdje oko nas i gotovo se sve može programirati, pa čak i automobili ili cipele! Zašto bismo onda dopustili drugima da oblikuju našu budućnost ako sami možemo postati stvaratelji i ostvariti svoje ideje i vizije? Uostalom, jedina granica nam je mašta.

■  Piše: Danijela MAURAC, učiteljica razredne nastave ■   Osnovna škola Bol, Split ■