Iz školskog svijeta
OŠ „SRDOČI“ RIJEKA
Naša zanimljiva STEM radionica
objavljeno: 14. studenoga 2022.

Na izmaku ovogodišnjeg Mjeseca hrvatske knjige, u suorganizaciji sa Školskom knjigom, knjižnica OŠ „Srdoči“ ove je godine ugostila Krešimira Čanića, zanimljivog promotora raznih vrsta znanosti i autora nekoliko slikovnica iz STEM područja.

Čanić je u OŠ „Srdoči“ tijekom svog dvodnevnog posjeta realizirao susrete s čak 250 učenika četiriju razrednih odjela 2. i 3. te dvaju odjela 4. razreda. Tijekom svojih predavanja naš je gost naše učenike educirao o osnovama astronomije (veličini planeta, crnih rupa, galaksija, svemira) i elektricitetu dok im je u praktičnom dijelu prezentacije pri izvođenju pokusa, u kojima su aktivno sudjelovali i učenici, pokazao mogu li „jaja naučiti plivati“.

To su pokušavali tako što su u čašu s običnom vodom i jajetom koje su prethodno ubacili u nju postepeno dodavali sol i pokušavali postići da, uz miješanje soli na dnu, jaje ispliva na površinu. Pobjednički je par bio onaj koji je pri tome potrošio najmanje soli.

U drugom su dijelu „jajolike“ STEM radionice učenici morali zavrtjeti jaje i na sekundu ga dodaknuti prstom te utvrditi vrti li se jaje i dalje ili se potpuno zaustavi. Nakon što su zaključili da jaje ne prestaje svoju vrtnju u potpunosti, Čanić im je objasnio da jaje u ovom slučaju zapravo „glumi“ Zemlju koju u određenom trenutku povijesti pogodi komet i kojoj se „unutrašnjost“ u tom trenutku uzburka, ali se planet zapravo i dalje vrti jer bi u slučaju njegova zaustavljanja život na njemu bio u potpunosti onemogućen: jedna strana planeta bila bi „spržena“ od Sunčeve topline, a na suprotnoj bi se sve zaledilo.

Najzanimljiviji je dio radionice bilo „sjedenje“ na jajima. Čanić je 30-ak jaja podjednake veličine najprije opteretio teretom od nekoliko natovarenih kutija, a nakon što ih je uklonio, na ravnu je podlogu na njih položio i jednog učenika, dragovoljca, nakon čega je utvrđeno da (ako su jaja jednake veličine i nijedno „ne strši“) – sva jaja „prežive“ bez ikakvih posljedica!

Naš je gost za svoju izvedbu i demonstracije nagrađen gromoglasnim pljeskom svih oduševljenih učenika i nazočnih učitelja i pozivom da nam dođe opet i što prije. I to ne samo zbog zanimljivih rekvizita i pokusa, nego prvenstveno zbog činjenice da se ovakvim radionicama nemjerljivo povećava važnost i značenje STEM područja, kao i mogućnosti njegova utjecaja na razvitak mladih generacija.

■  Piše: Nensi Čargonja Košuta, školska knjižničarka-mentorica | OŠ „Srdoči“ Rijeka ■