Iz školskog svijeta
■ OŠ BISAG ■
(Ne)običan radni dan u Centru znanja, inovacija i kreativnosti
objavljeno: 12. travnja 2023.

Izvanučionička nastava predstavlja izuzetno važnu poveznicu života i škole i neizostavna je sastavnica suvremenog odgoja i obrazovanja. Učenje otkrivanjem, istraživanjem, iskustveno učenje, povezivanje teorije s praksom, aktivno učenje samo su neki od pojmova koji se povezuju s takvim načinom učenja. Prožimanjem primarnih i sekundarnih izvora znanja učenici dobivaju zanimljiviji i životniji nastavni proces stječući na taj način znanja i vještine koje im ostaju trajno i koje će u određenim životnim situacijama moći iskoristiti, unaprijediti i kreirati nova rješenja za problemske situacije.

Izvanučionička je nastava i puno više od toga. To je mjesto susreta, novih iskustava, nove dimenzije druženja, povezivanja, stvaranja jedinstvenih i autentičnih uspomena u cjelodnevnoj interakciji na relaciji učenik – učenik, učenik – učitelj, učitelj – učitelj. Izvanučionička nastava postiže svoje ishode kada je dobro osmišljena i strukturirana, ispunjena sadržajima koji se prožimlju ili nastavljaju na odgojno-obrazovne sadržaje.

Upravo su u takvom jednom danu izvanučioničke nastave sudjelovali učenici Osnovne škole Bisag u okviru projekta „Vrijeme za sebe, tebe, nas“ kojeg je nositelj udruga SVIMA, a partneri na projektu su Osnovna škola Bisag i Osnovna škola Vis. Projekt financira Ministarstvo znanosti i obrazovanja temeljem rezultata Natječaja za dodjelu bespovratnih sredstava projektima udruga u području izvaninstitucionalnoga odgoja i obrazovanja djece i mladih u školskoj godini 2022./2023.

CILJ JE PROJEKTA unaprjeđenje osobnog i socijalnog razvoja djece osnovnoškolskih učenika u dobi od osam do 14 godina te unaprjeđenje njihove interakcije s vršnjacima, roditeljima, školom i lokalnom zajednicom u kontekstu smanjenja posljedica pandemije bolesti COVID-19 u manjim, geografski izoliranim sredinama.

Za učenike je Osnovne škole Bisag u okviru projekta od početka kalendarske godine realiziran niz izuzetno zanimljivih i korisnih radionica u okviru aktivnosti K(njiževni) F(ilmski) G(lumački) LAB: Prepoznaj se, izrazi se! kao što su gledanje filmova s uživljavanjem u složene obiteljske situacije, izražavanje osjećaja, kritičko promišljanje o istima, gledanje kazališne predstave te radionica neverbalnog teatra.

Posljednja realizirana aktivnost projekta bio je odlazak 34 učenika 6.,7. i 8. Osnovne škole Bisag u Zagreb u pratnji učiteljice hrvatskog jezika Sanje Mamić, koja je ujedno i koordinatorica projektnih aktivnosti u školi, učiteljice glazbene kulture Stelle Cimerman i učiteljice informatike Silvije Kontrec. 

U prostoru zagrebačkog „HUB385 – Centra znanja, inovacija i kreativnosti“ u Zagrebu održane su, u suradnji s Radijom 808 (Radio808), za učenice i učenike Osnovne škole Bisag dvije iznimno zanimljive aktivnosti projekta „Vrijeme za sebe, tebe, nas“.

„HUB385 – Centar znanja, inovacija i kreativnosti“ (u daljnjem tekstu: HUB385), osnovan 2015. godine, predstavlja coworking prostor i platformu za umrežavanje koji se prije svega povezuju s opuštenom i kreativnom radnom atmosferom, prijateljskim i pet friendly pristupom te proaktivnim poslovanjem. U prostorima HUB-a 385 svoje sjedište imaju različite start-up i IT tvrtke, marketinške tvrtke, organizacije / stručnjaci na području kreativne industrije (kao zajedničkog naziva za filmsku, kulturnu, glazbenu i dizajnersku industriju te komercijalni segment umjetnosti / kulturne baštine) te organizacije civilnog društva. U prostorima HUB-a 385 nalaze se moderno dizajnirani prostori i dvorane, opremljene svom potrebnom tehnologijom i pogodne za sve vrste konferencija, prezentacija, poslovnih sastanaka, seminara i edukacija. Tijekom osam godina postojanja HUB385 bio je domaćin preko pet tisuća događanja.

Ovaj potpuno drukčiji izvanučionički, međupredmetni dan školarcima iz Bisaga počeo je uvodnom prezentacijom Nenada Vakanjca iz udruge SVIMA upoznavanjem s poznatim medijskim profesionalcima iz Radija 808 te razgledom njihova radijskog studija, ali i razgledom coworking prostora HUB-a 385 u kojemu su ih ugostili, uz pojašnjenja o funkcioniranju ovakvog suvremenog poslovnog koncepta, pri čemu se djecu posebno dojmila Green Room, soba za sastanke i opuštanje kakvu su si poželjeli imati u školi.

Slijedio je praktičan dio radionice medijske pismenosti i komunikacijskih vještina pod naslovom MALA PODCAST (RED)AKCIJA unutar koje su voditelji radionice s učenicima u trima zasebnim skupinama obrađivali sadržaje pojedinih segmenata produkcije podcasta: novinarski/voditeljski (Juliette Janušić, SVIMA i Goran Pirš Piro, Radio 808), tehnički (Gordan Antić, Radio 808) te glazbeni (Emir Bešić, Radio 808).

Produkciju podcasta na temu GAMING VS. ČITANJE simulirana je u nastavku radionice. U simulaciji uživo prenošenog podcasta (https://www.youtube.com/watch?v=v9OcWW-HQEg) uz moderatora Gorana Pirša Pire (glumac, redatelj i radijski / podcast producent i voditelj), Juliette Janušić iz udruge SVIMA te posebnog gosta, poznatog stručnjaka za gejming Luku Žučka, aktivne su uloge dobili i učenici OŠ Bisag Lorena Martinjak i Lovro Marenčić.

Gejmerski razgovori učenika s Lukom Žučkom nastavili su se i tijekom stanke za ručak nakon koje je provedena i druga aktivnost ovog iznimnog projektnog dana – radionica DJ-inga pod naslovom REMIKSIRAJ SVOJE EMOCIJE koju je vodio Emir Bešić, poznat kao DJ E-Base. U ovoj su radionici učenici, uz naglašene predmetne korelacije s Glazbenom i Tehničkom kulturom, Informatikom i Fizikom, mogli steći uvid u atraktivnu, ali i zahtjevnu vještinu DJ-inga koja podrazumijeva poznavanje više različitih područja.

Djeca su imala priliku medijski obraditi (osnove podcast novinarstva) i sudjelovanjem u produkciji podcasta prezentirati sadržaje/problematiku vezanu uz posljedice/utjecaj pandemije bolesti COVID19 na njihov svakodnevni život, obitelj, školu i lokalnu zajednicu / globalno društvo. Školarci su vježbali produciranje podcasta na profesionalnoj opremi, a finalni uradci (dodatno profesionalno obrađeni u postprodukciji) bit će objavljeni na relevantnim platformama u obliku audiovideominiprojekta.

Značaj i dobitci ove izvanučioničke nastave višestruki su u kontekstu novostečenih znanja, vještina i iskustava stečenim u pluralističkom pristupu usvajanja sadržaja.

ŠTO O OVOM (NE)OBIČNOM RADNOM DANU KAŽU UČENICI?

Sve je bilo odlično, ali osobito mi se svidjela radionica tijekom koje smo naučili kako streamati na društvenim mrežama. Tu istu večer pokrenuo sam svoj prvi stream. (Luka Teški, 7. razred)

Bilo je zabavnije nego što sam mislila. Jako mi se svidjela Green Room, soba za opuštanje, i voljela bih da i u školi imamo jedni takvu prostoriju. Poseban je dojam na mene ostavio stručnjak za gejming Luka Žućko koji, usprkos tome što je gejmer, voli čitati knjige. (Ema Brglez, 7. razred)

Ponosna sam na sebe što sam, usprkos tremi, izašla iz zone komfora i sudjelovala u podcastu. Bilo je zabavno, ali nisam sigurna bih li se time voljela baviti u životu. (Lorena Martinjak, 8. razred)

S obzirom na to da obožavam glazbu, najviše mi se svidjelo predavanje Emira Bešića i njegova radionica DJ-inga. (Lana Teški, 8. razred)

Radionice su bile iznad svih mojih očekivanja.  Bilo je jako zabavno, a naučeni sadržaju jako korisni. Smatram da će nam te radionice puno pomoći u životu. Lorena i Lovro odlično su se snašli kao suvoditelji podcasta. Najviše mi se svidio DJ Emir Bešić, i kao osoba, i kao stručnjak. Nisam požalila što sam se prijavila za sudjelovanje. (Hana Trglačnik, 8. razred)

■  Napisala: Draženka Švelec-Juričić, ravnateljica, OŠ Bisag ■