Iz školskog svijeta
GIMNAZIJA VUKOVAR I TEHNIČKA ŠKOLA KARLOVAC
O održivom razvoju projektom „The green changemakers“
objavljeno: 3. ožujka 2022.
Istraživači klimatskih promjena (Armenija)

I ove su školske godine, potaknute višegodišnjom uspješnom suradnjom, Sanja Pavlović–Šijanović, profesorica informatike iz Gimnazije Vukovar, i Sanda Šutalo, profesorica računalstva iz Tehničke škole Karlovac,  pokrenule jednogodišnji međunarodni eTwinning prjekt pod nazivom “The green changemakers”.

Cilj je projekta razvijanje svijesti o održivom razvoju koji osigurava blagostanje i gospodarski razvoj uz očuvanje okoliša i uvažavanje potreba svih ljudi. Niz edukativnih, praktičnih i kreativnih aktivnosti te metode inovativnog i iskustvenog učenja podići će razinu znanja i vještina za usvajanje ,,zelenih” životnih stilova u skladu s održivim razvojem.

U projekt je uključeno 75 učenika i 12 nastavnika iz pet škola i triju država. Na području Republike Hrvatske, uz nositelje projekta Gimnaziju Vukovar i Tehničku školu Karlovac, uključena je Industrijska strojarska škola Zagreb.

Međunarodno se partnerstvo ostvaruje u suradnji s anadolijskom školom Yunus Emre iz Bingola, Turska i školom Karmirgyugh N1 secondary school, Karmirgyugh, Armenija.

Realizacija je projekta planirana provođenjem 15 aktivnosti koje će obuhvatiti: informiranje o eTwinningu i ciljevima projekta, predstavljanje projektnih partnera, izradu i odabir loga projekta, učenje o medijskoj pismenosti, proučavanje, upoznavanje i predstavljanje 17 ciljeva održivog razvoja, oblikovanje online provjera na osnovi stvorenih uradaka s ciljem (samo)vrednovanja, praktične radove i rješenja kao doprinos ostvarenju ciljeva, volonterske ekološke akcije prikupljanja EE otpada, obilježavanje prigodnih dana tijekom trajanja projekta, pozvano predavanje, izradu i predstavljanje e-knjige i bloga, diseminaciju i evaluaciju projekta.

Do sada smo prvim dvjema aktivnostima predstavili projekt i upoznali se s osnovnim informacijama o učenju uz pomoć eTwinning suradnje. Učenici i nastavnici izradili su avatare po kojima će biti prepoznatljivi. Predstavljene su škole i gradovi sudionika. Kao trajni podsjetnik na zajedničko sudjelovanje u projektu izradili smo eKnjigu „City & School introductions“ u koju smo pohranili stvorene materijale.

eKnjiga „City & School introductions“

eKnjigu POGLEDJTE OVDJE 

Svaki bi projekt trebao imati svoj logo i vizualni identitet, stoga su učenici tijekom treće aktivnosti osmišljavali, izrađivali, birali i u konačnici izabrali logo projekta. Sve smo primjere loga objedinili u eKnjizi “The green changemakers – Project logo”.

eKnjiga „The green changemakers – Project logo“

Pobijedio je logo učenika Karla Pavlečića (Industrijska strojarska škola Zagreb).

Četvrtu smo aktivnost posvetili sigurnosti na internetu. Radeći u grupama, učenici su istraživali, vrednovali i prikupljali informacije uz pomoć kojih su definirali pravila ponašanja vezana za: e-sigurnost, mrežni bonton, zaštitu privatnosti, intelektualno vlasništvo i digitalno građanstvo. Na osnovi prikupljenih informacija učenici su odabrali online alat prema vlastitim željama te su uporabom odabranog alata prikazali temu i definirana pravila ponašanja vezana uz nju.

Kako bi učenički radovi bili dostupni široj javnosti, objedinjeni su u eKnjizi „We learn about media literacy“.

eKnjiga „We learn about media literacy“

eKnjiga „WE LEARN ABOUT MEDIA LITERACY“

Trenutno je u tijeku peta aktivnost. Učenici će u ovoj aktivnosti koristeći se ponuđenim izvorima, ali i izvorima koje sami pronađu, tražiti, vrednovati i sistematizirati informacije koje govore o globalnim ciljevima održivog razvoja. Uočavat će temeljne značajke svakog pojedinog cilja, kao i povezanost globalnih ciljeva međusobno. Uporabom odgovarajućih online alata, zajedničkim radom svih učenika bit će zabilježene glavne značajke svakog globalnog cilja održivog razvoja.

Aktivnosti projekta potiču učenike na djelovanje i iniciranje djelovanja usmjerenog k ostvarenju ciljeva održivog razvoja i održivog društva u cijelosti. Tako je do sada provedeno niz malih projekata. U nastavku će neki od njih biti ukratko prikazani.

Učenici Gimnazije Vukovar ispred školske zgrade posadili su lukovice šafrana u spomen na milijun i pol židovske djece i tisuće druge djece stradale tijekom holokausta, s ciljem podizanja svijesti učenika o opasnostima diskriminacije, predrasuda i rasizma.

Hotel za kukce (Gimnazija Vukovar)

Da bi spriječili uništavanje biološke raznolikosti, izradili su hotel za kukce. Izradili su i drvenu ekohranilicu za ptice i postavili ju u dvorištu škole. Potom su učili kako pripremiti masne kuglice koje su izvrsna hrana za ptice.

Ekohranilica za ptice (Gimnazija Vukovar)

Učenici Industrijske strojarske škole (ISŠ) obilježili su Godinu čitanja izradivši malu slobodnu knjižnicu, kućicu za knjige koja funkcionira po principu: Posudi, čitaj, vrati ili/i doniraj knjigu! Ovom su aktivnošću učenici doprinijeli razvoju kulture čitanja kao i zelenijem društvu. Sudjelovali su i u Nacionalnoj kampanji sadnje stabala gdje su sadnjom sadnica voćaka u školskom dvorištu dali doprinos ublažavanju posljedica klimatskih promjena. Posađena su stabla evidentirana na GIS portalu kampanje za sadnju stabala UZSNP. Odazvali su se i pozivu Kuće za smještaj djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi, Kuće EMAUS za donaciju alata i pribora.

Kućica za knjige (Industrijska strojarska škola Zagreb)

Učenici Tehničke škole Karlovac posvetili su se društveno korisnim aktivnostima i pomaganju lokalnoj zajednici. Prikupili su donaciju za Žensku grupu Karlovac ,,Korak“, organizaciju koja dugi niz godina vodi sklonište za žene i djecu, žrtve nasilja, i pruža im psihološku i pravnu pomoć i podršku. Donirali su rabljenu, očuvanu odjeću u skladu s ciljevima projekta i ciljevima održivog razvoja.

Volonterska akcija za grupu „Korak“ (Tehnička škola Karlovac)

Naši su armenski suradnici sudjelovali u natjecanju školaraca ​„Resist Climate Change”, organiziranog u okviru programa UNDP/CSF – „Nacionalni program prilagodbe za unapređenje srednjoročnog i dugoročnog planiranja prilagodbe u Armeniji“.

Natjecanje ​„Resist Climate Change” (Armenija)

Istraživali su kako klimatske promjene utječu na poljoprivredu, a obilježili su i Međunarodni dan darivanja knjiga.

Učenici anadolijske škole Yunus Emre iz Bingola (Turska) pripremili su lijepu blagdansku jelku koristeći se otpadnim materijalom. Vodili su se idejom projekta i u duhu održivog razvoja iskoristili otpadni materijal (plastične boce, role toalet papira). Otpadnim su se materijalom koristili i da bi izradili hranilice za ptice i tako im olakšali teške životne uvjete koji su zavladali zbog zime.

Izrada hranilice za ptice (Turska)

Pokrenuli su i akciju prikupljanja knjiga kako bi obogatili školsku knjižnicu i omogućili kvalitetnije obrazovanje u duhu 4. cilja održivog razvoja.

Plakat o akciji prikupljanja knjiga (Turska)

Dva mjeseca nakon pokretanja akcije naši su se projektni partneri pohvalili da su prikupili gotovo 150 knjiga za svoju knjižnicu

Učenici s prikupljenim knjigama (Turska)

Potaknuti ovom akcijom, naši su učenici došli na zamisao da školsku knjižnicu škole Yunus Emre obogatimo i knjigom o Hrvatskoj i njezinim ljepotama. S tom smo se zamisli obratili gospođi Matildi Bulić, direktorici školskog programa u Školskoj knjizi, i zamolili ju za pomoć. Na našu veliku radost gospođa nam je Bulić obećala pomoći. Osmislit će donaciju za naše projektne partnere. Veselimo se iznenađenju koje će donacija izazvati i od srca zahvaljujemo gospođi Bulić i Školskoj knjizi.

Projektni tim nastavlja provoditi aktivnosti razvojem kompetencija i aktivnim sudjelovanjem učenika u području održivog razvoja uz osnaživanje partnerstva škola i lokalne zajednice u podizanju svijesti o održivom razvoju.

Projektne aktivnosti detaljno bilježimo na projektnom blogu pa pozivamo sve zainteresirane da ga pogledaju.

BLOG POGLEDAJTE OVDJE

■ Pišu: Sanja Pavlović-Šijanović, Gimnazija Vukovar  i Sanda Šutalo | Tehničke škole Karlovac ■