Iz školskog svijeta
U NAJVEĆOJ I NAJSTARIJOJ ŠKOLI U MEĐIMURJU
Obilježen Europski tjedan programiranja
objavljeno: 28. listopada 2020.

Nakon nastave na daljinu nova je nastavna godina počela u školskim klupama na radost svih učenika i učitelja. Velika je novost od ove jeseni nastava informatike u nižim razredima osnovne škole. Od školske godine 2020./2021. uvedena je kao izborni predmet od 1. razreda.

Jedan je od odgojno-obrazovnih ciljeva učenja i poučavanja nastavnog predmeta Informatike razvijati računalno razmišljanje i sposobnost rješavanja problema te vještinu programiranja. I ove smo se godine priključili, osmom po redu, Europskom tjednu programiranja (EU CodeWeek).

Europski tjedan programiranja inicijativa je Europske komisije čiji je cilj na zabavan i atraktivan način približiti programiranje i razvijati računalno razmišljanje te digitalnu pismenost. Učenje programiranja pomaže nam shvatiti svijet oko sebe, koji se brzo mijenja, proširiti svoje razumijevanje o tome kako funkcionira tehnologija te razvijati vještine i sposobnosti kako bismo istraživali nove ideje i bili inovativni.

Programirati se može na različite načine i sa svim učenicima, pa i s onim najmlađima koji tek uče prva slova i brojeve.

Uz vodstvo učiteljice Ivane Ružić, koja je ujedno i ambasadorica Europskog tjedna programiranja, a svojim dugogodišnjim iskustvom i entuzijazmom odličan motivator, u  I. osnovnoj školi Čakovec organizirane su brojne aktivnosti u koje su bili uključeni svi učenici od 1. do 8. razreda matične škole kao i učenici područnih škola u Novom Selu Rok i Krištanovcu.

Uz Ivanu Ružić aktivnosti i događanja organizirale su i vodile još tri učiteljice informatike: Maja Hižman, Sanja Murk i Ivana Vadlja. Aktivnosti su bile međusobno povezane i prijavljene u CodeWeek4 All- izazov koji školama donosi priliku osvojiti Potvrdu o izvrsnosti.

Središnja je proslava organizirana u utorak 20. listopada 2020. na školskom dvorištu gdje su učenici jedni drugima predstavili vlastite vještine programiranja različitih robota i pametnih igračaka. Učenici su jedni drugima predstavili posebno privlačnog robota Sphero BB8, humanoidnog robota Alpha, dronove ParrotMambo, vesele Ozobotove i razigrane BlueBotove.

♦ S učiteljicom Ivanom Ružić učenici su upoznali, sastavljali i programirali nadasve popularne Lego WeDo 2.0, Spike Prime i Mindstorms EV3 robote. Uz pomoć iPada i OsmoCodinga razvijali su osnovne vještine programiranja i pomogli simpatičnom liku Awbieu u sakupljanju slasnih jagoda.

♦ Učiteljica Ivana Vadlja u prvom je razredu provela aktivnosti programiranja bez računala. Prateći upute i kreirajući, učenici su rješavali razne zadatke s ciljem rješavanja problema. Prateći upute pomoću strelica, nacrtali su lik Heštega, a izradili su i vlastite upute kako će automobil doći od kuće do trgovine, a da pritom zaobiđe vodene lokve. Učenici drugih razreda rješavali su zadatke u kojima su prepoznavali ponavljanje uzoraka, razvrstavali podatke i analizirali ponuđene odgovore. Treći su razredi programirali u Scratchu i uz pomoć robota Ozobota uredili put od kuće do škole. Četvrti razred imao je organiziran razgovor s programerkom koja se bavi izradom mrežnih stranica ichatbotova. Programerka im je demonstrirala jedan svoj chatbot, objasnila na koji način radi te pokazala programski kod.

♦ Učiteljica Maja Hižman učenike prvog razreda upoznala je s BlueBotima. Izradila je posebnu stazu za zagrijavanje na kojoj su učenici vježbali osnovne korake. Kreirala je mozgalicu spajanja parova kojom je htjela pokazati kako se nastava informatike programiranjem može povezati s hrvatskim jezikom i matematikom. Posebnu je pažnju dobila društvena igra „Dvoboj buba“ u kojoj je cilj bacanjem kocke i prateći upute zamijeniti mjesta BlueBotova. U drugom su razredu učenici koristili Ozobotove i crtali nedovršene staze dok su treći i četvrti izradili svoju prvu igru u Scratchu.

♦ S učiteljicom Sanjom Murk učenici su programirali u Scratchu. Peti su razredi šetali s dinosaurima po Jurassicu. Tko bi rekao da dinosauri mogu biti plavi ili ljubičasti, točkasti? Jeste li znali da se dinosauri pod vodstvom novopečenih programera mogu skriti u dvorcu?

Učenici osmih razreda saznali su zašto je pile prešlo cestu. Djeca su pokazala pregršt ideja i na kreativan i zabavan način razvila svoje prve male projekte.

Učenice 8. razreda Jana, Klara i Sara upoznale su nas s mogućnostima robota BB-8 iz kolekcije Star Wars. Od djevojaka smo saznali da je maleni Droid zapravo prvi robot koji je nastao suradnjom Spheroa i Star Warsa. BB-8 se povezuje s mobilnim uređajem ili iPadom preko Bluethootha. Učenice su nam pokazale kako  upravljati BB-om 8 uz pomoć joysticka, glasovnih naredbi te kako programirati naredbe koje će BB-8 izvršiti.

Osvrnemo li se na brojne aktivnosti koje su provedene u našoj školi, možemo sa sigurnošću reći kako ćemo i iduće godine obilježiti Europski tjedan programiranja. Naša je škola jedna od rijetkih koja ima različite robote koje sa zadovoljstvom i velikim ponosom koristimo u nastavi i izvannastavnim aktivnostima. Možda se baš u našoj školi nalazi budući programer poznate računalne igrice.

■ Piše: Ivana Ružić, diplomirani informatičar, učiteljica savjetnica, I. OŠ Čakovec ■ učiteljica koja učenicima otvora vrata digitalnog svijeta i vrata međunarodne suradnje, zajedno s učenicima istražuje, stvara i dijeli ■