Iz školskog svijeta
OŠ NIKOLE TESLE, ZAGREB
Oživimo lektirna djela
objavljeno: 19. veljače 2021.

Poznato je da djeca često vole izbjeći čitanje lektirnih djela pa im je učiteljica razredne nastave Katarina-Anita Šutalo odlučila približiti knjigu na malo drugačiji način, djeci puno zanimljiviji i kreativniji…

Sudjelujući u sklopu projekta Erasmus+ te nakon povratka s edukacije na Malti realizirala sam projekt na temu “Oživimo lektirna djela”.

Poznato je da većina učenika ne voli čitati lektirna djela. Pojedini zbog toga što ih čitanje lako umara jer nisu još usavršili tehniku čitanja, a neki zato što se lektira mora pročitati, a sve što se mora – stvara otpor i bijeg. Razmišljala sam kako djeci učiniti najljepše dječje priče privlačnim te kako ih oživjeti i primijeniti u svakodnevnom školskom životu.

Znamo da djeca u periodu razredne nastave najviše vole crtati pa sam im odlučila približiti lektirna djela likovnim izražajem. Na satu je razrednika dogovoreno da ćemo zajedno čitati lektirno djelo Pinokio. Svaki je učenik imao zadatak pročitati svim učenicima u razredu jedno poglavlje. Na taj smo način učili razliku između čitatelja i slušatelja. Učenici su kod kuće uvježbavali izražajno čitanje svoga dijela lektire pa su tako razvijali i izražajno čitanje. Svaki je učenik bio nagrađen pljeskom i zasluženim slatkišom nakon čitanja, što je učenike dodatno motiviralo.

Likove i njihove postupke zajedno smo analizirali nakon svakog pročitanog poglavlja. Potom smo odabrali lik koji nam se najviše svidio te zajedno osmislili pouku djela. Zajedno smo naučili crtati lik Pinokija. Učiteljica je Pinokia najprije crtala olovkom na zidu učionice, a učenici su isti lik, oponašajući crtež učiteljice, crtali na svome mjestu.

Njegov smo lik oživjeli i bojama i porukom: Pogledaj što mi je laž učinila. Budući da su djeca uživala u ovom lektirnom djelu, zajedno smo odlučili oživjeti i sljedeće lektirno djelo Petra Pana. Na isti smo način oživjeli lik Petra Pana kao i lik Zvončice. Njihova je poruka bila: Mašta može svašta.

Ovaj je projekt trajao cijelu školsku godinu. Učenici su bili iznimno sretni oživjevši lektirne likove te su njihovi radovi bili izloženi na maloj razrednoj izložbi u atriju škole.

Poruke, koje i dalje stoje na zidu učionice, učenicima služe kao svakodnevna motivacija i poticaj za lijepo ponašanje i marljivost u radu.

Prilikom pisanja sastavaka učenici znaju često naglas pročitati sa zida poruku Petra Pana: Mašta može svašta!, što na njihovim licima stvori smiješak i potakne ih na kreativnost pri pisanju. Ponekad se dogodi da i jedan drugoga podsjete na Pinokijevu poruku: Vidi što mi je laž učinila!

Ovim sam projektom kod učenika oživjela ineres za čitanjem lektirnih djela, osjećaj za izražajnost u čitanju te potrebu za analiziranjem likova i poistovjećivanje sebe s lektirnim likovima.

■  Piše:  Katarina-Anita Šutalo, dipl. učitelj RN, mentor ■ OŠ Nikole Tesle, Zagreb ■  Katarina-Anita Šutalo majka je dvojice sinova. U privatnom i u profesionalnom svijetu djeca su njezina snaga i životni izazov. U svoje 23 godine rada često nailazi na djecu koja su obilježena težom obiteljskom situacijom. Najveći dar joj je pokazati, upravo takvim učenicima, da s ljubavlju i toplinom život izgleda i može biti puno ljepši, a rezultati puno bolji. U svom redovnom radu provodi radionice Mindfulnessa . Zanimanje učitelja smatra pozivom i cilj joj je učenje dočarati svojim učenicima kao jako zabavnu igru. ■