Iz školskog svijeta
OSNOVNA ŠKOLA TRILJ
Škola nije otok
objavljeno: 27. svibnja 2020.

”Ni jedan čovjek nije otok…” Isto vrijedi i za školu. Smisao je škole odgajanje i obrazovanje djece i mladih ljudi za život, zajednicu u kojoj žive. Odvajati te procese i zatvarati ih u četiri zida učionice ili na izdvojeni otok, posve je pogrešno. Iz dugogodišnjega radnoga iskustva poručujemo koliko su suradnja i otvorenost škole prema zajednici bitni čimbenici.

Niz projekata i aktivnosti provedenih u suradnji razreda, školske knjižnice i društvene zajednice govore ovomu u prilog. Učenici pokazuju veći interes, stječu komunikacijske, poduzetničke, informacijske i druge vještine, radeći na jasnim i konkretnim ciljevima usmjerenim stvarnom životu.
Navest ćemo nekoliko primjera kojima smo ostvarili uspješnu suradnju s Gradom, kulturnim ustanovama, poduzetnicima, umjetnicima i različitim organizacijama.

Surađujući s društvenom zajednicom, učenici su spoznali kako su aktivni članovi društva, odgovorni za zbivanja u svome okruženju i kako mogu mijenjati svijet u kojemu žive.  
JEDAN OD PRIMJERA DOBRE PRAKSE takve suradnje krenuo je od dana posvećenoga majkama. U okviru projekta ”Tradicija u ovom ruhu – Triljska grotulja” učenika nižih razreda matične škole OŠ Trilj, uspješno je provedena suradnja škole, Muzeja triljskoga kraja i Turističke zajednice grada Trilja koja je kulminirala proslavom Majčina dana.
Kustosica muzeja pripremila je za učenike edukativne prezentacije na temu materijalne i nematerijalne zavičajne kulturne baštine triljskoga kraja s osobitim naglaskom na grotulju.

U obliku grotulje radili smo nakit majkama za Majčin dan.

Predavanjima i prezentacijama nazočili su učenici svih devet odjela nižih razreda matične škole OŠ Trilj. Voditeljica Turističke zajednica grada Trilja ponudila je materijalnu i moralnu podršku projektu. O načinu izrade nakita učenike je poučila triljska obrtnica. Radionice su dalje sa svim učenicima odradile učiteljice i knjižničarka. Nakit su, uz prigodnu čestitku i priredbu, dobile majke za Majčin dan. Učenici su pokazali koliko su majke važne u njihovu životu, ali su pokazali i koliki je značaj majki za čitavu društvenu zajednicu.
Jedan od većih razrednih projekata koji se provodio u suradnji s knjižnicom, OŠ Ivana Lovrića iz Sinja i društvenom zajednicom bio je i istraživanje zavičajne povijesti. Trebalo je istražiti začetke najpopularnije igre današnjice, nogometa, i promovirati povijesne nalaze u turističke svrhe radi gospodarskog razvoja triljskoga kraja.

Nogomet je krenuo od ilirskoga plemena Dalmata s Garduna. Iliri su se hrabro borili protiv Rimljana, odupirali se vlasti i nikad nisu pognuli glavu, kao ni Hrvati koji su se kasnije asimilirali s domaćim ilirskim stanovništvom. Protivnike u borbi ipak je nešto povezalo, a to je jurnjava za loptom i prvi tragovi nogometa koje su Rimljani pronijeli širom carstva. I danas se i najljući protivnici okupljaju oko lopte i uživaju u najpopularnijoj igri na svijetu koja je krenula upravo iz predivnoga cetinskog kraja.
Oslanjajući se na te povijesne činjenice, napravljen je međuškolski dvogodišnji projekt ”Kolijevka nogometa – izazov turizmu triljskoga kraja” koji je pomogao i podržao predsjednik Sportske udruge Gaz. Sudjelovala je i TZ Trilj, Grad Trilj, KD Trilj, Muzej triljskoga kraja, Udruge PKD Gaj Liberije i Udruga žena ‘Triljanke’.

Samoj utakmici prethodile su radionice i edukacije u muzeju i školi. Učenici su oslikali odjeću po uzoru na Delmate i Rimljane, naučili raditi frizure iz antičkoga doba, oslikali pehare, štitove, naučili nogometna pravila preteča nogometa. Studentice likovne akademije radile su s učenicima oslikavanje odjeće i pehara akrilnim bojama i poučile ih motivima iz rimskoga doba. Uprizorenjem utakmice, izradom svih materijala i suradnjom s udrugama i članovima društvene zajednice, učenici su stekli spoznaje o vrijednosti prošlosti svoga kraja i mogućnostima koje prošlost ima u gospodarskome i turističkom razvoju kraja.
Kurikulna reforma i Škola za život potvrda su metoda i oblika rada koje su se koristile u ovom projektu i prije same reforme.

Ishodi su jasno definirani i na najbolji mogući način ostvareni. Međupredmetne teme našle su savršeno mjesto i omogućile svestrani razvoj učenicima.

Još jedan primjer izuzetno zanimljive suradnje koja je učenicima otvorila vidike, potakla kreativnost i ljubav prema gradu iz kojega potječu, bila je ”Advent  na visećem mostu – Modna revija”.

 Viseći most nad Cetinom obnovljen je nedavno i atrakcija je na ovim područjima. Razmišljali smo na koji ga je način najbolje prezentirati i privući turiste u naš kraj. Odlučili smo se na modnu reviju, tako da most bude modna pista. Time je i modna revija dobila na neobičnosti i atraktivnosti, a advent je imao zanimljiv i neobičan događaj kakav nisu imala druga mjesta. Roditelji su bili suglasni s idejama i maksimalno pomagali u realizaciji. Reviju su nosili učenici trećega razreda OŠ Trilj u modelima koje su kreirali uz pomoć modne kreatorice i krojačice. Osim učenika, reviju su nosili mladi manekeni i modeli podrijetlom s područja Trilja. Roditelji, gosti i nositelji revije družili su se u šatoru Božićnoga triljskog sajma, uz adventska jela i pića koja su pripremili roditelji učenika. Bio je to začetak adventskih događanja u Trilju na visećem mostu. Dokaz kako učenici mogu biti pokretači velikih zbivanja. U cjelokupnoj realizaciji ovoga projekta sudjelovali su roditelji učenika, djelatnice OŠ Trilj, TZ Trilj, Grad Trilj, Udruga žena ‘Triljanke’, profesionalne frizerke i vizašistice.
Uspjeh projekata rezultat je dobre suradnje škole i lokalne zajednice, volontiranja i ljubavi prema zavičaju.

Bogatstvo koje svaki hrvatski zavičaj ima, djeca trebaju upoznati, zavoljeti i njegovati, a na odraslima je da im to omoguće.

Učenici uče za život i važno je da otvore vrata svoje učionice te sami sudjeluju u društvenom, ekonomskom, političkom i kulturnom životu zajednice u kojoj žive, jer škola nije otok sasvim sam za sebe…

■ Pišu: Ana ĆALETA, učiteljica razredne nastave i Marija ČELAN MIJIĆ, dipl. bibliotekar ■  Osnovna škola Trilj ■