Iz školskog svijeta
OSNOVNA ŠKOLA TRNSKO
Timski rad na unapređivanju digitalne pismenosti učenika
objavljeno: 28. svibnja 2020.

Timski rad stručnih suradnika u školi jedan je od ključnih profesionalnih odnosa važnih za odgojno-obrazovni poticaj za učenje i razvoj svakoga pojedinog učenika u osnovnoj školi. Isto vrijedi i za suradnju koja se uspostavlja s učiteljima.

Dobra suradnja stručnih suradnika i učitelja odražava se u kulturi škole, a zahvaljujući njoj, stvara se pozitivno školsko ozračje.

Također, važnu ulogu ima i ravnatelj kao pedagoški rukovoditelj škole kao i njegovo razumijevanje uloge stručnih suradnika u osnovnoj školi.

U Osnovnoj školi Trnsko u Zagrebu stručne suradnice knjižničarka i pedagoginja kontinuirano rade na obrazovanju učenika za komunikaciju i suradnju u digitalnom području. U tome radu profesionalno surađuju s učiteljima.

Naime, nove tehnologije postale su sastavni dio kako naših života tako i života naših učenika. Učenici vrlo brzo vladaju novim medijima, no postavlja se pitanje koliko su i u kojoj mjeri svjesni opasnosti na koje mogu naići u virtualnom svijetu. Često nisu svjesni koliko je važno štititi svoju privatnost, ali i privatnost svojih prijatelja.

Kako bi ukazali na važnost zaštite osobnih podataka u virtualnom svijetu, učitelji i stručni suradnici u svakodnevnoj komunikaciji s učenicima različitim aktivnostima nastoje osvijestiti pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu.

U području digitalne pismenosti posebna pozornost usmjerava se na odgajanje učenika za odgovorno i samostalno služenje digitalnom tehnologijom.

U školskoj godini 2018./2019. u petim, šestim i sedmim razredima provedeno je istraživanje Elektroničko nasilje.

Rezultati su dobiveni primjenom Skale za ispitivanje elektroničkog nasilja (2007): Upitnik uloga [žrtva, zlostavljač, promatrač] te se pokazalo kako se 26,9 % učenika  našlo u ulozi žrtve, 9,2 % u ulozi počinitelja i 29,6 % u ulozi promatrača.

Rezultati istraživanja potaknuli su na potrebu sustavnog rada na obrazovanju učenika za komunikaciju i suradnju u digitalnom području.

Smatrali smo vrlo važnim učenicima na primjeren način dati informacije o tome kakvi sve oblici nasilja postoje u komunikaciji putem društvenih mreža, mobitela i blogova i kako od njih zaštititi sebe i svoje prijatelje.

U svim razrednim odjelima stručne suradnice pedagoginja i knjižničarka provele su interaktivno predavanje Prevencija i opasnosti nasilja na internetu, te pedagoške radionice na temu Elektronička pisana komunikacija.

Naglasak je bio na obrazovanju učenika za pisanje e-poruka u skladu s pravopisnim i gramatičkim pravilima. Posebna pozornost učenika bila je usmjerena  na zaštitu osobnih podataka te poštovanje internetskog bontona.

Internet danas sve više postaje prostor gdje učenici provode vrijeme igre, učenja i zabave. Stoga je nužno kod učenika kontinuirano razvijati spoznaju o internetu kao mjestu gdje dolazimo u stalni doticaj s poznatim i nepoznatim osobama, baš kao i u stvarnom, fizičkom okruženju u kome živimo. Kako bismo učenike poticali na korektno i kreativno korištenje elektroničke pisane dokumentacije, s učenicima smo izradili digitalni školski list. Učenicima smo omogućili objavu njihovih radova u sigurnom i poznatom digitalnom okružju.

Imajući na umu dobrobit učenika, stručni suradnici u posrednom i neposrednom radu s njima, primjenjuju svoj razvojno orijentirani kurikulum. Pritom je naglasak na sustavnom educiranju učenika o važnosti poštivanja drugih, ali i sebe samoga, u digitalnom okruženju.

■  Pišu: Svjetlana DEVČIĆ, dipl. bibliotekar, stručna suradnica mentorica ■  OŠ Trnsko ■   Biljana MANIN, dipl. pedagog, stručna suradnica savjetnica ■  OŠ Trnsko ■

Literatura: Ciboci, L., Kanižaj, I., Labaš, D. (2019) Nastavni materijal za osnovne škole: Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu. Zagreb: Agencija za elektroničke medije i UNICEF ■  Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. ■  Pregrad. J. (2011).Priručnik: Program prevencije vršnjačkog nasilja  Za sigurno i poticajno okruženje u školama. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku. ■