Iz školskog svijeta
OŠ KNEŽEVI VINOGRADI
U oku nam blista – voda čista!
objavljeno: 3. travnja 2023.

„Voda je zajednička baština čiju vrijednost moraju prepoznati svi. Svatko ima dužnost koristiti vodu pažljivo i ekonomično.“ (Europska povelja o vodi, 1968. g.)

Voda prekriva 71 % površine našeg planeta. Samo jedan mali dio prikladan je za piće, stoga je nužno vodu štititi i čuvati.

„Budi promjena koju želiš vidjeti u svijetu“ ovogodišnja je tema za Svjetski dan voda. Svjetski dan voda obilježava se svake godine 22. ožujka da bi se skrenula pozornost ljudi diljem svijeta na važnost zaštite i očuvanja vode.

U sklopu školskog projekta „Čuvajmo naše vode!“ u našoj smo školi proveli niz aktivnosti putem pet radionica povodom obilježavanja Međunarodnog dana voda.

Svaka je radionica imala svoj slogan aktivnosti.

U prvoj su aktivnosti bili pokusi s vodom, a slogan su joj bili stihovi Zvonimira Baloga: „Razumije se, to nije uvijek samo VODA, još se VODI nešto doda.“

Učenici su bili podijeljeni na nekoliko skupina. Svaka je skupina dobila natpis s istraživačkim pitanjem. U kutiji se nalazio papir s uputama za izvođenje pokusa, materijalom i potrebnim priborom..

Zadatak svake skupine bio je analizirati istraživačko pitanje, oblikovati pretpostavku (hipotezu), odgovor na istraživačko pitanje te imenovati materijal i pribor za izvođenje pokusa.

Učenici  su izvodili pokus služeći se priloženim uputama, materijalom i priborom, bilježili su i crtali svoja opažanja, zaključivali o rezultatima svog pokusa. Na kraju su u izlaznim karticama potvrdili naučeno ispisujući tri pojma koja su naučili na radionici, dvije informacije koje su im bile posebno zanimljive te jedno pitanje koje su imali o ovoj temi.

Dodatni zadatak za rad kod kuće bio je osmisliti svoj pokus, napraviti plakat, snimiti fotografije ili videouradak. Učenici su svoje radove mogli donijeti u školu ili ih zalijepiti u virtualnu učionicu u aplikaciji MS Teams.

Slogan druge aktivnosti bio je: „Danas je moda samo čista voda!“

Učenici su se bavili proučavanjem rasprostranjenosti vode na našem planetu. Imali su poveznice na materijale, tekstove i videomaterijale na različitim mrežnim mjestima. Njihov zadatak bio je pronaći tekst i odgovarajući videouradak služeći se svojim mobilnim uređajima te izraditi umne mape s prikazom dobivenih podataka. Zatim su pogledali videouputu za izradu pročišćivača za vodu. Zatim su, u parovima, izradili svoje pročišćivače za vodu koristeći se recikliranim materijalima.

Na kraju radionice na listi samoprocjene zaokružili su emotikon s prikazom njihova zadovoljstva provedenim aktivnostima na radionici.

U trećoj radionici bavili smo se kruženjem vode u prirodi. Slogan radionice bio je: Kada je vode više, lakše se diše.“

Učenici su bili vrlo motivirani za rad. Upoznali smo tijek kruženja vode u prirodi putem videouradaka na engleskom jeziku.

Zajedno smo izradili model kruženja vode u prirodi koristeći se recikliranim materijalom. Za izradu modela trebalo nam je dosta vremena. Izrada modela zahtijevala je vještine urednog bojenja, lijepljenja i slaganja dijelova u jednu cjelinu. Učenici su se toliko zainteresirali za izradu modela da su mnogi odlučili pokušati izraditi svoj model kruženja vode u prirodi kod kuće uz pomoć roditelja. Pokazujući palac gore-dolje, učenici su iskazali svoje zadovoljstvo provedenim aktivnostima.

Sloganom četvrte radionice Voda nam život znači jer smo od nje zdraviji i jači!“ željeli smo pokazati koliko nam je voda bitna. Učenicima sam pročitala slikovnicu „Zatvori vodu“ Marice Milčec i Daria Kukića. Slijedio je kratak razgovor o slikovnici.

Učenike sam podijelila na tri skupine. Zadatak svih skupina bio je izraditi plakat o vodi. Svaka je skupina imala drukčiju temu.

Pripremili smo potrebne izvore znanja. Učenici su se mogli koristiti internetom, tražiti informacije i iskoristiti ih u izradi plakata. Prva je skupina istraživala zašto i kome je voda važna i gdje se nalazi u prirodi. Druga je skupina istraživala koliko ima pitke vode na Zemlji i kakve je kakvoće voda koju nalazimo, a treća je skupina spoznavala i uočavala kako štedimo vodu i čuvamo je od zagađenja. Slijedilo je predstavljanje radova i zatim zaključak.

Učenici su u listi procjene ispunili svoj odnos prema vodi, štednji vode i njezinu čuvanju od zagađenja.

Na kraju smo željeli dokazati da je voda najzdravije piće, pa je slogan pete radionice bio: Kada je u ruci voda – čovjek zdrav hoda.

Na početku radionice željeli smo saznati što učenici najčešće piju tijekom dana. Podizanjem ruke mogli su se izjasniti piju li najčešće običnu ili aromatiziranu vodu ili sok. Većina učenika odabrala je vodu. Slijedio je razgovor o njihovim navikama pijenja vode.

Podijelila sam učenike na tri skupine. Skupine su zauzele svoja radna mjesta gdje ih je čekala ambalaža sokova i vode. Zadatak im je bio pronaći i pročitati sastojke, odnosno sadržavaju li pića šećere, bojila i limunske kiseline. Upućivala sam ih gdje će to pročitati i da je dobro steći naviku čitanja sastojaka pojedinih proizvoda.

Učenici su podatke bilježili na listiće. Izvješća skupina bilježili smo u zajedničku tablicu koja se nalazila na školskoj ploči. Uočili smo da sokovi imaju sve sastojke navedene istraživanjem, aromatizirana voda i mineralna voda nemaju bojila, a obična voda nema nijedan navedeni sastojak. Zaključili smo da je obična voda najzdravije piće. Ispunili smo listu procjene kojom smo osvijestili svoje ponašanje i brigu o zdravlju. Na kraju radionice nazdravili smo čašom vode.

U školskoj knjižnici nastala je interaktivna izložba radova posvećena Međunarodnom danu voda. Knjižničarka Ivana Norac s učenicima je izradila interaktivni plakat „Što voda skriva“. Učenici su na izložbi mogli razgledati istraživačke radove drugih učenika u obliku plakata, likovnih radova i radova nastalih u sklopu projekta Moj plan@ koji se provodi na razini cijele škole u školskoj godini 2022./2023. Također, bile su izložene izabrane knjige iz fonda školske knjižnice koje se bave vodom i u kojima je radnja smještena u vodi i oko nje.

Drevna priča naroda Quechua u Peruu

Jednog dana buknuo je požar u šumi. Sve su životinje pobjegle spašavajući svoje živote.

U jednom trenutku stajali su na rubu plamena, prestravljeni i tužni. Iznad njih kolibrić je letio naprijed-natrag, do vatre i od nje, uvijek iznova.

Veće su ga životinje pitale: „Što to radiš?“

 „Letim do jezera po vodu da pomognem ugasiti požar!“ odgovorio je kolibrić.

Životinje su se smijale i rekle: „Ne možeš ugasiti ovaj požar!“

Kolibrić je odgovorio: „Činim što mogu!“

Svatko od nas može utjecati na očuvanje vode. Dovoljno je svakodnevno brinuti se o potrošnji vode u svom kućanstvu. Važno je mijenjati svoje navike i odnos prema vodi u obitelji, školi i zajednici, gradu i državi. Zajedničkim doprinosom možemo donijeti promjenu na globalnoj razini i biti dio promjene.

Zato budimo promjena koju želimo vidjeti u svijetu!

■  Napisala: Dunja Kufner, učiteljica u zvanju izvrsne savjetnice, OŠ Kneževi Vinogradi ■ Sa svojim učenicima radi na suvremen, inovativan i kreativan način primjenjujući suvremene metode rada, iskustveno učenje i projektnu nastavu. Nastoji ostvariti pozitivno ozračje u učionici i uvjete u kojima će učenici biti motivirani za rad ■