Iz školskog svijeta
OŠ SESVETSKI KRALJEVEC
Žene u znanosti
objavljeno: 28. veljače 2023.

U projekt „Veliki ljudi u znanosti” (vidljiv na Etwinning platformi) uklopio se i ne malo važan dio „Žene u znanosti”. Potaknuta reakcijama učenika, dijelim s vama primjere prakse i pozivam vas da se uključite u projekt ili pokušate neki njegov dio uključiti u svakidašnji rad s učenicima.

U sklopu projekta obilježili smo Svjetski dan izumitelja [9. studenog 2022.] pod motom: „U svakom se od nas krije veliki um, ali samo neki postanu stvarno veliki izumitelji.” Istražili smo tko su bili veliki izumitelji kroz povijest, za koje smo čuli, a za koje nismo. Svatko je odabrao i dodatno istražio velikoga svjetskog izumitelja te prikazao njihovu veličinu kroz dječje oči – likovno, pisanom riječju i govorničkim vještinama. Tako smo istražili i žene kroz povijest i njihova postignuća. Koristili smo se, osim internetom, i knjigom „Žene u znanosti” Rachel Ignotofsky, u izdanju Školske knjige.

KOJA JE NAMJENA AKTIVNOSTI PROJEKTA?

♦ poticanje kreativnosti kod učenika

♦stjecanje vještina, sposobnosti, vrijednosti i znanja koje doprinose osobnom razvoju učenika i omogućuju im aktivno sudjelovanje u društvu

♦ ovladavanje jezičnim sredstvima potrebnim za uspješnu komunikaciju

♦ razvijanje sposobnosti izražavanja doživljaja misli i stavova

♦ ostvarivanje usmene i pismene komunikacije – osposobljavanje za komunikaciju u medijima – osvijestiti važnost istraživanja prošlosti

♦ poštovanje različitosti

♦ razvijanje istraživačkih vještina

CILJEVI SU NAM BILI (I JOŠ JESU, KAKO NISMO STIGLI DO KRAJA):

♦ poticati učenike na maštovitost, kreativnost, istraživanje – izrada postera, videozapisa, zvučnih zapisa

♦ rad u multimedijskom i multikulturalnom stvaralaštvu

♦ spoznati o velikim svjetskim izumiteljima

♦ proučiti važnost žena u znanosti kroz povijest.

ZADATCI PROJEKTA BOGATI SU I ZANIMLJIVI:

♦ razvijati sposobnost motrenja, kritičkog promatranja, logičkog mišljenja i zaključivanja, sposobnost samostalnog proširivanja i produbljivanja znanja

♦ razvijati i poticati samostalnost u radu, ali i timsko-suradničkih oblika rada

♦ izraditi plakate, kipove i slikarske likovne radove kako  bismo prikazali velike izumitelje.

KROZ SVE TE AKTIVNOSTI DOŠLI SMO DO SLJEDEĆIH SPOZNAJA:

♦ U kako divnoj zemlji živimo, u kako odličnom vremenu. 
♦ Svatko može iskazati osjećaje i misli.
♦ Svatko smije ići u školu.
♦ Svakome je dozvoljeno studirati.
♦ Svatko od nas ima glas.

Na satima Hrvatskog jezika, Prirode i društva i Satu razrednika pričali smo o prošlosti, o običajima i pravima ljudi. Izrađivali smo plakate i slikali portrete, čitali smo dijelove knjige „Žene u znanosti“, priču po priču… 

Neopisive su reakcije učenika na stanje u svijetu u to nemilo doba za žene. Nisu mogli vjerovati, u razredu muk, a onda njihovi osjećaji…

„Osjećao bih se kao da nisam živ”, rekao je moj Emanuel na pitanje kako bi se osjećali na mjestu žena koje nisu smjele učiti, raditi, studirati, objavljivati radove…
„Ona je heroj” i „Nastavila je kad su svi odustali”, rekao je moj divni Dario nakon priče o Alice Bell.
O kako volim tu djecu, koja znaju biti i nestašna i nemarna, tu djecu koja svojim izjavama katkad natjeraju suze da se pojave u očima. Tu pažljivu i brižnu djecu koja neće dozvoliti da se takve nepravde ponavljaju. Djecu koja žele biti aktivni dio zajednice. 

Važno je osvijestiti ulogu svakog pojedinca u promjeni nabolje, važno je dati pravo glasa svakom djetetu i upražnjavati taj Građanski odgoj na svakom satu, kad god je moguće. Izgrađivati male velike ljude koji žele mijenjati svijet.

Kako kaže moj Filip za jednu od žena znanstvenica: „Pokušala je i uspjela”, tako i mi moramo pokušavati i učiti djecu da pokušavaju i budu uporni u svojim naumima. Trebamo pričati o prošlosti i događajima koji su nama pružili bolju budućnost. Trebamo se držati krilatice koja je na poleđini knjige kojom sam se koristila u nastavi: „Pokušajte me zaustaviti.”
Nadam se da će ovaj primjer iz prakse biti koristan učiteljima kako bi potaknuli svoje male đake na razmišljanje, promišljanje i izgradili ih u velike ličnosti.

■ Piše: Ana Levačić, diplomirana učiteljica razredne nastave, učiteljica mentorica | OŠ Sesvetski Kraljevec ■