Iz stranih medija
RUSKA ISKUSTVA
Glavne učiteljske pogreške pri prelasku na poučavanje na daljinu
objavljeno: 20. travnja 2020.

Ako ranije niste provodili nastavu na daljinu, utemeljenu na informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji, pri prelasku na takav oblik poučavanja možda ćete naići na poteškoće. To je normalno. Izdvojili smo neke od najčešćih pogrešaka koje učitelji čine pri prelasku na mrežno poučavanje te donosimo savjete kako ih izbjeći.

■ TEŽNJA DA SE UČIONIČNE METODE PRENESU NA MREŽU

Prijelaz na poučavanje na daljinu iznenađenje je za mnoge učitelje. Kada se nađemo u nepoznatoj situaciji, mi, po inerciji, težimo djelovati prema naučenu obrascu. Mnogi učitelji pokušavaju u mrežnoj komunikaciji ponoviti uobičajen sat kakav provode u školi. Poučavanje na daljinu, međutim, zahtijeva drugačije načine izlaganja i nove metode uključivanja učenika.

KAKO POSTUPITI? Preispitajte cijelokupnu strategiju rada. Pregrupirajte teme postavljajući na početak one najjednostavnije. Prvi zadatak za vas i vaše učenike nije usvajanje gradiva, već usvajanje novoga načina rada.

Pri učenju na daljinu, djeci je teže uključiti se u nastavu. Smislite načine koji ukratko  označavaju „da“ i „ne“ kao odgovor na pitanja zatvorenog tipa. (To, primjerice, može biti „lajk“; kada nešto objavite – „lajk“ označuje da je učenik pročitao i shvatio pročitano.) Češće se obraćajte učenicima po imenu. Zamolite ih da pišu odgovore ili šalju slike na chat.

I djeci i odraslima teško je dugo vremena ostati usredotočen na jednu sliku. Ne zaboravite  iznova zaokupljati učeničku pozornost: koristite se kratkim videozapisima, svojem materijalu dodajte ilustracije i zanimljive infografike.

Ako je potrebno djeci zadati zadatke za vježbu za vrijeme nastave, unaprijed odaberite platformu s učitanim zadatcima i pošaljite im poveznicu. Ta će vrsta vježbe učenicima biti zanimljiva, a u tom slučaju nećete morati zahtijevati fotografije njihovih bilježnica.

Svakih 15 minuta napravite pauzu od 2 do 3 minute kako djeca ne bi osjetila zamor od neprestanoga rada na ekranu.

ŽELJA ZA UPORABOM ALATA U ŠTO JE MOGUĆE VEĆOJ MJERI

U posljednje vrijeme pojavilo se mnoštvo alata za poučavanje na daljinu. Čini se kako su svi zanimljivi i korisni. U vama se javlja prirodna želja iskušati ih i primijeniti sve i sada.

No, uz takav pristup možete se vrlo brzo umoriti od prevelike količine novih informacija, zbuniti se i na kraju ne odabrati nijedno rješenje. Djeci će također biti teško prelaziti s jedne usluge na drugu.

KAKO POSTUPITI?  Odaberite alate na temelju ciljeva koje ste sebi postavili. Ne pokušavajte istovremeno koristiti se svima vama poznatim platformama i uslugama. Za početak odaberite dva alata: platformu za provedbu videokonferencije i uslugu za zadavanje zadataka. Obvezno ih prethodno testirajte i pazite da razumijete njihovo funkcioniranje i mogućnosti u procesu poučavanja.

Nakon nekoliko lekcija procijenite koliko je vama i vašim učenicim ugodno raditi uz pomoć  alata koje ste odabrali. Upitajte djecu sviđa li im se platforma i na kakve poteškoće nailaze. Slobodno mijenjajte alate ako vam ne pomažu u postizanju ciljeva.

Ako predajete u srednjoj školi ili u višim razredima osnovne škole, upotrijebite zajedničke alate s drugim nastavnicima kad god je to moguće. Tada učenici neće morati raditi na novoj aplikaciji na svakom satu, a moći ćete kontaktirati svoje kolege ako se pojave problemi.

POVEĆANA OČEKIVANJA

Vi ste učitelj s velikim iskustvom u poučavanju, imate široka znanja i poznajete mnogo metoda. Čini vam se kako će prijelaz na poučavanje na daljinu proći glatko i jednostavno. Ali što ako se usluga za vrijeme videokonferencije zamrzne, djeca ne prate nastavu  i zaboravljaju na domaću zadaću? U situaciji kada vaša očekivanja nisu ispunjena, možete se uzrujati i izgubiti motivaciju.

KAKO POSTUPITI?  Ne vrijedi se uzrujavati i brinuti. Budite svjesni da je poučavanje na daljinu novost, kako za vas, tako i za vaše učenike. Ne možete biti sigurni da će vaš scenarij funkcionirati i da će se alati svidjeti učenicima. Za početak se usredotočite samo na ono što poznajete i razumijete, a sve nepoznato odložite sa strane.

Štedite svoju energiju i energiju svojih učenika. Odvojite vrijeme za proučavanje uputa za primjenu alata i podjelu iskustava s drugim učiteljima. Više komunicirajte s kolegama, oni možda imaju poznato rješenje za poteškoće s kojima se suočavate.

Budite spremni na činjenicu da ćete u početku imati poteškoća u nadziranju učeničkoga rada. U svakom pojedinom domu postoje mnoga iskušenja i faktori koji odvlače učenike od rada. Bilježite prisutnost učenika na videokonferencijama kao što ste to činili i u školi. Ako učenici ne sudjeluju u nastavi na daljinu i ne poštuju rokove ispunjavanja zadataka, primijenite primjerene dodatne poticaje. Bilježenje odsustva i davanje učeniku informacije o tome, kao i dodatni domaći zadatci motivirat će učenike da sljedeći put ispune zadano. Pritom budite svjesni da ne znate što se točno događa u učenikovu okruženju.

I KONAČNO

Zapamtite da niste jedini koji ste se našli u teškoj situaciji. Prijelaz na poučavanje na daljinu je izazov za cijeli obrazovni sustav. Prva stvar koju trebate učiniti je – nikamo ne žuriti. Sjedite i mirno razmislite o tome što vam je sljedeće činiti. Ako propustite jedan školski dan, neće se dogoditi ništa strašno.

■ NAPOMENA ■ RUSIJA: Yandex Učebnik – platforma ruskog pretraživača Yandex ■ napomena priređivača: djelomice prilagođeno hrvatskim potrebama ■ izvornik: education.yandex.ru