Iz stranih medija
PEDAGOŠKI PRISTUPI
Kršenje vlastitih pravila u učionici
objavljeno: 26. kolovoza 2022.

„Ono što me u tom događaju oduševljava, ono što obožavam u ravnateljevu načinu upravljanja školom jest činjenica da ima sposobnost prilagodbe. Njegove odluke nisu uklesane u kamen, već promjenjive s obzirom na situaciju. Dopustio si je primiti dodatne informacije. To je bila neizmjerno vrijedna pouka za mene kao učitelja.“

Zašto se i najstamenija pravila katkad mogu i smiju prilagoditi ili i promijeniti, možete pročitati u nastavku, u novom članku učitelja i autora Trevora Muira.

Članak Breaking Your Own Rules in the Classroom objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Jednom mi je na pamet pala ideja da s učenicima iziđem van i omogućim im natjecanje u kojem bih vidio tko može napraviti logorsku vatru služeći se samo trima šibicama i hrpicom štapića, i sve to usred ciče zime.

No prije toga bismo pročitali kratku priču Kako zapaliti vatru da bi učenici dobili poneku ideju te nadahnuće. Mislim, radi se o povezivanju književnosti s nečim zabavnim! I tako smo pročitali priču i izišli iz učionice u šumarak kraj naše škole te ondje zapalili krijes.

I bilo je vrhunski.

No, kad smo se vratili u školu, moji su učenici mirisali po dimu logorske vatre i ravnatelj je primio pritužbe. Obratio mi se: „Jesi imao na umu to danas raditi i s ostalim odjelima u kojima imaš nastavu?“ Odgovorio sam: „Da, jesam.“ Nastavio je: „Eh, mislim da to neće biti moguće. Paljenje vatre izvan škole i miris dima na učenicima nije osobito dobra ideja.“ Nato sam rekao: „Da, razumijem.“

No, nakon njegova odlaska, bio sam prilično uzrujan zbog cijele situacije. Baš me ponijelo povezivanje književnoga djela s nečim toliko zabavnim, utemeljenim na učenju iz neposredna iskustva, a usto sam na tome prvom satu vidio koliko se učenicima svidjelo.

I tako, kada je moj sljedeći razred ušao u učionicu, nisam žurio s objavljivanjem najnovije vijesti kako ne možemo ići van.

Predomislio se

Koji trenutak kasnije, baš kad sam htio zaustiti kako stvari stoje, moj je ravnatelj provirio glavom u učionicu i rekao: „Sve u redu, kolega Muir, idite van i pravite krijes!“

I tako smo proveli dan čitajući i gradeći krijesove. I pekući sljezove kolačiće.

Nakon nastave upitao sam ravnatelja zašto se predomislio, a on je rekao da je čuo učenike koji su bili na mojem prvom satu kako međusobno razgovaraju koliko im je bilo dobro te je na temelju tih razgovora shvatio da je vrijedno primiti nekoliko pritužaba u zamjenu za mogućnost svjedočenja toliko velikoj oduševljenosti starijih srednjoškolaca nastavom materinskoga jezika.

Kršenje vlastitih pravila

Ono što me u tom događaju oduševljava, ono što obožavam u ravnateljevu načinu upravljanja školom jest činjenica da ima sposobnost prilagodbe. Njegove odluke nisu uklesane u kamen, već promjenjive s obzirom na situaciju. Dopustio si je primiti dodatne informacije. To je bila neizmjerno vrijedna pouka za mene kao učitelja. Mnogo sam puta, strogo se držeći zadanih pravila, osjetio snažan unutarnji sukob jer bi se pojavila situacija u kojoj je bilo potrebno pomaknuti granice, no mislio sam da to ne smijem učiniti s obzirom na to da su pravila već zacrtana. 

Primjerice, kada se uči pisati i recitirati vlastite pjesme koje imaju rimu, a učenik napiše nešto izvanredno što nema rime i vi mu zbog toga oduzimate bod. Ili, u matematici, kada se uči računati na određen način, a netko na drugi način također dođe do točnoga rezultata te dobije povratnu informaciju da je njegov način pogrešan iako zapravo nije. Ili, kada im na satu čitanja kažete da trebaju biti tiho, a zatim dvoje učenika, koji zajedno čitaju istu knjigu na glas reagiraju na nešto što su upravo pročitali jer ne mogu obuzdati svoje oduševljenje, razočaranost ili neki drugi osjećaj, a vi im kažete: „Bez razgovora!“

Ja sam velik pristalica čvrstih pravila i razumijem potrebu da pjesme imaju srok, da se u matematici uče određeni načini računanja te da je u učionici tijekom vremena predviđena za čitanje u sebi potrebna tišina. Uistinu jesam, i uistinu razumijem.

Katkad pravila prilagoditi ili i promijeniti

Međutim, katkad pravila moramo prilagoditi ili i promijeniti.

Smatram da je lako zapasti u rutinu, raditi na određen način jer se – oduvijek tako radilo. Međutim, katkad shvatimo da postoje i drugi putovi kojima možemo ići. Pojave se snažni razlozi da se predomislimo, budemo prilagodljivi, pa moguće i prekršimo koje od vlastitih pravila.

S razlogom, dakako.

Da je moj ravnatelj procijenio kako je paljenje krijesa opasno za moje učenike ili ide na njihovu štetu, naravno da bi ostao pri svojoj odluci i pravilima na temelju kojih ju je donio.

No, kad je izvagao dobrobiti i uvidio da ono što radimo zaslužuje mrvicu prilagodljivosti, učenici su imali prigode iskusiti dodatno zadovoljstvo na nastavi materinskoga jezika, ja sam osjetio povjerenje i poštovanje svojega upravitelja, a ujedno sam toga dana na poslu morao pojesti mnoštvo sljezovih kolačića.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) uređen i prilagođen, a izvorniku se može pristupiti na poveznici na kraju ove napomene  ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic ClassroomSAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: www.trevormuir.com