
„Nisam dobar u matematici. – To je bio izgovor svaki put kad bih naišao na prepreku i morao se suočiti s problemom.“
Članak The Power of Yet objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir 4. prosinca 2024.
Kao dijete vjerovao sam da sam nesposoban postići uspjeh u matematici. Moja su bavljenja matematikom bila zbunjujuća, zamarajuća i zadavala su mi glavobolje. Stoga ne iznenađuje da su ocjene koje bih dobivao često bile rezultat teške muke, a da bih se upisao na fakultet, morao sam i na dodatnu matematičku poduku. I dok sam se u danima djetinjstva s naporom probijao kroz sate matematike, ponavljao sam jednu rečenicu, iznova i iznova:
Nisam dobar u matematici.
To je bio izgovor svaki put kada bih naišao na prepreku i morao se suočiti s problemom.
SLIKA O SEBI
Često je tu rečenicu pratio unutarnji razgovor koji bi išao ovako:
Moji su prijatelji pametniji od mene.
Nikad to neću shvatiti.
Koja je uopće svrha da to učim?
Jednostavno sam glup.
Kada sam prije neku večer u blagovaonici sjedio sa svojim sinom pomažući mu u dijeljenju višeznamenkastim brojevima, njegova je uzrujanost rasla te je u jednom trenutku položio čelo na stol i izrekao iste one riječi:
„Tata, ja jednostavno nisam dobar u matematici.“
Kao roditelja uhvatila me panika da moj sin vodi isti unutarnji razgovor koji sam i sâm svojedobno vodio. Zabrinulo me da će napustiti afirmativne stavove i istine kojima smo ga cijeloga života učili te da će razviti sliku o sebi sličnu onoj kakvu sam i ja tijekom većega dijela vlastita školovanja imao o sebi.

KADA RAST STAGNIRA
Za svih tih godina provedenih u obrazovanju svjedočim takvu mentalnu sklopu kod velikoga broja svojih učenika. Iz razloga što im neko znanje ili predmet nisu lagani, smatraju se glupima ili manje vrijednima spram drugih.
Naravno da to nije istina, ali je uobičajeno među milijunima učenika (i odraslih).
I na stranu što je riječ o životu s osjećajem manje vrijednosti, takav umni sklop uzrokuje stagnaciju ondje gdje bi se trebao događati rast.
Kako možeš rasti i postajati boljim u onome za što smatraš da nisi nimalo sposoban?

OTVARANJE BRANE
To se zove zacementiranim umnim sklopom i brana je duboku učenju i kontinuiranu rastu.
Kao učitelji jedan je od naših najvećih zadataka razviti otvoren umni sklop.
Umjesto da govore: Nisam dobra ili dobar u nečemu, neka vaši učenici kažu:
U ovome još nisam dobar. Za sada nisam uspješna u tome.
Još nisam dobar u matematici.
Za sada ne pišem dobre sastavke.
Još nisam uspješna u javnome nastupu.

Početak promjene poučavanje je učenika vrijednostima takva mentalnoga sklopa, no – što je i mnogo utjecajnije – vlastito življenje i oprimjerivanje takva odnosa prema sebi.
■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je djelomice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: www.trevormuir.com ■