Iz stranih medija
UČITELJSKI POSAO I POZIV
Što znam o učiteljima… (a volio bih da i drugi znaju)
objavljeno: 9. svibnja 2022.

„Dok odlazim u škole i na konferencije te ondje boravim s drugim učiteljima, čujem ispovijesti o tome kako su dodirnuli živote svojih učenika i pomogli im rasti i mijenjati se. Upoznavao sam nove ideje i nastavne prakse koje su mi do tada bile nepoznate i za koje sam znao da će promijeniti moj način poučavanja.“

Više možete pročitati u nastavku, u novom članku učitelja i autora Trevora Muira.

Članak What I Know About Teachers (And Wish Everyone Else Knew As Well) objavljen je na mrežnim stranicama Trevor Muir.

Tijekom prve godine u učiteljskome poslu baš svaka učiteljica i učitelj s kojima sam surađivao ili koji su radili gdje i ja, ostavili su na meni određen trag. Promatrao bih njihovu nastavu ili razgovarao s njihovim učenicima te često ostajao opčinjen vještinama i veličanstvenošću. Motivirala me njihova predanost i strast, učio sam iz njihovih stručnih razmatranja, a izdržljivost u tešku nastavnom poslu, kakvu su pokazivali, nadahnula me da postanem što boljim učiteljem.

Bio sam uvjeren da sam okružen izvanrednim učiteljima, rijetkom i talentiranom skupinom profesionalaca koji su iznimka, a ne pravilo.

I naravno, bili su iznimni, no uskoro sam dobio posao u drugoj školi i počeo raditi s novom skupinom učiteljica i učitelja. I ponovno sam ostao bez riječi pred darovitošću i kreativnošću osoba s kojima sam bio upućen raditi. Njihov je rad bio usmjeren na jedan cilj: pomoći svojim učenicima ostvariti uspjeh. Sve što su tî učitelji činili, vodilo je k toj svrsi. Naučio sam još više o tome kako upravljati razredom.

S obzirom na njihovu predanost, kreativnost i radnu etiku, to zasigurno mora da je skupina najboljih učitelja na svijetu.

Evo istine o većini učiteljica i učitelja

U proteklih nekoliko mjeseci imao sam divne prigode obići različite škole i družiti se s učiteljima, od Virginije preko Kanade i Južne Karoline do New Yorka, Floride i Michigana – i svaki put kada bih stigao kući, rekao bih svojoj ženi: „Ovo je vjerojatno skupina najboljih učitelja koje sam ikada susreo.“

I uistinu sam svaki put tako i mislio. Dok odlazim u škole i na konferencije te ondje boravim s drugim učiteljima, čujem priče o tome kako su dodirnuli živote svojih učenika i pomogli im rasti i mijenjati se. Upoznavao sam nove ideje i nastavne prakse koje su mi do tada bile nepoznate i za koje sam znao da će promijeniti moj način poučavanja.

Neki dan sam svjedočio kako je učiteljica drugoga razreda u prostoriji ispunjenoj osmogodišnjacima poviknula: „Prazna guma!“ Istoga trena, pedeset osmogodišnjaka počelo je šištati poput gume iz koje upravo izlazi zrak, a nakon toga u prostoriji je nastupila tišina. Ta me je učiteljičina zapovijed ostavila bez daha.

Što toliki učitelji čine

Učiteljice i učitelji koje susrećem ne ustručavaju se pred novìnama i vlastitim rastom; oni to potiču i sa žarom pristupaju promjeni obrazovne paradigme. Međutim, tî učitelji također brzo uočavaju da nove ideje i inovacije ne mogu zamijeniti izgradnju dobrih odnosa i bezvremene, univerzalne prakse učiteljskoga posla. Tî učitelji svoje razredne odjele uvode u zajednice kako bi ostvarili stvaran utjecaj i promjenu. Susrećem učitelja za učiteljem koji voli svoj posao i ne može se zamisliti u igdje drugdje.

Mnogo je sjajnih učitelja.

Sve me to dovodi do zaključka: Oko nas je mnogo sjajnih učitelja!

To je istina, naše škole ispunjene su mnogim kreativnim, marljivim, obrazovanim profesionalcima koji obavljaju zadivljujući posao. Od škole koju sam posjetio, a koja je smještena uz polje kukuruza u Iowi, do škole koja se nalazi tik uz autocestu u Detroitu u Michiganu, posvuda su učiteljice i učitelji koji obavljaju nevjerojatan posao kako bi promijenili živote svojih učenika te – kao nusproizvod – poboljšali naše društvo.

A to me pak ispunjava neizmjernom nadom. U našem svijetu koji se čini toliko podijeljenim i rascjepkanim, čija se budućnost može činiti ponešto turobnom, postoje profesionalci koji su svoje živote posvetili ulaganju u mlade ljude kako bi osigurali da oni postanu obrazovani, vještinama bogati, suosjećajni i pouzdani stanovnici toga svijeta.

Naše društvo mora učiniti više u prepoznavanju i priznavanju vrijednosti naših učitelja

Moje je nadanje da će naše društvo početi bolje prepoznavati profesionalce koji rade u našim školama. Nadam se da će političari progledati i spoznati veličanstvenost koja se događa u školama te usmjeriti sredstva i pomoći u daljnjoj izobrazbi kako bismo bili sigurni da su tî profesionalci dobili potporu, da su materijalno sigurni te da se radi na stvaranju novih.

Nadam se da ljudi koji blate učitelje po društvenim mrežama imaju snage spoznati da je potpora iskazana ljudima koji rade u obrazovnim ustanovama mnogo produktivniji način pomaganja našoj djeci od posramljivanja i napada.

Smatram da ta potpora počinje u trenutku kada osobe na položajima moći i donositelji odluka budu obvezni redovito doći u naše škole. Oni moraju susresti učitelje koje sam i ja imao prigode susresti. Moraju vidjeti pretrpane učionice. Moraju upoznati Anne, učiteljicu koju sam susreo u Južnoj Karolini, koja je napustila posao u marketinškoj agenciji kako bi inojezične učenike poučavala engleskom. Moraju sresti Sheri, koja je prije nekoliko godina mogla otići u mirovinu, ali kojoj 49 godina rada u učionici nije bilo dovoljno da zadovolji svoju ljubav prema poučavanju svojih polaznika kako čitati i pisati, i evo je i dalje u učionici, u 50. godini rada u nastavi.

Moraju susresti nove učitelje u našem društvu koji u struku unose svježinu i životnost te pomažu u velikim promjenama koje se događaju na postkovidskim obzorjima.

Donositelji odluka i zakonodavci morali bi razgovarati s mojom bivšom učenicom Sarah te čuti kako je u svojoj obitelji postala prvim djetetom koje je maturiralo te kakvu su ulogu u tome imale njezine učiteljice i učitelji.

Donositelji odluka morali bi vidjeti ono što svaki učitelj već zna: da je učiteljski posao bitan. I težak. I izazovan. I da te može pojesti. I da zahtijeva vještine. I da se uvijek sve vrati, plati i isplati.

I da je predivan.

I zatim bi prema tim spoznajama trebali postupati.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice (iznimno) uređen i prilagođen, a izvorniku se može pristupiti na poveznici na kraju ove napomene  ■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga iz područja obrazovanja među kojima su The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice autora i učitelja Trevora Muira ■ izvornik: trevormuir.com  ■