Iz stranih medija
■ NEPROCJENJIVA VRIJEDNOST FIZIČKE AKTIVNOSTI U ŠKOLAMA ■
Učenicima je neophodno kretanje
objavljeno: 15. ožujka 2024.

Djetinjstvu je potreban pokret i zato, kao učitelji i profesori, svojim učenicima trebamo omogućiti što više kretanja, bez obzira na to koji predmet predajemo i u kojem razredu – tako bismo mogli sažeti poruku učitelja i autora knjiga o obrazovanju Trevora Muira.

Članak Let Kids Move: The Importance of Physical Activity in School objavljen je na na mrežnim stranicama Trevor Muir 18. siječnja 2024.

Živim u Michiganu i u posljednje vrijeme često pada snijeg. Napadalo ga je već gotovo dva metra! Za moju djecu dani odmora nisu imali kraja – sanjkanje, gradnja snježnih utvrda, grudanje i druženje sa susjedovom djecom u zajedničkoj igri na otvorenom koja je trajala satima.

Bio je to povratak u stare dobre dane, prije videoigara i tableta. Pustiš djecu iz kuće i kažeš im da se vrate za večeru.

U redu, možda nije bilo baš potpuno onako kao u dobrim starim vremenima, imali su na raspolaganju i vrijeme za ekrane, a i ja sam koji put izišao van i igrao se s njima, no većinu su tih snježnih dana proveli igrajući se vani. Bilo je hladno, no za osmogodišnjakinju i devetogodišnjaka ništa nije bolje od dana provedenih na snijegu.

Djeca očito imaju energije na bacanje

Gledajući svoju djecu kako cijele dane bez ijedne stanke provode u pokretu, prte snijeg i rukama grade snježne građevine, shvatio sam koliko je djeci potrebna igra; koliko im je potrebno kretanje.

Promatrao sam tu očitu nepresušnu energiju kojom pršte ondje na snijegu i razmišljao kako veći dio svojih nastavnih dana provode sjedeći u školskim klupama. Iako moja djeca imaju sjajne učitelje koji im omogućuju ustajanje i kretanje, tipičan ustroj školskoga dana ne zahtijeva takav oblik tjelesne aktivnosti odnosno takvo ulaganje energije – energije koja se očito treba trošiti.

A prosječno dijete tijekom školskoga dana – od početnih dana razredne nastave do svršetka srednje škole – toliko mnogo vremena provede sjedeći!

Jeste li znali da nastavni programi koji se odnose na razrednu nastavu u 40 % škola na nacionalnoj razini u Sjedinjenim Američkim Državama smanjuju vrijeme za odmor odnosno potpuno izostavljaju odmore? Pa i u onim školama koje i dalje zadržavaju odmore, nisam siguran da je dvaput po 15 minuta dovoljno. Pitam se imaju li problemi s ponašanjem učenika na nastavi veze s činjenicom da djecu tolike energije tjeramo da satima nepomično sjede u klupi.

Moramo djeci dopustiti kretanje

Moramo djeci dopustiti da se kreću. Nisam nesvjestan činjenice da je lakše upravljati učenicima koji su blokirani u prostoru školske klupe. Manje je neizvjesnosti kada učenici nisu vani, nego cijeli školski dan provedu u jednom zatvorenom prostoru. Međutim, činjenica je da je djeci potrebno kretanje; oni imaju energiju koju je potrebno potrošiti, ili će to u pravilu  štetno utjecati na njihovo učenje. 

Zbog toga sam zaljubljenik u učenje na otvorenom – u učeničke vrtove, učionice na otvorenom i iskustvene oblike učenja. Primjerice, kada su učili o eroziji, učiteljica mojega sina, koji je učenik 4. razreda osnovne škole, izvela je svoje učenike van kako bi po cijelom školskom dvorištu tražili tragove erozije. Moj je sin usvojio znanje iz prirodoslovlja, a ujedno je boravio vani, morao se kretati i vježbati. Radio je ono što devetogodišnjak i treba raditi: kretao se. I, kao dodatni bonus, učenje koje se pritom dogodilo vjerojatno je bilo učinkovitije od onoga kada se nastava o eroziji održava unutar učioničnih zidova.

Nacionalna medicinska knjižnica [ dio Nacionalnoga centra za biotehnološke informacije ] otkrila je vezu između razvitka mozga i zadržavanja znanja s jedne strane te kretanja i učenja u pokretu s druge. Učenje pri kojem se upotrebljavaju ruke i rad tijela vodi do dubljeg razumijevanja. Istraživači su također otkrili da su „učenici koji nose određene rizike dobro reagirali na igrivost nastave te ostvarili više razine postignuća, veću uključenost i snažniju motivaciju“.

Kako povećati udio kretanja u školama?

■ POTIČITE ODMORE ■

Nedavna je Gallupova anketa pokazala je kako 77 % školskih ravnatelja obuhvaćenih anketom priznaje da u svrhu kažnjavanja učenika oduzimaju učeniku mogućnost odlaska na odmor.

U istom izvještaju stoji da je 8 od 10 ravnatelja potvrdilo kako vrijeme za igru „afirmativno utječe na postignuća“, a dvije trećine ravnatelja iskazalo je da „nakon odmora učenici bolje slušaju te su usredotočeniji na nastavu“.

Iako učenici trebaju naučiti da su odgovorni za svoje ponašanje te da svaki postupak postoje posljedice, oduzimanje odmora ne bi smjela biti najbolja metoda postizanja takvih spoznaja. Boravak na otvorenom i kretanje previše su esencijalni da bi bili uskraćeni. Stoga bi valjalo razmotriti druge načine postizanja discipline, a odmore poticati i povećavati.

Ako ste na mjestu ravnatelja, u upravnome tijelu škole ili u školskom odboru, vidite li načina kako u školi ili školskom okrugu povećati vrijeme odmora?

■ TJELESNU AKTIVNOST UKLJUČITE U NASTAVU ■

Uključite rad rukama i tjelesne aktivnosti u okviru drugih aktivnosti kada vam se god za to otvori prigoda. Evo nekoliko jednostavnih mogućnosti:

♦ skupni rad po radnim postajama [učenici se u okviru dodijeljenoga zadatka smjenjuju tako da – u pravilu – kružno obilaze različite radne prostore u učionici, nap.]

♦ rasprava uz glazbu – opis rasprave u koju je uključen ples možete pronaći ovdje [na engleskom jeziku, nap.]

♦ uzgoj biljaka u razrednom vrtu

♦ izravno poučavanje tijekom šetnje prirodom

♦ igranje uloga

■ PROMIČITE NASTAVU TJELESNE KULTURE ■

Hoće li ministarstvo povećati ili smanjiti zapošljavanje učitelja tjelesne i zdravstvene kulture, to ne ovisi o vama, ali svejedno ću reći i ovo: Ne bi se smjela smanjivati satnica Tjelesne i zdravstvene kulture.

Tjelesni pokret, od predškolske dobi do najviših razreda srednje škole, ima esencijalnu ulogu. Ključan je za duboko učenje, tjelesni razvitak te uspostavljanje zdravih životnih navika. Po mojem skromnom mišljenju, tjelesni mora imati svoje mjesto u našem obrazovnom sustavu.

Neka se djeca kreću!

Zaključimo: Djeca imaju mnogo energije. à Imaju potrebu tu energiju potrošiti. à Dok ju troše, rastu i razvijaju se više nego kada ju ne troše. à Škole bi trebale biti mjesto gdje će to činiti.

Ako ste roditelj, još je jedan bonus vezan uz to: Kada djeca tijekom dana potroše mnogo energije, kao što su moja za onih snježnih dana, noću će dublje i bolje spavati.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice uređen ili prilagođen, a do izvornika vodi poveznica na kraju ove napomene■ Trevor Muir, učitelj i autor knjiga The Collaborative Classroom i The Epic Classroom ■ SAD: Trevor Muir – mrežne stranice namijenjene dijeljenju ideja i spoznaja vezanih uz rad u učionici ■ izvornik: trevormuir.com