Iz stranih medija
UČENICI MORAJU ZNATI ŠTO SE OD NJIH OČEKUJE
Uspješno upravljanje razredom
objavljeno: 15. rujna 2021.

Predavala sam matematiku u predmetnoj nastavi odjelu koji je imao poteškoća s ponašanjem. Voljeli su tijekom nastave razgovarati jedni s drugima, što znači i tijekom predavačkih dijelova nastave, i onih trenutaka predviđenih za upute, kao i za vrijeme samostalnoga pojedinačnoga rada, pa i tijekom ispita.

Kako postići ugodno radno ozračje, piše učiteljica i autorica Katrina Ayres. Članak Corrections Without Meltdowns objavljen je na mrežnim stranicama Awesome Teacher Nation.

No došao je dan da nisam mogla vjerovati kako su se dobro ponašali i radili. Dok sam im pokazivala sadržaje s kamere-skenera, pozorno su pratili što radim, slušali, pisali bilješke i javljali se dizanjem ruku. Prvi put otkad im predajem nisam nad njima morala napeto, neprekidno bdjeti, nego sam uistinu uživala u nastavi s njima.

Buka! Zabušavanje! Šiljenje olovaka!

Kada je došlo vrijeme za njihov samostalan rad, postupila sam uobičajeno. Rekla sam nešto poput: „U redu, a sada na posao!“ i sve se u trenu skršilo. U trenu su se vratili na ono staro. Buka! Zabušavanje! Šiljenje olovaka!

Pokušavajući ih preusmjeriti na rad, doživjela sam cijeli niz otpora. Jedan je učenik počeo i vikati te je istrčao iz učionice zalupivši vratima. Nije mogao podnijeti da ga se ispravlja. Osjećao bi se lošim, izvrgnut kritikama, pod nadzorom i neuspješnim. Ni ostatak razreda nije bio sretan.

Tri načina kako to popraviti

Jeste li uočili iste obrasce sa svojim učenicima? Ako jeste, možda će vas zanimati tri pristupa korektivnim uputama koje možete primijeniti kako za obrazovne ciljeve, tako i za one vezane uz ponašanje. Poredala sam ih od dobrih do najboljih. Dajte im šansu pa mi javite kako je prošlo.

Dobro                                                  

S učenikom razgovarajte nasamo služeći se objektivnim i neosuđujućim rječnikom. Primijenite jezik žirafe tako da najprije kažete ono što učenik radi dobro, a tek zatim mu uputite kratak, primjerenim rječnikom izrečen zahtjev usmjeren na precizno određenu aktivnost koju od njega očekujete. Izbjegavajte isprazne fraze kao što su „moraš se popraviti“ ili „prestani se tako ponašati“, kao i osuđujuće izraze kao što su „neodgojen“, „lošeg ponašanja“ ili „lijen“.

Bolje                                                     

Unaprijed naučite učenike što se od njih očekuje, prije negoli uopće imaju prigodu pogriješiti. Katkad učenicima uistinu nije jasno što se od njih očekuje iako je nama to potpuno bjelodano. (Na primjer, već sam jednom pisala kako učenik nije shvatio što znači „bez razgovora“.)

Ako ne počnu griješiti, nećete imati što ispravljati. A ako pak i pogriješe, vaše će im upute više zvučati kao podsjetnik, nego kao ispravljanje, a to znači da neće biti okidača za kakve sukobe ili ispade.

Najbolje                                               

Ispravite unaprijed. Kao dodatak poučavanju svojih očekivanja, prije negoli su uoće dobili prigodu zabrljati, dobro je učenike ukratko uputiti u ono što slijedi. Da se poslužim već spomenutim primjerom: prethodno sam poučila učenike što se od njih traži pri prijelazu na samostalan rad, no zaboravila sam ih na to ukratko uputiti primjerice ovim riječima: „Molim vas, uzmite svoje bilježnice i olovke te odmah počnite s radom.“ Za učenike koji imaju poteškoća s takvim prijelazima možete osigurati dodatnu potporu tako što ćete ih podsjetiti pojedinačno i nasamo, a možete s njima ugovoriti i kakav poseban znak koji će biti jasan isključivo njima.

Kakvi su vaši načini upućivanja ili „ispravljanja“ učenika u njihovu radu ili ponašanju? Prolaze li mirno, ili se katkad dogodi i koja bura ili nevera?

A sada, samo naprijed! Idite i stvarajte predivan dan za sebe i svoje učenike!

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana MostarkićKatrina Ayres – učiteljica i  autorica nekoliko knjiga o obrazovanju koja objavljuje na mrežnim stranicama Positive Teaching Strategies (Pozitivni učiteljski pristupi) ■ SAD: Awesome Teacher Nation – još jedan blog Katrine Ayres na kojem dijeli ideje i pristupe za uspješan rad u nastavi  ■ izvornik: awesometeachernation.com