Iz stranih medija
KAKO OBNOVITI MOTIVACIJU I PREDANOST NEOPHODNE ZA RAD U NASTAVI?
Želite li zadržati strast za poučavanjem? – Prisjetite se kako ste se uopće zaljubili!
objavljeno: 6. veljače 2023.

„To se krije u osobnosti nas kao učiteljica i učitelja: požrtvovna zaokupljenost od jutra do mraka dok skrbimo za naše obitelji, učenike, domove, škole i sve one i ono do čega nam je stalo. I uspijevamo: uspijevamo usprkos bolesti, nesipavnosti i nedovoljnoj količini vremena u danu s obzirom na naše zahtjevne rasporede. I uslijed svega toga, naša strast za poučavanjem može početi blijedjeti na beskonačnu popisu poslova koje moramo obaviti“, piše Jessica Cicalese-Kurtz, učiteljica i autorica današnjega članka u kojem predlaže kako sačuvati svježinu i predanost nastavi, toj središnjoj točki učiteljskoga posla koja – zbog brojnih drugih zaduženja i obveza – može izgubiti svoju vrijednost i smisao.

Članak Want to Keep Your Passion for Teaching Alive? Invest in Your First Love objavljen je na mrežnim stranicama Teachers’ Lounge.

Znam da nisam usamljena među učiteljicama i učiteljima kada kažem da se osjećam iscrpljeno. Učiteljski posao zasigurno je zahtjevan jer podrazumijeva ispunjavanje brojnih uloga i ulaganje velike količine vremena, energije, srca i osjećaja. Svake godine primam obilje nematerijalnih darova dok zapažam trenutke prosvjetljenja svojih učenika te ih promatram kako rastu i donose odluke koje će utjecati na ostatak njihova života. No, zaboga: koliko pritom dajem i koliko se znam umoriti.

Rad u nastavi nije posao od 8 do 15 koji se može ostaviti na radnome stolu i zaboraviti nakon što školsko zvono označi svršetak posljednjega sata u danu.

Ne smijemo si dopustiti izgaranje

Pa kako nastavljamo dalje? I kako uspijevamo inspirirati svoje učenike ostajući pritom uzbuđeni i predani svojemu radu u učionici? Ne smijemo si dopustiti izgaranje. Kako raspirujemo žar koji vodi u svijetao i topao plam?

Između svega ostaloga i svih ostalih kojima se morate baviti i što morate obaviti, izazivam vas da potražite strast koju osjećate prema svojem predmetu. To se krije u osobnosti nas kao učiteljica i učitelja: požrtvovna zaokupljenost od jutra do mraka dok skrbimo za naše obitelji, učenike, domove, škole i sve one i ono do čega nam je stalo. I uspijevamo: uspijevamo usprkos bolesti, nesipavnosti i nedovoljnoj količini vremena u danu s obzirom na naše zahtjevne rasporede. I uslijed svega toga, naša strast za poučavanjem može početi blijedjeti na beskonačnu popisu poslova koje moramo obaviti.

Stoga, vrijeme je za energetsku obnovu! Da, ponovit ću popis aktivnosti koje se ubrajaju u skrb za sebe: osigurajte si dovoljno sna, jedite zdrave namirnice i redovito te svakoga tjedna određeno vrijeme provedite radeći ono što volite a da nije vezano uz školu. No, želim vas nagovoriti i na više od toga: Želim vas namamiti da skrbite i o svojoj strasti za poučavanjem. Rasplamsajte ljubav koju osjećate prema matematici, povijesti, prirodoslovlju i pisanju. Rasplamsajte ljubav koju osjećate prema svojem predmetu u različitim oblicima: velikim i malim.

Poučavam ono što volim

Nikad nisam kanila biti učiteljicom. Moja strast i ljubav bile su usmjerene prema znanosti. S dosegnutom diplomom i poslovnom karijerom, susrela sam se s užitkom poučavanja djece ONOM ŠTO VOLIM – znanosti. To me je odvelo do dodatnoga obrazovanja koje mi je omogućilo učiteljski posao. U učionicu sam ušla s goriljivošću i žarom prema svojemu predmetu što je uobličilo moje učiteljske talente koji su bili vidljivi, zarazni i zabavni.

Nikad to ne želim izgubiti, no došla sam do spoznaje da to ne mogu naći u svojoj učionici.

S onu stranu učioničnih vrata nalazi se ono što u meni budi uzbuđenost koja će me preplaviti dok budem o tome govorila s ove strane učioničnih vrata. A moj je posao pronaći što je to i zatim to slijediti. Poučavam znanost i volim znanost! No moglo bi doći do nedopuštena prekoračenja na mojem računu strasti.

Postoje „polozi“ za moj nastavni predmet u svakom parku koji vrvi bićima, vodenim prokopima i stablima koja razastiru svoje grane, u svakom izlasku sunca koji pršti bojama, u svakom pupu i cvatu. Pa hajdemo razmišljati još hrabrije: uz pažljivo planiranje i upravljanje osobnim proračunom, možemo potražiti i veće „pologe“.

Poput gejzira na Islandu…

Tijekom nedavnih školskih praznika, spakirala sam torbe i otputovala dalje od parka s kraja moje ulice. Prešla sam ocean kako bih istraživala ledenjake, planine i vulkane Islanda! Divna zemlja za svakoga namjernika željna odmora, a nestvarna bajka bogata meteorološkim pojavama i erozijom tla za znanstvenika kakav živi u meni! Penjala sam se po pokretnim  ledenjacima i gazila preko vodopada ostavljajući tragove u tlu koje ih okružuje. Skupljala sam kamenje koje se dokotrljalo s planinskih vrhova i promatrala gejzire koji su proradili baš u savršenu trenutku, pršteći uvis prije negoli se razliju u vrela tople vode.

Oduševljavali su me aktivni zemljini procesi kojima sam svjedočila te sam se kući vratila bogata pričama, slikama i novim načinom poučavanja znanosti o tlu. Djeliće islandskoga tla stavila bih na dlanove svojih učenika, a primjerke vulkanskoga kamenja na njihove stolove.

Poput gejzira koji na  Islandu probijaju na Zemljinu površinu i pune vrela toplom vodom, i ja sam probijala svojom strašću koja se prelila i na moje učenike.

Otkrijte svoju strast

Što je u vama, u vašim početcima rada u učionici, budilo uzbuđenje vezano uz predmet koji predajete? Što obožavate u poljima svojega predmeta?

Kao što tijelo moramo napajati hranom kako bi svakodnevno imalo izvor energije, tako moramo napajati i strast za poučavanjem. Ne mogu znati što to za vas znači, no otkrijte! Ne kažem da morate oploviti svijet kako biste pokrenuli izvor svoje strasti, nego kažem da otkrijete što vam je potrebno.

Da – idite i ispitujte, nemojte stajati na mjestu i čekati da samo dođe. Pronađite sjajan tečaj ili stručno usavršavanje, pronađite nekoga s kim biste se mogli sastati, pronađite mjesto koje vas zanima i potpirite taj plamen ljubavi prema svojem predmetu.

Svima nam je poznata strahota ulaska u učionicu u kojoj učitelj umire od dosade uslijed vlastite nastave. Nemojte si dopustiti postati takvim učiteljem.

Strast i uzbuđenje su zarazni! Raspirujte svoj plamen i budite strast koja će navesti vaše učenike da vole vaš predmet onoliko koliko ga i vi volite! Jer, istina je sljedeća: dar poučavanja je ono što dijelimo i prenosimo na svoje učenike.

Ako ugiba naša strast, s njom odlazi i naš utjecaj.

Kakva su vaša razmišljanja i iskustva vezana uz temu održavanja strasti prema nastavnom predmetu i nastavi? Vodi li vas još uvijek plamen koji ste imali prvih dana rada u nastavi? Gubi li se tijekom godina ili postaje sve snažniji? Imate li recept koji možete podijeliti s drugima? Ako želite, to možete učiniti ispod objave ovoga članka na stranicama Školskoga portala na Facebooku.

■ NAPOMENA ■ izabrala i pripremila: Snježana Mostarkić ■ tekst je mjestimice prilagođen i uređen, a poveznica na izvornik nalazi se na kraju ove napomene ■ autor: Jessica Cicalese-Kurtz – autorica članaka o obrazovanju i nastavnica prirodoznanstvene skupine predmeta u osmogodišnjim i dvanaestogodišnjim programima; savjetnica u obrazovanju i suautorica nastavnih programa; živi i radi u američkoj državi New Jersey ■ SAD: Teachers’ Lounge – portal koji se bavi temama školstva i obrazovanja ■ izvornik: plymouthrockteachers.com