Jučer-danas-sutra
KAKO VODITI ŠKOLU
4 načina rada ravnatelja
objavljeno: 22. svibnja 2015.

… napominje da u kontekstu EU-a Europska komisija malo utječe na obrazovanje, koje je potpuno prepušteno zemljama članicama. Bruxelles uglavnom skrbi o prosječnoj kvaliteti izobrazbe, što je razumljivo jer živimo u svijetu nadmetanja u kojemu izobrazba otvara put boljitku.

Prema njegovu mišljenju, cjelokupno obrazovanje poprilično je statično, a obrazovni zakoni sprječavaju promjene. Zemlje organizirane odozgora prema dolje suočene su s poteškoćama u prilagođavanju izobrazbe djeci, ali nisu jedine, jer čak i zemlje s visokim stupnjem samostalnosti imaju poteškoća promijeniti „viktorijanske“ modele obrazovanja.

4 načina vođenja

Ključni čimbenik koji može potaknuti promjenu je, smatra Duif, razvoj pogodnog vođenja škola ne samo na vrhu, nego u cijeloj organizaciji. On prepoznaje četiri načina vođenja:

■  INSTRUKCIJSKO VOĐENJE ■  usmjereno je na poboljšanje učenja učenika i zato najviše skrbi o kvaliteti poduke. Uputno je da instruktivni rukovoditelji posjeduju nastavno iskustvo kako bi tako bolje shvatili što je učinkovita nastava. Da bi bili uspješniji, nerijetko u praksi uključuju i distributivno vođenje.

SUSTAVNO VOĐENJE ■ odnosi se na ravnatelje koji surađuju i s drugim školama te sa zajednicom. „Nismo ovdje samo kako bismo organizirali našu školu, nego osjećamo obvezu i prema drugima.“ Sustavne vođe posebice paze na održavanje veza između škola, obitelji i zajednice. Svjesni su da je uspjeh u učenju i odgoju djece lakše ostvariti kada škola, roditelji i zajednica djeluju zajedno. 

PEDAGOŠKO VOĐENJE ■ tradicionalno je usmjereno na dijete u njegovoj cjelovitosti. Poklonici toga vođenja smatraju da je potrebno kudikamo više truda da bi se postalo uspješan građanin nego ovladati računanjem i vještinom čitanja. Shvaćaju da svakodnevno odgajamo djecu za tržište rada društva budućnosti o kojemu još ne znamo ništa. Jedan je pedagoški vođa kazao: „Prava magija počinje kada povežete sebe s djecom i svim osobama okolo“. O tome se radi! O nama! Učiteljima, ravnateljima, učenicima, roditeljima i zajednici, piše Duif.

DISTRIBUTIVNO VOĐENJE ■  više ne dopušta „usamljenom jahaču“ ostati na vrhu, nego zahtijeva raspodjelu odgovornosti i potiče poduzetništvo bez delegiranja. Zapravo, riječ je o teoriji i praksi na koji se način inicijative, odluke i odgovornosti raspodjeljuju u cijeloj organizaciji. Ta je vrsta vođenja povezana sa suradnjom na poslu, poštivanjem mišljenja drugih i temelji se na povjerenju i transparentnosti.

Na kraju članka bivši predsjednik ESHA-e, trenutačno predstavnik u EPNoSL-u, mreži koja promiče distributivno vođenje, obavještava o namjeri razvijanja akcijskih planova uz sudjelovanje stručnjaka te nudi korisne kontakte.

 Izvor: 

http://www.esha.org/sites/default/files/eshamagazinedownloads/Esha-Magazine-March-2015.pdf