Jučer-danas-sutra
5 principa za cjeloživotno učenje
objavljeno: 10. ožujka 2015.

Kako starimo, mijenjaju se načini na koje smo učili u svojoj mladosti. Andragogija je „umjetnost i znanost“ obrazovanja i podučavanja odraslih – riječi su Malcolma Knowlesa, američkog edukatora, koji je nakon smrti Alexandra Kappa (on je uveo termin „andragogija“) dalje nastavio razvijati sistem andragogije.

Andragogija ili cjeloživotno obrazovanje temelji se na pet ključnih principa. Svaki od tih principa povezan je s činjenicom da odrasli mozak funkcionira drugačije od dječjeg, uz pretpostavku da su odrasli više doživjeli u životu, te sazreli kao osobe tijekom dužega vremenskog razdoblja.

  • Prva pretpostavka koncentrira se na konceptu samoovisnosti. Kako osoba stari, tako se njezina osobnost mijenja. Kao dijete, ovisni smo o drugima. Vremenom postajemo ljudsko biće sa sve većim stupnjem samoovisnosti. To znači da starije osobe obično imaju više kontrole i odgovornosti za svoj osobni razvoj i napredak.
  • Iskustvo je drugi princip. Mnogi filozofi tvrde da sve učimo kroz naša iskustva, a ponekad i kroz tuđa. Stariji ljudi doživjeli su više stvari zbog dužeg života, pa su u poziciji koristiti te ‘arhive’ kao korisne alate u samoedukaciji. To znači da u edukacijskim programima postoji veći opseg za otvorene rasprave i eksperimentalne zadatke utemeljene na onome što već znamo. Ponekad je potrebno sasvim novo znanje. Zato učitelj mora intervenirati – kao što je slučaj pri obrazovanju djece i mladeži.
  • Spremnost odraslih za učenje je treći element filozofije andragogije. Kroz zrelost, spremnost osobe za učenje pomiče se prema „razvojnim zadatcima njezinih društvenih uloga“, kao što je istaknuo Knowles. Zbog toga edukacija odraslih smatra se najučinkovitijom kada je koncentrirana na ono što im je potrebno i ako to žele.
  • Potom slijedi usmjerenost na učenje kod odraslih osoba. To se temelji na činjenici da odrasli s godinama postaju manje subjektno, a više problemski centrirani. To znači da je učenje kod odraslih manje generičko i usmjereno na sadržaj.
  • Posljednji element Knowlesove filozofije andragogije povezan je s motivacijom. On kaže da odrasli reagiraju pozitivnije na unutarnje motivatore, nego na vanjske utjecaje. Knowles je vjerovao da se ovdje radi o uvjetovanom ponašanju, a ne o prirodnom.

Edukacijski programi za odrasle u modernom dobu, još uvijek su sastavljeni prema principima andragodije. U suštini, teorija je temeljena na promjenama koje se događaju u pristupu neke osobe prema životu i učenju. Promatranjem pedagogije možemo vidjeti da postoje jasne razlike između toga kako učimo kao djeca, i kasnije kao odrasli.

 

Izvor:

http://www.teach-nology.com/tutorials/teaching/andragogy.html