Jučer-danas-sutra
OBRAZOVANJE
Odrasli nerado uče
objavljeno: 18. svibnja 2015.

Ako je suditi prema posljednjem izvješću EACEA-eve mreže Eurydice, sastavljenom od zbirnih i pojedinačnih podataka prikupljenih u 35 europskih zemalja uključujući i Hrvatsku, oko 25 posto odraslih u Europi ne drži mnogo do te izreke.

Naime, formalno obrazovanje četvrtine odraslih Europljana seže u najboljem slučaju samo do nižih razreda srednje škole, dok čak 6,5 posto njih ne nastavlja školovanje nakon osnovne škole.

Neovisno o činjenici da im je doista potrebna daljnja izobrazba, većina nedovoljno izobraženih ne želi nastaviti stjecati znanje, što je izazov svakom društvu.

Zašto je to tako?

Odgovarajući na taj upit, više od 80 posto ispitanika spomenulo je nedostatak interesa. Iako se taj odgovor najčešće čuo, u Eurydiceovom se izvješću navodi da na prihvaćanje cjeloživotnog učenja utječu i drugi čimbenici, uključujući razinu izobrazbe, (ne)zaposlenost osobe, dob i vještine. Bolje izobraženima i bolje zaposlenima dostupniji su obrazovni programi, a niže obrazovani i siromašniji građani puno teže pristupaju tim programima.

Upitani o preprekama njihovu sudjelovanju u cjeloživotnom učenju, blizu 40 posto ispitanika izjavilo je da im nije potrebno za njihov posao.

Pokazatelj je to kako mnogi od njih ne vjeruju da je moguće razvijati se u karijeri, ali i da vrlo malo drže do ideje o učenju zbog učenja.

Među njima je 22 posto onih koji su kazali da nemaju vremena obrazovati se zbog zauzetosti obiteljskim obvezama, dok ih 13 posto smatra da si to jednostavno ne mogu priuštiti.

Nalazi iz izvješća ostavljaju otvorenima nekoliko pitanja.

Najvažnije je treba li na „nedostatak interesa“ gledati kao na neizbježnu stvarnost koju valja prihvatiti ili bi to trebalo shvatiti kao izazov da se obrazovanje odraslih načini puno izazovnijim.

Također, imajući na umu neuspjeh prihvaćanja cjeloživotnog učenja u populaciji odraslih osoba s nižom izobrazbom, potrebno je ispitati primjerenost politika koje ih uzimaju za metu.

Možda su jaka volja i odlučnost nekima dovoljni da uspiju u obrazovanju neovisno o okolnostima. Međutim, neosporno je da još ima mnogo ljudi koje ne znamo motivirati za učenje, priznaje se u izvješću.  

 Izvori:

https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Publications:Focus_on:_Are_adults_interested_in_learning%3F

http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/179EN_CD.pdf