Jučer-danas-sutra
SLUŠAJ, GLEDAJ, VREDNUJ, ODABERI, PREUZIMAJ
Što manje dijeliš, manje imaš
objavljeno: 18. kolovoza 2015.

Ljudi obilja su iz svojih životnih iskustava naučili da ljubav raste dijeljenjem, a iz iskustva stečenog zahvaljujući novim tehnologijama naučili su da dijeljenjem raste – i znanje.

Ljudi obilja čvrsto vjeruju da što više daju – više imaju.

Ljudi oskudice, pak, ljubomorno čuvaju ono što imaju bojeći se da će, podijele li išta s drugima, sami postati siromašniji.

Ne pada im na um podijeliti obični recept za pitu s tikvicama, a kamoli svoj recept za rješavanje nekog problema vezanog za poučavanje i odnose s učenicima ili, ne daj Bože, pohvaliti druge, podijeliti s njima svoje oduševljenje, suosjećanje.

Kad zamišljamo ishode svoga poučavanja, zamišljamo pred sobom ljude kakve želimo oblikovati. Ne zamišljamo ih stisnutima, siromašnima, zar ne?

  • Upravo je zato pri dizajniranju poučavanja u sljedećoj školskoj godini zgodno predvidjeti što više aktivnosti u kojima će učenici učiti – dijeljenjem.

Ne primanjem od nas, nego razmjenjivanjem s drugima.

Zato ćemo planirati sate okrenute učionice koji omogućuju da učenici jedni s drugima razmjenjuju ono do čega su rješavanjem unaprijed zadanih domaćih zadaća sami došli, da razmjenjuju pitanja koja su im ostala nejasna i jedni drugima pomažu naći odgovore.

Društvene mreže odličan su način učenja dijeljenjem, šteta je da nas osobna nevoljkost prema Facebooku ili nekoj sličnoj društvenoj mreži koči u poticanju učenika da upravo tako dijele i promoviraju svoje uratke, uspoređuju ono što su sami učinili s onim što su učinili drugi te uči iz povratnih informacija: lajkova, komentara i dijeljenja.

Nezaobilazna je lekcija, kad je riječ o dijeljenju, staro zlatno pravilo koje kaže da drugima ne činiš ono što bi te rastužilo da drugi tebi učine.

Kraće rečeno: dijeli pošteno, a ne ukradeno.

Zbog dostupnosti svega na internetu, i odrasli ljudi katkad povjeruju da je sve ničije i da sve na što naiđu mogu smatrati svojim. A nije tako: naše je samo ono u što smo uložili svoj trud, svoje znanje i svoje vrijeme.

Austin Kleon mladi je kreativac i jedan od najprodavanijih autora New York Timesa. Godine 2012. (kad mu je bilo 30 godina) izišla je njegova genijalna knjiga Steal Like an Artist (Kradi kao umjetnik) s podnaslovom 10 Things Nobody Told You About Being Creative. Neodoljiva je njegova postmodernistička filozofija da je poželjno preuzimati tuđe ideje, ali nedopustivo krasti tuđe radove. 

Kleon kaže: „Iskoristi tuđe ideje i tuđe alate da time napraviš nešto svoje. Ali ne kradi, ne sramoti se, svijet je malo mjesto.

 

Ugraditi za konstruiranje svojega – to treba naučiti učenike: Slušaj, gledaj, vrednuj, odabiri i preuzimaj tuđe ideje i nastavi ih razvijati i na svoj način kreativno iskoristiti i ugraditi u svoja djela. Zatim dijeli dalje. Na tom se preuzimanju, dorađivanju i dijeljenju temelje napredak i razvoj. Ali, prisvajanje i potpisivanje svojim imenom nečega u što nisi ništa uložio nema nikakve veze s kreativnošću, u tom je slučaju riječ samo o najobičnijoj krađi kojom ljudi oskudice čine svijet siromašnijim.

Piše: Dinka JURIČIĆ