Jučer-danas-sutra
Svjetlom do boljeg učenja
objavljeno: 28. siječnja 2015.

Duga mračna zima

Na krajnjem sjeveru Europe, u višoj srednjoj školi Dragonskolan u švedskom gradu Umeå, eksperimentiraju sa staklenim vratima na ulazu u učionicu koja emitiraju jak metalni sjaj. Učenici opisuju to svjetlo kao „čudno“ i „sterilno“, te da se osjećaju kao „zombiji“ usred nekog znanstvenog pokusa.

Zapravo, oni i sudjeluju u pokusu cilj kojega je procijeniti može li intenzivno električno svjetlo punog spektra ublažiti posljedice duge, mračne nordijske zime.

Škola koju pohađa 2,000 učenika u dobi preko 16 godina, predstavlja svojevrsnog pionira u promicanju te jednostavne tehnike s nakanom poboljšanja kvalitete nastave i učenja u učionicama iz kojih dnevno svjetlo nestaje već u ranim poslijepodnevnim satima. Svjetlo potiče mozak da zaustavi proizvodnju melatonina – hormona koji uzrokuje pospanost, a ujutro stimulira cirkadijski sustav, pokrećući ponovno naš biološki sat.

Izostane li ta stimulacija, tijelo kasni s buđenjem ujutro. Osjećaj je to koji se može usporediti s desinkronizacijom u organizmu nastalom kao posljedicom letenja zrakoplovom kroz vremenske zone.

Izlaganje svjetlu pogodne valne dužine i intenziteta tijekom određenog vremena pripomaže tijelu da se “ugasi” navečer, tako da možemo spavati dulje i osjećati se bolje. 

Rasvijetljene učionice

Unatoč jednostavnoj teoriji koja stoji iza tih pokusa, nisu svi oduševljeni tom inovacijom. Ravnatelji škola prigovaraju da će instaliranje svjetla punog spektra potaknuti učenike na hiperaktivnost, a uz to će morati izdvojiti značajna sredstva za instalaciju.

Ipak, neki ravnatelji poput Stellana Anderssona iz Dragonskolana ne misle tako. Kada je lokalna električna kompanija ponudila školi hi-tech rasvjetu, prije negoli je pristao proučio je rezultate istraživanja o učincima te rasvjete, našavši da ni jedno od njih ne upozorava na štetne učinke toga svjetla.

Ravnatelj Andersson očekuje smanjenje broja izostanaka učenika zbog bolesti i bolje rezultate u učionici i, napose, užitak koji će podijeliti učenici i nastavnici u rasvijetljenim učionicama.    

 Izvor:

http://www.theguardian.com/world/2015/jan/24/swedish-school-light-dark-days-winter