Jučer-danas-sutra
ISLANDSKA AVANTURA UČITELJICE SAVJETNICE OŠ FRANA GALOVIĆA, ZAGREB
U zemlji vatre i leda, vilenjaka, patuljaka, trolova i nezaobilaznih Vikinga
objavljeno: 31. kolovoza 2020.

Najsretnija vijest ove godine bila mi je prihvaćanje projektne prijave naše škole u sklopu KA1 Erasmus+ programa. Projekt “Jednaki u različitosti” podrazumijeva mobilnost učitelja i edukaciju u području primjene neformalnih i inovativnih metoda za sustavan rad s darovitim učenicima.

Cilj je projekta edukacijom učitelja i stručnih suradnika osnažiti kompetencije za sustavan rad s darovitim učenicima. Ostali ciljevi odnose se na obogaćivanje školskog kurikuluma, diferencijaciju sadržaja i individualizaciju programa prema područjima interesa darovitih učenika te uspostavljanje programa za darovite u višim razredima.

Moj odabrani strukturirani tečaj odvijao se u Reykjaviku, na Islandu, od 9. do 15. kolovoza 2020.

Tema tečaja bila je  Smart teachers play more u organizaciji Leikur læra.

Cilj je:

■ upoznati metodu poučavanja Play to learn morei dati konkretne primjere kako se metoda provodi u islandskim i španjolskim školama,

■ učiteljima dati sve potrebne alate za poučavanje akademskih predmeta kroz igru, pokret i osjetila

■ omogućiti razmjenu primjera dobre prakse s učiteljima iz Poljske, Njemačke i Austrije,

pomoći učiteljima u planiranju uvođenja metode Play to learn more u njihove škole te im dati potrebnu podršku  za uspješnu implementaciju

■ upoznati islandski obrazovni sustav, posjet školama

■ stvoriti dugotrajnu mrežu podrške s učiteljima  i školama diljem Europe. 

NAJVEĆA JE VRIJEDNOST OVOGA TEČAJA upoznavanje s Play to learn more (PTLM) metodom poučavanja.

Metoda je to kojom djeca uzrasta od 2 do 10 godina usvajaju sve kurikulom predviđene sadržaje na zabavan, živahan i učinkovit način: kroz igru, pokret i uključivanjem što više osjetila.

Time omogućuje aktivnu osjetilnu interakciju s okolinom. Struktura PTLM sata slična je onom na sportskom treningu: kretanje i igra vodeći su princip tijekom usvajanja sadržaja nakon čega slijedi opuštajuća aktivnost i preispitivanje ostvarenja zadanih ishoda.

ZAŠTO KRETANJE?

Kretanje je prirodna potreba čovjeka, a ponavljajući pokreti dokazano imaju velik utjecaj na rad mozga. Metoda se može primijeniti u svim dijelovima sata, u aktivnostima na otvorenom, pri pisanju domaćih zadaća, pogodna je za sve nastavne predmete i osigurava veliku dobrobit za tjelesni, umni i socijalni razvoj djece.

Oduševili su me mnogi novi načini storytellinga kao i organizirano učenje ˝po stanicama˝ uz nezaobilazan pokret i kretanje.

ŠTO SAM SAZNALA O ISLANDSKOM ŠKOLSKOM SUSTAVU?

✿ Island broji 350.000 stanovnika, od toga 130.000 živi u Reykjaviku

✿ Reykjavik ima 276 vrtića i 170 osnovnih i srednjih škola, uglavnom su državne škole, 35 koledža i 2 sveučilišta

✿ radi vremenskih prilika koje su nepredvidive, učitelji su jako spontani i spremni promijeniti planirano u trenu

✿ učitelji su potplaćeni i vrlo slabo cijenjeni, zemlja se suočava s manjkom učitelja. Stoga su pripremili mjeru skraćivanja trajanja učiteljskog studija s 5 na 3 godine

✿ nastava traje od 8:30 do 13:30, a poslije nastave su izvannastavne aktivnosti koje plaćaju roditelji

✿ svako dijete pohađa školu koja mu je najbliža prema mjestu stanovanja, a u školu kreću sa 6 godina

1-3 godine- 5 djece na 1 učitelja

4 godine – 8 djece

5 godina – 12 djece

6-15 godina – 18 do 25 učenika uz pomoćnog učitelja, 21 učenik je prosjek

✿ djeca su u školi 180 dana, imaju 30-35 sati tjedno po 40 minuta, 2 sata sporta tjedno, 1 sat plivanja tjedno

✿ imaju domaćinstvo, rad s tekstilom, obradu drveta (kao i sve nordijske zemlje).

        Rad rukama i važne životne vještine su u prvom planu.

✿ djeca nemaju domaću zadaću, samo moraju uvježbavati čitanje jer su u tome lošiji od susjednih zemalja

✿ u 3. razredu dobivaju obavezan engleski, a u 7. razredu obavezan danski jezik,

praznici traju 10 tjedana ljeti, 2 tjedna zimi, 10 dana u proljeće

✿ plaća učitelja je 3700 eura, što i nije puno ako usporedite s cijenom najma stana koja na Islandu iznosi oko 1400 eura

POGLAVLJE ZA ZALJUBLJENIKE U DIVNU, TAJANSTVENU I ČAROBNU PRIRODU

Neke zanimljivosti o Islandu

  • Island je bio jedno od posljednjih mjesta na zemlji koje su nastanili ljudi,
  • većina Islanđana vjeruje u vilenjake,
  • jezik im se nije promijenio od drevnog nordijskog  te sve stare tekstove lako čitaju,
  • bebe spavaju vani u kolicima tijekom popodnevnog odmora,
  • potrošnja Coca-Cole veća je nego u bilo kojoj drugoj zemlji,
  • imena za djecu rođenu na Islandu, koja nisu prethodno korištena na Islandu, mora odobriti islandski Odbor za imenovanje,
  • na Islandu nema komaraca,
  • islandska policija ne nosi oružje jer je kriminal vrlo rijedak, a nasilni zločini gotovo da ne postoje,
  • pivo je bilo nezakonito sve do 1989. godine…

Island je čudesan.

Ne mogu se odlučiti što je čudesnije: biti u krateru vulkana, čekati da se gejzir “probudi”, promatrati ljepotu vodopada, vidjeti rasjed sjevernoameričke i europske tektonske ploče, ugledati ostatak ledenjaka koji pomalo nestaje, boraviti na plaži crnog pijeska ili uživati u veselom letenju puffina – islandske ptice.

■  Napisala ■  Sanja MINARIK, magistra primarnoga obrazovanja ■  OŠ Frana Galovića, Zagreb  ■   Sanja Minarik  ima 23 godišnje radno  iskustvo u školi. Radi u Osnovnoj školi Frana Galovića u Zagrebu.  2018. godine unaprijeđena je u zvanje učitelja savjetnika. Uz redovnu nastavu, licencirana je voditeljica izvannastavne aktivnosti Galović Sveznadar, koja predstavlja obogaćen program za potencijalno darovite učenike škole  ■   Dugi niz godina bila je mentor učiteljima pripravnicima pri polaganju praktičnog dijela stručnog ispita i studentima Kineziološkog fakulteta u održavanju nastavnog sata iz Tjelesne i zdravstvene kulture  ■   Voditeljica je izvannastavne aktivnosti za djevojčice, ˝Zumbice˝, kojom potiče i njeguje bavljenje tjelesnim aktivnostima, kretanjem i biranjem zdravih životnih navika. ■   U svakodnevnoj nastavnoj praksi primjenjuje  znanja, metode, postupke i oblike poučavanja koji su u skladu s filozofijom i metodologijom usmjerenom na dijete. U svom svakodnevnom nastavnom radu primjenjuje aktivno, iskustveno, vršnjačko, integrirano i interaktivno učenje ■   U razrednoj zajednici njeguje suradništvo i empatiju  ■   Sudjelovala je na mnogim seminarima i treninzima u organizaciji AMPEU u obliku Transnacionalne suradnje. Od 2019. godine  koordinira   dva međunarodna Erasmus+ projekta u školi (Giving colors to human rights, English- just speak). 2019. godine je nagrađena od strane MZO kao jedna od 510 najboljih učitelja u RH ■