Pljesak molim
■ OŠ IVANA CANKARA, ZAGREB SUDJELOVALA U NASA SPACE APPS CHALLENGEU ■
Cankarevci među 40 finalista NASA natjecanja
objavljeno: 17. studenoga 2023.

NASA Space Apps Challenge globalno je događanje koje organizira NASA, a cilj mu je poticanje kreativnosti i inovacija u rješavanju problema vezanih uz svemir i Zemlju. Održava se jednom godišnje i okuplja timove širom svijeta s namjerom da surađuju na rješavanju izazova uporabom podataka o svemiru i tehnologijama koje podržavaju istraživanje svemira. Ovi izazovi obuhvaćaju različita područja poput astronautike, raketne tehnologije, istraživanja planeta, očuvanja okoliša i mnogih drugih.

Timovi se sastaju kako bi razvijali ideje i aplikacije koje mogu rješavati konkretne probleme koristeći se tehnologijom, znanjima i resursima koje pružaju NASA i njezini partneri.

■  Ove, 2023. godine, Hrvatska je prvi put sudjelovala u izazovu koji je održan tijekom listopada u Osnovnoj školi Ivana Cankara. Predznanje i posebne vještine nisu bile potrebne, samo dobre ideje i razmišljanje izvan uobičajenih okvira, čak i izvan granica našeg planeta. Cilj je natjecanja bio osmisliti rješenje za neke od stvarnih problema kojima se bavi i NASA.

Timovi su bili djeca, srednjoškolci, studenti i odrasli. Službeni je jezik događanja bio engleski jezik. Suci su imali izazovan posao pregledati sve materijale i rješenja koja su uz prezentaciju morala biti učitana i na platformu te zadovoljavati sve tražene uvjete. Ovo je bila odlična prilika da svi naši sudionici spoznaju što znači predstaviti svoj izum/ideju/projekt i zainteresirati publiku.

■  Odabrana su dva lokalna pobjednika (tima) čija su rješenja predložena za novi krug natjecanja. Nakon mjesec dana saznali smo da su oba naša tima zadovoljila i prošla prvi selekcijski krug.

Timovi i sudionici timova:

CHeDDaR ■  Andrea BRZICA, Lobel MARUNIĆ, Ema DONEV, Donna KERAN

CANKAREVCI ■  Dominik GRIMM, Oliver BELOŠEVIĆ, Eva ARAPOVIĆ, Iva KRAJAČIĆ SOKOL, Ivanica BEG, Boris POČUČA.

Izazov, kojim su se cankarevci odlučili baviti, zove se Plan a Party to Celebrate NASA’s Journey to a Metal World. Bavi se stvaranjem paketa za zabavu tematski vezanih za misiju Psyche NASA-e koja istražuje asteroid Psyche u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera. Svemirsko istraživanje može djelovati nedostižno za mnoge, ali stvaranje i igra mogu ukloniti barijere i učiniti da se svatko osjeća uključenim u avanturu. Cilj je ovog izazova stvoriti paket za zabavu na temu Psyche koji uključuje sudionike svih dobnih skupina u praktičnoj, kreativnoj i zanatskoj igri te je pristupačan, održiv i izvediv tako da ga mogu reproducirati obitelji, ali i osoblje knjižnica, škola i muzeja.

SVOJ SU PROJEKT NAJAVILI OVAKO:

Istraživanje svemira – putovanje do mjesta izvan naše Zemlje, izvan naše sigurne luke. Taj je koncept oduvijek fascinirao ljudsku vrstu, od najmlađih do najstarijih, ljude koji sanjaju o tome, kao i ljude koji su to pretvorili u svoj životni poziv. Učenici u dobi od 9 do 14 godina nisu ograničeni svojim razmišljanjem pokazujući sklonosti i interese za različita područja znanja. To im omogućava razvijanje mnoštva kreativnih ideja i spoznaju da istraživanje svemira može izgledati kao intrigantan i cool koncept. Naša je vizija bila približiti im svemir  omogućavajući im da na trenutak zavire u nepoznato, u prošlost, u budućnost povezujući znanja koje imaju, poznate činjenice s nepoznatim, imaginarnim i nepredvidljivim. To zahtijeva vrlo kompleksan detektivski rad. Savršena postavka za „bijeg” (iz razreda). Budući da smo učitelji koji rade u osnovnoj školi, bilo je logično odabrati učenje igrom proširujući ovaj projekt. Ideja zabave (igre) na Zemlji, koja bi nas u nekoliko sekundi odvela u prostranstvo svemira, brzo se ukorijenila u našim učiteljskim glavama. Koncepcija je bila spremna, a drugi je korak bio učiniti našu svemirsku zabavu (igru) zabavnom pa smo se inspirirali idejom sobe za bijeg (escape the clasroom kako smo ju nazvali) smislivši sedam tragova, sedam zadataka koji će pomoći bilo kome da upozna posebnosti asteroida Psyche i misiju istraživanja NASA-e. Ti tragovi vode na putovanje kroz svemir do konačnog rješenja – zvijezde večeri, asteroida Psyche.

Svaki zadatak opisuje određene specifičnosti ovog nebeskog tijela, ali i sadrži trag koji vodi igrače do konačnog rješenja. Da stvari budu zanimljivije, koristili smo se kutijama koje su zaključane lokotima. U svakoj se kutiji nalazi jedan trag (rješavanjem zadatka igrači saznaju nešto o nebeskom tijelu i dobivaju rješenje koje ih nagrađuje jednim slovom iz imena PSYCHE). Skeniranjem QR koda unutar kutije igračima se prikazuje zadatak. Ispravno rješenje daje im kod za lokot koji igrač može otključati. Unutar otključane kutije igrač pronalazi jedno slovo i sljedeći zadatak. Potrebno je otključati svih sedam lokota kako bi se došlo do konačne nagrade. Konačni je zadatak za igrače rješavanje slagalice 3D ispisanim slovima (nagrade za rješavanje svakog od zadataka) i dobiti ime PSYCHE. Točno ime nebeskog tijela otključava posljednji lokot, a u kutiji će igrači pronaći ključ koji otključava kovčeg i moćnu nagradu unutar njega (3D model asteroida Psyche izrađen pomoću 3D printera).

Ako vas zanima više o njihovu projektu, sve informacije možete pronaći OVDJE.

A TKO ČINI POBJEDNIČKI TIM CANKAREVCI?

■  Pobjednički tim čine učitelji, predstavnici osnovne škole Ivana Cankara u Zagrebu, koji vole razmišljati izvan ustaljenih okvira.

■   To su:  Eva ARAPOVIĆ (učiteljica matematike), Ivanica BEG (školska knjižničarka), Oliver BELOŠEVIĆ (učitelj glazbene kulture), Dominik GRIMM (učitelj informatike), Iva KRAJAČIĆ SOKOL (učiteljica kemije) te Boris POČUČA (učitelj fizike i tehničkog, trenutno ravnatelj škole).

Globalne će finaliste vrednovati izvršni odbor NASA-e i partnerskih svemirskih agencija NASA Space Apps 2023. U izvršnom su odboru suci, lideri, izvršni direktori agencija različitih struka iz brojnih područja. Svi će izvršni suci procijeniti sve projekte globalnih finalista. Ovaj će odbor nominirati timove za jednu od deset globalnih nagrada.

Globalni će pobjednici primiti pozivnicu za svečanost pobjednika koja će uključivati posjet jednom od centara ili objekata NASA-e radi dodjele nagrada. Svečanost pobjednika pružit će sudionicima ekskluzivnu priliku za interakciju s vođama NASA-e, za podijeliti svoje projekte Space Apps i saznati štošta o uzbudljivim znanstvenim dostignućima unutar NASA-e. Svaki će član pobjedničkog tima moći pozvati jednog gosta po vlastitom izboru.

■  Napisala: Maja MAČINKO, učiteljica je savjetnica tehničke kulture u OŠ Ivana Cankara,  Zagreb. | Od 2016. urednica je za tehničku kulturu u Školskoj knjizi. ■