Pljesak molim
■ OSNOVNA ŠKOLA „FRAN KONCELAK“ DRNJE ■
Europska nagrada za inovativno poučavanje u Drnje
objavljeno: 28. rujna 2023.

Početkom je novog razdoblja programa Erasmus+ Europska komisija 2021. godine, u okviru Komunikacije o uspostavi europskog prostora obrazovanja do 2025. godine, utemeljila Europsku nagradu za inovativno poučavanje (The European Innovative Teaching Award – EITA).

Cilj je ove nagrade predstaviti kvalitetne i inovativne nastavne prakse provedene u okviru programa Erasmus+ i vrednovati rad nastavnika i njihovih škola koji su dali izniman doprinos toj struci. Nagradu, koja pridonosi isticanju izvrsnosti odgojno-obrazovnih djelatnika u projektnom radu i europskoj suradnji u području odgoja i obrazovanja, u Republici Hrvatskoj dodjeljuje Agencija za mobilnost i programe EU-a.

Komisija svake godine definira tematsko područje koje projekti moraju obuhvatiti kako bi se mogli razmatrati za Europsku nagradu za inovativno poučavanje. Godišnja tema EITA-e za 2023. godinu je „Obrazovanje i inovacije” u vezi s Europskom godinom vještina.

Godišnja tema istražuje uvođenje postojećih i novih tehnologija u suvremene obrazovne sustave. To posebno uključuje umjetnu inteligenciju, robotiku, kodiranje, programiranje, virtualnu stvarnost, poduzetništvo itd. 

Kriteriji, ključni za dodjelu ove prestižne nagrade, bili su korištene metodologije, inovacijsko okružje, uloga nastavnika te učinak i projektni rezultati.

Naš je nagrađeni projekt Erasmus+ projekt SLAM (STEM Learning Activities and Methods). Provodili smo ga zajedno s partnerskim školama iz Estonije, Grčke i Cipra od 2018. do 2021. godine. U projekt je bilo uključeno oko 250 učenika i 30 učitelja.

Aktivnosti, kojima smo se bavili tijekom trajanja projekta, bile su usmjerene na znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku, a korištene metode bile su istraživanje, rješavanje problema, simulacije, igre, praktičan rad, terenski rad i diskusija u svrhu stjecanja novih znanja. Važna metoda, kojom su se učenici koristili, bila je računalno razmišljanje.

Ovakav je način rada omogućio učenicima jasnije sagledavanje i razumijevanje rada strojeva i računala te jezik računala, što je preduvjet za uspješan rad naprednom tehnologijom i za postizanje viših razina kognitivnog znanja potrebnog za aktivan rad u STEM područjima.

Sve su se aktivnosti temeljile na definiranim ciljevima projekta: postizanje viših razina kognitivnih znanja potrebnih za aktivan rad u STEM-u, unaprjeđenje temeljnih kompetencija s naglaskom na STEM područje, podizanje motivacije za korištenje ICT-a u učenju i poučavanju, uvođenje novih metoda poučavanja u svakodnevan rad te proširenje ponude izvannastavnih aktivnosti.

Tijekom provedbe projekta surađivali smo s raznim stručnjacima iz STEM područja. Jedna je takva suradnja rezultirala znanstvenim istraživanjem o otiscima prstiju i sudjelovanjem na državnom Natjecanju iz biologije 2019. godine.

Učenici i učitelji iz Cipra, Grčke i Hrvatske timski su sudjelovali na međunarodnoj matematičkoj konferenciji euroMath i euroScience 2019. godine koja se održavala na Cipru.

Ovim smo projektom povećali motivaciju učenika za rad u STEM području jer su neposrednim praktičnim radom izravno vidjeli proizvode svoga rada. Također, dobili su uvid u nove načine učenja što je rezultiralo njihovom većom uključenošću u novoformirane izvannastavne aktivnosti.

Naši su učitelji povećali kvalitetu svoga rada primjenom novih metoda koje će utjecati i na obrazovanje budućih generacija.

Konkretni rezultati po završetku projekta bili su razvijeni STEM KITovi – setovi za izgradnju F1 bolida, holograma, seizmografa i power banka i njihovi tutoriali, izrada metodoloških brošura te igra STEMopoly.

Provođenjem SLAM projekta naša je škola postala modernija, dinamičnija i kooperativnija, a učitelji kreativniji, fleksibilniji i otvoreniji. Članovi su hrvatskog SLAM tima bili: Ksenija VAROVIĆ, Ana TUSTONJIĆ DOMBAJ, Dunja VALENČAK, Vedran JANKOVIĆ, Renata TIŠLER, Stjepana KADIĆ, Ksenija MARIĆ i Andrea PANDURIĆ.

Izuzetno smo sretni i ponosni što smo dobili ovu nagradu i što je prepoznata kvaliteta našeg projekta. To je dokaz da se sav naš trud i rad isplatio, a ujedno je i vjetar u leđa za kreiranje budućih ideja i aktivnosti. 

■  Napisala: Ana Tustonjić Dombaj, učiteljica hrvatskoga jezika, koordinatorica Erasmus+ projekta SLAM | OŠ Fran Koncelak Drnje ■