Pljesak molim
ŠEST MJESECI ZA KOMPLETAN KURIKULUM
„Sigurnost djece na internetu“
objavljeno: 18. kolovoza 2015.

Da bi uspješno odgovorila izazovima razvoja znanja i svjetskog tržišta, Europska unija je odredila osam temeljnih kompetencija za cjeloživotno obrazovanje.

Obrazovna politika Republike Hrvatske je prihvatila iste temeljne kompetencije.

Jedna od tih kompetencija jest ■ DIGITALNA KOMPETENCIJA ■ koja se odnosi na osposobljenost za sigurnu i kritičku upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije za rad u osobnomu i društvenom životu te u komunikaciji.

Temeljni elementi osnovne informacijsko-komunikacijske vještine i sposobnosti su upotreba računala za pronalaženje, procjenu, pohranjivanje, stvaranje, prikazivanje i razmjenu informacija te razvijanje suradničkih mreža korištenjem interneta.

Hrvatska ekipa od tridesetak učitelja je u šest mjeseci složila kompletan kurikulum i sve prateće udžbenike, priručnike i multimediju za poučavanje sigurnog i odgovornog korištenja interneta za učenike od 1. do 8. razreda. Zaslužni autori za taj projekt su OVDJE.

Nastavni su programi u Hrvatskoj usmjereni upravo na sadržaje i njihov prijenos. Doskora se u nas najčešće poučavalo tako da su se prenosile velike količine informacija, a učenje je bilo njihovo puko memoriranje. Pritom je posve bio zanemaren razvoj viših razina znanja i kongitivnih vještina, kompetencija za cjeloživotno učenje ali i vještina i stavova na kojiima počiva kreativnost, inovativnost, kritičko mišljenje ili poduzetnost.

Sada se sve mijenja. Školski kurikulum „Sigurnost djece na internetu“ zadovoljava sve ključne kompetencije Europske unije. Koncipiran je da se razvijaju i više razine znanja kako bi naši učenici određeno znanje mogli reproducirati ali – što je posebice bitno – i razumjeti, primijeniti, analizirati, evaluirati i sintetizirati.

Školski kurikulum za sigurnost djece na internetu organiziran je u četiri modula i vertikalno je usklađen u pet cjelina:

  • informacije
  • komunikacije
  • stvaranje sadržaja
  • sigurnost 
  • rješavanje problema

prema preporuci Europskog okvira za razvoj i razumijevanje digitalne kompetencije u Europi (A. Ferrari, “DIGCOMP, 2013.).

Svaki od četiri modula namijenjen je određenom uzrastu djece osnovnih škola u Republici Hrvatskoj.

1. modul pripremljen je za učenike 1. i 2. razreda,

2. modul za učenike 3. i 4. razreda,

3. modul za učenike 5. i 6. razreda te

4. modul za učenike 7. i 8. razreda.

Svaki modul sadrži 20 tema (ukupno 80 tema) osmišljenih za realizaciju tijekom školske godine, po 10 tema u svakom razredu. Ishodi učenja napisani su u skladu s Hrvatskim kvalifikacijskim okvirom.

Kurikulumom se nastoji zadovoljiti ključne kompetencije EU-a.

Učenike se osposobljava za sigurnu i kritičku upotrebu IKT-a u privatnom i društvenom životu i komunikaciji bilo putem računala ili mobilnih uređaja. Učenici će naučiti pravilno komunicirati korištenjem računala ili mobilnih uređaja, pronalaziti različite informacije, kritički obraditi iste, naučit će stvoriti određene informacije, objaviti ih, znat će se pravilno koristiti tuđim uradcima, a najvažnije od svega – naučit će pravila o dijeljenju osobnih podataka te o komunikaciji s drugim osobama na društvenim mrežama.

Sve ove teme obrađuju se u svim modulima u određenoj širini.

Iz modula u modul se proširuju i produbljuju s obzirom na mogućnost primanja informacija o određenoj temi i osobnim iskustvima djece iz pojedinog područja.

Kurikulum je osmišljen tako da omogućuje primjerenu razinu autonomije škola, učitelja i nastavnika te daje slobodu učiteljima i učenicima u izboru sadržaja, metoda i oblika rada.

Određuje odgojno-obrazovne ishode i standarde njihove usvojenosti što omogućava pouzdano, valjano i objektivno vrednovanje učeničkih postignuća.

Cijeli Školski kurikulum – Sigurnost djece na Internetu pročitajte na portalu petzanet.hr – OVDJE.