Savjeti stručnjaka
Djeca moraju iskusiti i uspjeh i neuspjeh
objavljeno: 4. studenoga 2013.

Poticati dijete u procesu formiranja vlastite individualnosti vrlo je složeno, a za roditelja i emocionalno izazovno. Roditelji bi bili najsretniji kada bi uvijek mogli biti uz dijete. Zato mu ponekad pokušavaju pomoći i više nego što mu treba te umjesto njega često obavljaju poslove koje bi mogao obaviti djelomično ili posve samostalno.

Imam priliku uspoređivati svoje dvoje djece s većom razlikom u godinama, Mario ima devet godina, a Alka četiri. Kada se sjetim Marija u dobi u kojoj je sada Alka, vidim da se manjeviše isto ponašaju u smislu odgovornosti. Djeca u toj dobi, iz mogu iskustva, ne razumiju pojam odgovornosti. Mario ga je u potpunosti usvojio tek sada, s devet godina. No, isto je tako vrlo važno učiti djecu odgovornosti od malih nogu, a tu mislim prije svega da im se daju određena zaduženja kao što su pospremanje njihove sobe, igračaka i slično. Treba s njima mnogo razgovarati, a u određenom trenutku i posegnuti za kaznama. U svakom slučaju treba se baviti djetetom i ne zapostavljati ga – govori mama Livia Pocrnić i dodaje da djeca kojoj se daju odgovornosti ispunjavanja zadataka koje su u stanju obaviti imaju veći osjećaj obiteljske pripadnosti, a ujedno im se razvija uvjerenje da značajno pridonose u životu.

Kako upravljati vlastitim vremenom

O dječjoj odgovornosti u svojoj knjizi „Svako dijete može naučiti pravila” Antette Kast-Zahn ističe kako za sve dobne skupine vrijedi sljedeće: „Dajte djetetu odgovornost da upravlja svojim vremenom. Ako ga stalno zapošljavate, ono uopće ne može upoznati svoje potrebe i sposobnosti. Ako već morate određivati rokove za svoje dijete, ograničavate ne samo vlastito pravo, nego i njegovo pravo na slobodan razvoj ličnosti.” Kast-Zahn dodaje kako poruka roditelja djetetu mora glasiti: „Znam da ti to možeš sam odlučiti. Imam povjerenje u tebe, vjerujem da ćeš to dobro učiniti”, jer mu roditeljsko povjerenje uvelike pomaže da sam odlučuje i preuzme odgovornost. Djeca uče o odgovornosti i u vrtiću i školi pa autorica ističe kako se roditelji vrtićke djece žale vrlo često na to što djeca ujutro odugovlače s odijevanjem.

Djeca znaju – u devet se sati vrata vrtića zatvaraju. Vaša je dužnost odvesti dijete na vrijeme u vrtić. No, je li vaše dijete počešljano i uredno odjeveno te ima li vremena za ugodan zajutrak, tu odluku možete prepustiti njemu. Ako se osjeća odgovornim, nema više razloga ujutro izvoditi scene. Kod školske su djece najbolnija tema školske zadaće. Pitanje opet glasi: tko se u vašoj obitelji zapravo osjeća mjerodavnim za ispravno i potpuno obavljanje domaćih zadaća – vi ili vaše dijete? Odgovornost morate prenijeti na dijete. Možete mu, doduše, postaviti granice kada i kako će napraviti zadaće. Koliko će ih uredno, koliko potpuno i koliko opširno, koliko savršeno obaviti, trebalo bi sâmo odlučiti. Samo tada može se samo osjećati odgovornim za posljedice, bio to uspjeh ili neuspjeh. Vi možete pratiti djetetov rad, nuditi mu pomoć, pogledati i upozoravati na pogreške i biti u vezi s učiteljicom – navodi Kast-Zahn.

 

Autor: Ivica Buljan

Više pročitajte u tiskanom izdanju lista Školske novine objavljenom 29. listopada 2013.