Savjeti stručnjaka
VAŽNOST PREDŠKOLE
Priprema za školu
objavljeno: 4. prosinca 2017.

Polazak djeteta u školu jedan je od najvažnijih događaja u životu djeteta.

Polazak u školu može izazvati stres i u djeteta i u roditelja. Kako bi se dijete što lakše uklopilo u novu sredinu, bitna je kvalitetna priprema. Veliku ulogu imaju stručnjaci koji pripremaju dijete za polazak u prvi razred.

Djeca koja pohađaju predškolske ustanove uglavnom se pripremaju za školu programima predškolskog odgoja, dok djeca koja nisu uključena u vrtićke programe trebaju biti uključena u program predškole.

Nakon odgojitelja, koji pripremaju djecu za polazak u školu, učitelji su ti koji trebaju biti spremni na primanje djece u prvi razred. Trebaju prihvatiti nove učenike sa svim njihovim karakteristikama i različitostima te im omogućiti uspješno uključivanje u novu sredinu.

Zadaće i uvjeti predškole jesu dati svakom djetetu do znanja da je dobrodošlo, da je ravnopravan sudionik u zajednici predškole s jednakim pravima i obvezama glede uporabe prostora i sredstava koje treba čuvati.

Ta prava i obveze treba istaknuti jer su dio aktivnog pripremanja za školu kao novog sustava obveza i prava. Voditelji predškole nastoje da svi polaznici iskušaju i razviju svoje psihofizičke mogućnosti. Pri tome će doživjeti uspjeh i priznanje, ali i poneki mali neuspjeh koji trebaju naučiti prevladati.

OBILJEŽJA PROGRAMA PRIPREME DJECE ZA POLAZAK U ŠKOLU JESU:

  • zadovoljavanje dječjih primarnih (bioloških) potreba, koliko je moguće, za boravka djeteta u predškoli, u suradnji s roditeljskim domom
  • nastojanje da dijete dobije osjećaj sigurnosti i prihvaćenosti, što pretpostavlja da dijete odnosno njegovi roditelji prihvate predškolu
  • pružanje svakom djetetu prilike i mogućnosti za samoostvarivanje i stjecanje povjerenja u sebe, a samim time i stvaranja pozitivne slike o sebi i svojim mogućnostima
  • praćenjem razvoja djeteta moguće je uočiti posebne potrebe djeteta, usklađivati s njima postupke, a svakako o tome porazgovarati s roditeljima koji će se, ako je potrebno, obratiti stručnjacima za prevenciju mogućih poremećaja (Došen-Dobud, 2001.).

Sposobnosti i vještine koje dijete treba imati pri upisu u školu jesu: grafomotoričke vještine, prostorni odnosi, vremenski odnosi, numeričko poimanje, koncentracija, samostalnost i socioemocionalna zrelost.

VAŽNOST GRAFOMOTORIKE

Znanstvenici su u području fiziologije posljednjih desetljeća nepobitno dokazali da se vježbanjem fine motorike prstiju utječe na određene zone u kori mozga, potiče se razvoj djetetova govora, radnih sposobnosti te mentalni i kreativni potencijali. Istaknula bih specifične predvježbe pisanja s metalnim okvirima iz Montessori-pedagogije, koje pozitivno utječu na djetetovu sposobnost crtanja, oblikovanja i pisanja.

ŠTO JE GRAFOMOTORIKA?

Grafomotorika je, najjednostavnije rečeno, sposobnost držanja olovke i pisanja. Grafomotorika je važan tehnički aspekt pisanja koje dijete treba svladati prije polaska u školu. Dijete prije polaska u školu ne treba znati pisati slova. Najvažnije je da nauči pravilno držati olovku, bojicu ili flomaster.

VJEŠTINE GRAFOMOTORIKE I PISANJA UKLJUČUJU:

  • vizualnoperceptivne vještine
  • motoričko planiranje i izvedbu
  • ortografsko kodiranje
  • kinestetički feedback i vizualno-motoričku koordinaciju

Dijete u predškoli treba naučiti pravilan hvat olovke, pri čemu su nužni koordinirani pokreti šake i prstiju, dobra veza između vida i ruke te dobra vizualna percepcija. Sve je to potrebno kako bi dijete bez poteškoća moglo svladati tehniku pisanja. Na početku školovanja dijete treba ovladati grafomotornim vještinama. One imaju velik utjecaj na svladavanje čitanja i pisanja, a to su temeljne vještine nužne za daljnje školovanje.

Prije polaska u školu od djeteta se očekuju određene grafomotoričke sposobnosti. To su fleksibilnost šake i prstiju, pravilno držanje olovke, a povučena crta treba biti jasna i adekvatnog pritiska.

Dijete treba znati precrtati geometrijske likove (krug, kvadrat, trokut, romb).

Poželjno je da svoje ime napiše tiskanim slovima. Kada ovlada tehnikom pisanja, može lako svladati pisanje slova, riječi ili rečenice. Teškoće u grafomotorici poslije mogu znatno utjecati na školski uspjeh.

Prije samih predvježbi pisanja najvažnije je dobro pripremiti i motivirati dijete. Za vrijeme kratkih stanki, dok se dijete odmara, dobro je koristiti vježbe razgibavanja prstiju i cijele šake. Lagane vježbe možemo provoditi s pomoću lutkica za prste te će one razveseliti i potaknuti svako dijete na daljnji rad. Možemo ih dodatno motivirati prigodnom pjesmicom uz dramatizaciju ili neku plesnu aktivnost. Kad osjetimo da je dijete umorno, prestajemo s radom i radimo vježbe za opuštanje šake, prstića i cijelog tijela. U protivnom može doći do neželjenih posljedica. Djeca koja imaju slabije razvijene grafomotoričke vještine mogu čak i odbijati predvježbe pisanja. Motivacija je tada neizmjerno važna jer se razvoj grafomotorike potiče vježbanjem.

Dugogodišnje iskustvo u radu s djecom predškolske dobi te pripremanje djece za polazak u školu potaknulo me da osmislim grafomotoričke vježbe.

Cilj tih vježbi je svladavanjem osnovnih predvježbi pisanja olakšati ovladavanje vještinom pisanja.

Edukacija iz Montessori-pedagogije veoma mi je pomogla u radu s djecom predškolske dobi. Dijete prije uzimanja olovke u ruke svladava vježbe presipavanja, prelijevanja, vježba koordinaciju oko – ruka te posebno „pincetni hvat“, koji je neobično važan za pravilno držanje olovke. U predvježbama pisanja Jan i prijatelji počela sam od jednostavnih vježbi, od povlačenja jednostavnih crta koje dijete može pisati samostalno (bez pomoći odrasle osobe) prema sve složenijim i složenijim zadatcima.

Obraćam se svim roditeljima, odgojiteljima i učiteljima i preporučujem da osiguraju motivaciju i pruže punu potporu djeci u svladavanju novih vještina.

Potrebno je mnogo strpljenja jer je svako dijete jedinstveno i svakomu treba prići na drugačiji način te pronaći odgovarajuću motivaciju za rad. Samo strpljivo i polako! Vrtić je prva, ali neizmjerno važna stuba u djetetovu odgoju i obrazovanju.

Dragi roditelji, odgojitelji, učitelji, profesori, imajte uvijek osmijeh na licu. Budite spremni odgovarati na mnogobrojna pitanja koja postavljaju dječje glavice. Djeca su naša budućnost i bez ulaganja u njihovo znanje postajemo siromašni.

………………..

Sanja PAVIĆ, odgojiteljica | Cekin dječji vrtić, Slavonski Brod