Savjeti stručnjaka
ISKUSTVA DRUGIH
Školovanje pobjednika na kineski način
objavljeno: 25. kolovoza 2015.

Cilj je pokusa bio pokazati može li visoko vrednovana kineska izobrazba temeljena na opsežnom pisanju diktata, memoriranju i neprekidnom ponavljanju gradiva biti uspješna i kod britanskih učenika.

Nakon mjesec dana nastave koju je predavalo petero kineskih nastavnika prema načelima kineske školske izobrazbe polaznici su zabilježili uspjeh iz matematike prosječno 67,7 posto, dok su njihovi vršnjaci iz škole koji nisu bili uključeni u pokus dosegnuli skromnijih 54,8 posto.

Malo manju razliku pokazali su rezultati testova iz prirodoslovlja, u kojima su „kineski učenici“ s uspjehom od 58,3 posto nadmašili vršnjake neobuhvaćene pokusom, koji su zabilježili prosječnih 50 posto.

Usporedo sa serijom, BBC je na svojim internetskim stranicama objavio strip naslovljen Kineska škola: Dan u životu britanske škole koja se preobratila u kinesku.

Iz stripa je razvidno da škola počinje u sedam sati ujutro i da svi učenici prije početka nastave sudjeluju u ceremoniji podizanja i odavanja počasti nacionalnom stijegu. Kineske se učenike potiče da masiraju oči kako bi ih održali zdravima, a tijekom 12 sati provedenih u školi dopuštene su im dvije stanke za uzimanje obroka.

Učenici svakodnevno tjelesno vježbaju. Ocjenjuje se trčanje, preskakanje, čučnjevi i međusobno dodavanje medicinske lopte. Učenje je usredotočeno na zapisivanje predavanja i neprekidno ponavljanje jer su Kinezi uvjereni da učenici tako uče brže.

Uz to, učenici uče i iz kineske tradicije, primjerice plesanje popularnog plesa s lepezama. Od njih se također očekuje da skrbe o čistoći učionice koju čiste, dakako, sami.

U većini kineskih srednjih škola učenici provode 12 sati. Kada završi iscrpljujući školski program, doma ih čeka rad na domaćoj zadaći.

„Svaki sustav koji sili djecu učiti 12 sati dnevno proizvest će visoke rezultate“, objašnjava Lianghuo Fan, bivši učitelj u Kini i profesor izobrazbe na Sveučilištu u Southamptonu, uspoređujući kineski i britanski obrazovni sustav.

„Kineski je akademski ustroj jako zategnut. Učitelji zahtijevaju od učenika da posvete puno vremena školskim predmetima, ponavljanju i izradi domaće zadaće. Britanski sustav dopušta djeci više slobode. Ipak, mislim da oba mogu učiti jedan od drugoga.“

Izvori:  tekst i fotografija tes.com | bbc.co.uk