Savjeti stručnjaka
KAKO SE BORITI PROTIV OSJEĆAJA SRAMA
Učitelji su često suočeni s nedostižnim očekivanjima zbog kojih se osjećaju kao da su osuđeni na neuspjeh
objavljeno: 10. svibnja 2020.

Evo kako se boriti protiv tih osjećaja.

Tijekom proteklih nekoliko godina postala sam opsjednuta istraživanjima dr. Brené BROWN, koja je karijeru posvetila istraživanju osjećaja srama i ranjivosti. To me potaknulo na razmišljanje o tome kakvu ulogu ta opasna emocija ima u modernoj nastavničkoj profesiji.

Hajdemo najprije potpuno razjasniti što je sram.

Za razliku od krivnje, koja nam govori kada su naša djela u konfliktu s našim osnovnim vrijednostima (što može biti korisno i produktivno), osjećaj srama nije ni koristan ni produktivan te izaziva zaista loš osjećaj.

Dr. Brené BROWN definira sram na sljedeći način: „intenzivno bolan osjećaj ili iskustvo vjerovanja da smo manjkavi i stoga nismo vrijedni prihvaćanja i pripadanja“.

Sram nas dovodi do doživljaja da ćemo, ako ne dosegnemo standarde koji su označeni kao „dovoljno dobri“, biti izgnani iz društva kojem bismo željeli pripadati.

SRAMNA PONAŠANJA

Sada stavite tu definiciju u kontekst sadašnjeg obrazovnog sustava, u kojem se učitelje neprestano mjeri i ocjenjuje – na temelju podataka, postavljanja ciljeva, promatranja, nadziranja i drugog – i konstantno ih se poziva na odgovornost zbog (ne)zadovoljenja standarda koji se neprestano mijenjaju.

Da bi stvari bile još gore, učitelji su često suočeni sa zahtjevima i očekivanjima koja su potpuno nedostižna, zbog čega se mnogi od nas osjećaju kao da su od starta osuđeni na neuspjeh.

Shvaćate li što želim reći? To je klima koja potiče sram i posramljivanje od okoline.

Stalno to viđamo u obrazovanju: laži i prikrivanja, tjeskobu i depresiju, ljude koji sami sebe izrabljuju u očajničkom pokušaju da pokažu da mogu držati korak – sve su to, dijelom, ponašanja koja rezultiraju iz dubokog osjećaja srama.

KAKO POBIJEDITI SRAM

Istina je da smo mi dovoljno dobri. A sustav je taj koji nije.

Ali ako imate poteškoća to uvidjeti, mogli bi pomoći sljedeći savjeti:

■   MJERITE SEBE PREMA SVOJIM VRIJEDNOSTIMA, A NE PREMA NJIHOVIMA.

Većina učitelja više vremena provodi razmišljajući o vrijednostima svoje škole, nego o vlastitim vrijednostima. A ipak, naše osobne vrijednosti vodeća su uvjerenja i načela koja nam pomažu razlikovati između dobrog i lošeg, uspjeha i neuspjeha.

Stoga, koje su vaše? Pogledajte ovaj popis vrijednosti koje nudi Brené Brown, pronađite svojih deset i zatim ih svedite na dvije ključne. Zatim se zapitajte: Kako bi bilo kada bismo ih iskreno živjeli?

Ako je vaša osnovna vrijednost primjerice hrabrost, tada se činjenica da zaostajete s ocjenjivanjem učeničkih radova, možda ne čini kao situacija života ili smrti.

Ono što je bitno jest ostati vjeran svojim vrijednostima i biti iskren u vezi s onim što možete i što ne možete, štiteći svoje granice.

■  POSTAVITE DNEVNI CILJ.

Jednom kada ste načisto u vezi s tim što su vaše osnovne vrijednosti, razmislite o tome da postavite dnevne ciljeve – za svaki dan po jedan. To može biti neki govor koji morate održati učenicima, ili pak vezano uz nazočnost drugih osoba na vašem nastavnom satu, u svrhu uvida u nastavu koju vodite, ili što god već trebate obaviti.

Recimo da ste zabrinuti u vezi s uvidom i pretjerano kritičnim promatračem.

Sada zamislite da ste kao osobni cilj postavili to da zaista slušate tijekom nastave, zadržite miran i tih glas ili, jednostavno, ostanete „prisutni“.

Ne samo da to nudi alternativni, pozitivan fokus, već i ako sat pođe katastrofalno po zlu, to zadržava osjećaj osobnog uspjeha. To je način na koji možete pobijediti, pa i kada se dogodi očiti „neuspjeh“.

■  NEMOJTE DRUGIMA DATI DOPUŠTENJE DA VAS POSRAME.

Možda dajete sve od sebe, ali drugi rade na tome da se osjećate kao da niste dovoljno dobri.

Ako je tako, ove riječi fizičara-nobelovca Richarda Feynmana mogle bi pomoći:

„Nemam nikakvu odgovornost prema tomu da budem ono što drugi od mene očekuju. To je njihova pogreška, a ne moj neuspjeh.“

■  OTVORITE SE POUZDANOM PRIJATELJU.

Naposljetku, tajnovitost i tišina pojačavaju osjećaje srama, stoga, razgovor o tome s  pouzdanim prijateljem koji vas neće osuđivati dobar je način oslobađanja od takvih osjećaja.

■ NAPOMENA ■ piše: Jo Steer, bivša ravnateljica, danas savjetnica ■ VELIKA BRITANIJA: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i pokrajina te stoga najveća mreža učiteljske podrške koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta ■ izvornik: www.tes.com ■ Photo by @plqml  felipe pelaquim on Unsplash ■