Školska knjiga za vas
ŠKOLSKA KNJIGA ORGANIZIRALA MEĐUNARODNU ONLINE KONFERENCIJU
Na konferenciji „Uvijek s učiteljima” sudjelovali vrhunski stručnjaci iz SAD-a i Finske
objavljeno: 27. svibnja 2021.

Školska knjiga organizirala je međunarodnu online konferenciju „Uvijek s učiteljima” na kojoj su sudjelovali svjetski poznati stručnjaci Pasi Sahlberg iz Finske i profesor Dennis Shirley iz Sjedinjenih Američkih Država.

Uvodni govor na konferenciji održala je direktorica školskog programa Školske knjige Matilda Bulić istaknuvši glavni cilj te izdavačke kuće: „Naša je misija biti pouzdan partner hrvatskim učiteljima. Nismo više samo izdavači, nego pomagači koji neprestano razmišljaju o tome kako olakšati učiteljski posao”.

Želimo generaciju stvaratelja

„Želimo  poticati razvoj djece čije znanje nije tek reproduciranje otprije poznatoga, želimo generaciju stvaratelja. Za to je presudna živa riječ učitelja, da učitelji imaju dovoljno vremena posvetiti se baš svakom učeniku. Naći tajni začin koji će probuditi svakog učenika. Zato smo mi tu ‒ da izradimo baš sve materijale koji su im za to potrebni, da ne gube dragocjeno vrijeme”, pojasnila je Bulić u uvodu za predavanje Pasija Sahlberga.

Sahlberg je jedan od vodećih finskih stručnjaka za obrazovanje i suautor knjige In Teachers we trust. Finski je obrazovni sustav jedan od najboljih na svijetu i često se koristi kao primjer drugima. Ključ finskog uspjeha, razložio je Sahlberg, leži u povjerenju koji sustav, ali i cjelokupno društvo, poklanja učiteljima. 

„Kada ljudi posjete Finsku, gotovo uvijek primijete da je posebnost našeg sustava povjerenje i sloboda koju poklanjamo učiteljima. A povjerenje je vrijednost koju primijetimo tek kada je izgubimo”, rekao je Sahlberg. 

Zašto je povjerenje ključ uspjeha?

Njegova knjiga In Teachers we trust bavi se konceptom povjerenja u školskom sustavu na temelju pet osnovnih točaka. „Povjerenje u učitelje i škole ljepilo je koje omogućuje pozitivnu društvenu povezanost u obrazovnom sustavu. Povjerenje povezuje sve sudionike u međuodnos podrške i pomoći”, obrazlaže prvu točku te dodaje kako je „povjerenje temelj suradnje u školama. Ključno je za napredak škole, kvalitetnu suradnju, umrežavanje, dijeljenje i zajednički rad.”

Treća Sahlbergova teza jest da upravo povjerenje omogućuje iskrenost i transparentnost. „Ono nam omogućuje da ništa ne skrivamo, da smo voljni podijeliti sve što znamo kako bismo radili najbolje što možemo. Želimo li pomoći kolegama, dati im stvarnu podršku i iskreni osvrt na rad, moramo imati odnos povjerenja”, pojašnjava. Osim toga, povjerenje nam omogućuje da učenicima omogućimo autonomiju, da se prema njima ponašamo kao prema ravnopravnim i odgovornim sudionicima u procesu obrazovanja.

„Kolektivno povjerenje unutar škole pozitivno utječe na različite razine uspjeha učitelja. Kada kao učitelji imamo kolektivno povjerenje u učenike i druge članove zajednice, to će imati pozitivan učinak na učenje. To potvrđuju i istraživanja, ali je i zdravorazumska mudrost”, zaključuje Sahlberg. 

Svjesna usredotočenost pri poučavanju

Dennis Shirley, profesor obrazovanja na Lynch School of Education and Human Development na Boston Collegeu u SAD-u, također je predstavio svoje ideje hrvatskim učiteljima. U fokusu njegova rada svjesna je usredotočenost, odnosno mindfulness u poučavanju. Shirley ovaj koncept detaljno razlaže u knjizi the Mindful Teacher, čiji je suautor.  

Mnogi talentirani učitelji odustanu od svojega poziva nakon samo nekoliko godina rada, a Shirley to pripisuje konceptu koji naziva „otuđeno poučavanje”. 

„Otuđeno poučavanje odnosi se na uvjete u kojima učitelji nemaju dovoljnu podršku, slobodu ili prostor za raspravu, nemaju vremena za suradnju i razmjenu ideja. Sve ovo dovodi do gomilanja stresa”, kaže Shirley. Suprotnost svemu tome koncept je poučavanja kroz svjesnu usredotočenost, koji u svojoj knjizi predstavlja razlažući sedam najvažnijih načela. U svojemu izlaganju na konferenciji predstavio je tri ključna ‒ otvoreni um, brigu i ljubav, zaustavljanje te bivanje u trenutku.

Prisutnost i otvorenost

„Načelo otvorena uma odnosi se na razbijanje mitova, poput mita o nužnosti zabavnoga učenja. Nije istina da svako učenje mora biti zabavno. Osjećaj uspješnosti nastaje kada savladavamo zahtjevne prepreke. Ne osjećamo se uspješno kada je pred nama nešto lagano”, govori pojašnjavajući da učitelji moraju biti otvoreni i idejama koje nisu pretjerano popularne. Shirley ističe da je bitno zaustaviti se i osjetiti prisutnost u trenutku, aktivno slušati i posvetiti se sugovorniku kako bismo mogli istinski čuti i pomoći svakome, bez obzira na to radi li se o učeniku ili o roditelju. 

„Istrenirajte um tako da se zaustavite i budete prisutni. Osluškujte svoj um i svoje emocije. S više pažnje promatrajte svijet oko sebe. Vrlo je teško mijenjati svoje navike kako biste bili potpuno posvećeni učenicima. No aktivnim slušanjem mogli bismo transformirati obrazovanje i pomoći razvoju učenika koji bi bili istinski zainteresirani za stvarne probleme i društvenu pravdu”, kaže Shirley.

I naposljetku, poziva na rad s brigom i ljubavlju.

„U interakciji se stavite na raspolaganje učenicima i roditeljima i budite potpuno prisutni u tom trenutku. Možda ne možemo mijenjati čitav svijet, ali u svakodnevnoj komunikaciji možemo osnažiti pojedince i pomoći im da razviju osjećaj samopouzdanja”, zaključuje.