Školska knjiga za vas
ŠKOLSKA JE KNJIGA VEĆ 70 GODINA ZAŠTITNI ZNAK HRVATSKOG NAKLADNIŠTVA
Ovo su ljudi koji stoje iza udžbenika Školske knjige
objavljeno: 24. svibnja 2021.

Školska je knjiga već 70 godina zaštitni znak hrvatskog nakladništva i njeguje tradiciju stvaranja pouzdane literature. Temelj su tradicije izvrsnosti ljudi koji osmišljavaju udžbenike i pretvaraju ih u stvarnost. Orkestar sastavljen od vrhunskih urednika u Školskoj knjizi okuplja najuglednije autorske timove s područja obrazovanja i znanosti kako bi zajednički osmislili i realizirali udžbenike i didaktiku koja slijedi suvremene svjetske dosege u obrazovanju.

O posebnostima, koje izdvajaju Školsku knjigu u nakladničkom sektoru, razgovarali smo s četirima urednicama i autoricama.

Josipa Blagus: „Ideje dolaze kao oluja, a bruse se do savršenstva.“

Josipa Blagus

Urednica razredne nastave Josipa Blagus proces uređivanja udžbenika opisala je poslovicom: „Potrebno je cijelo pleme da odgoji dijete. Tako je i kod izrade udžbenika potreban cijeli tim da nastane najkvalitetniji udžbenik. Proces počinje olujom ideja koje se kristaliziraju tijekom stvaranja, a onda bruse do savršenstva. Materijali se učestalo iščitavaju i dorađuju, povezuju i koreliraju s ostalim predmetima i koliko god taj proces zna biti dugotrajan, toliko je prekrasan onaj trenutak kad vidimo da naši učenici usvajaju nova znanja iz tog udžbenika”, kaže Blagus.

Blagus navodi kako je, osim dobrog poznavanja materije, potrebno razumjeti i potrebe učitelja, a i njoj je iskustvo iz razreda neprocjenjivo važno u uredničkom poslu. „Mislim da je najveća prednost što i mi dolazimo iz učionica pa znamo koje potrebe imaju učitelji i učenici. U Školskoj se knjizi jako njeguje učitelj i njegove potrebe, a svaki komentar ili sugestija za unaprjeđenje udžbenika i podrške jako nam je bitan. Urednik je netko tko je otvoren za nove ideje, netko tko se stalno usavršava i izvlači najbolje iz svog tima”, kaže Blagus.

Blagus pojašnjava kako je savršena sinergija tiskanog i digitalnog ono što izdvaja udžbenike Školske knjige u odnosu na konkurenciju.

„Iz naših udžbenika učenici direktno, skenirajući kod, pristupaju digitalnim sadržajima. To nam je izuzetno važno jer ulaze u digitalni dio bez korištenja lozinki. Na taj način učenici ostaju u sigurnom internetskom okruženju i nemamo mentalnu pauzu u prebacivanju između tiskanog i digitalnog dijela. Učenicima dajemo snažnije temelje za kvalitetnije obrazovanje omogućivši im da se koriste takvim udžbenicima”, zaključuje Josipa Blagus.

Alena Letina: „Iskustvo iz razreda neprocjenjivo mi je vrijedno.“

Alena Letina

Alena Letina, docentica na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu, autorica je udžbeničke serije Istražujemo naš svijet za nastavu prirode i društva od 1. do 4. razreda osnovne škole. Iako je, kako kaže, inicijalni poziv vidjela u učiteljskoj profesiji, karijera ju je odvela u znanost, a sa Školskom knjigom surađuje već 21 godinu.

„Pisanje udžbenika zahtjevan je i vrlo intenzivan proces koji se ostvaruje u nekoliko etapa. U isto vrijeme treba omogućiti učitelju izvođenje suvremene nastave, a učeniku usvajanje potrebnih znanja i postizanje željenih ishoda“, kaže Letina.

„Desetogodišnje mi je radno iskustvo u školi omogućilo uvid u nastavnu praksu, a iskustva, koja sam stekla radeći kao učiteljica, izuzetno su mi dragocjena za izradu udžbenika i drugih nastavnih materijala“, kaže Letina.

Dobar je autor stručan i ima viziju kako tu stručnost prenijeti učenicima na njima zanimljiv način. „Autor udžbenika treba biti izuzetno kreativan kako bi novi udžbenik imao inovativnu strukturu i kako bi zadatci, koji su njegov sastavni dio, bili poticajni i drugačiji od udžbenika prethodnih generacija”, govori Letina.

Dobar udžbenik treba biti  zanimljiv učeniku, privlačan i poticajan u njegovu procesu učenja. Bitno je da zadovoljava metodička načela pojedinog nastavnog predmeta i obiluje poticajima za aktivno učenje, a i učitelju treba omogućiti zanimljivu i dinamičnu nastavu. „Primjerice, udžbenik za nastavni predmet Priroda i društvo treba poticati iskustveno istraživačko učenje koje se smatra jednom od  najučinkovitijih nastavnih strategija u obrazovanju. Istraživačkim se zadatcima učenicima omogućuje razumijevanje uzročno-posljedičnih veza u svijetu koji ga okružuje, primjena znanstvenih postupaka, zaključivanje i rješavanje problemskih situacija.“

Snježana Bakarić Palička: „Urednik mora uživati u svakoj stranici.“

Snježana Bakarić Palička

Snježana Bakarić Palička uređuje mnogobrojna izdanja Školske knjige iz područja geografije, a uz to je i izvršna urednica za podršku učiteljima i nastavnicima. Urednički posao opisuje kao stalno učenje.

„Kada mislite da ste u potpunosti gotovi, osvane nova ideja pa taj novi kotačić pridonosi njegovoj kvaliteti. I tada radite dalje. Kada sam počela uređivati udžbenike,

autori, s kojima sam radila, bili su moji profesori s fakulteta, autoriteti struke, ili kolege koji rade u školi i imaju autorsko iskustvo. Isprva mi nije bilo baš najjednostavnije vratiti im tekst na popravak, ali brzo sam shvatila da je riječ o kreativnom procesu u kojem svi, zajedničkim naporom, poboljšavamo krajnji rezultat”, opisuje svoje početke Bakarić Palička.

„Osnovni je preduvjet za dobrog urednika i autora zaljubljenost u taj posao. Urednik mora uživati u svakoj stranici koju osmišljava s autorskim timom. Uređivanje udžbenika izuzetno je odgovoran, a u isto vrijeme najkreativniji i najizazovniji posao. Sve neprospavane noći zaboravite kad dobijete SMS poruku poput ove koju mi je nedavno poslao jednan učenik. U poruci, među ostalim, piše da se u udžbenike geografije Gea, koje uređujem, zaljubio u petom razredu.“

Osim kvalitete i dodatnih sadržaja osnovnu prednost udžbenika Školske knjige, u odnosu na druge, vidi upravo u ljudima koji na njima rade. „Prednost su udžbenika Školske knjige ljudi koji ih pišu, osmišljavaju, uređuju, grafički oblikuju te donose svakom učitelju i nastavniku na ruke. Prednost je upravo u sinergiji uredništva, autorskih timova, stručnih suradnika, promotora i učitelja koji rade po našim udžbenicima”, zaključuje Snježana Bakarić Palička.

Jelena Lončarić: „Misija nam je u učenicima probuditi ljubav prema određenom predmetu.“

Jelena Lončarić

Prvi pridjev, kojim opisuje svoj posao, glavna urednica Školske knjige Jelena Lončarić odabire – odgovornost. „Udžbenici imaju mnogo formalnih zahtjeva na koje treba paziti pri njihovoj izradi. Potrebno je uskladiti brojne stručne, metodičke, pedagoške, jezične i likovno-grafičke zahtjeve. U skladu s tim na njima radi veći tim stručnjaka, a urednik je tu da uravnoteži sve zahtjeve. Misija je Školske knjige, i mene kao urednice, kreirati udžbenike koji će kod učenika pobuditi ljubav prema određenom predmetu te ga potaknuti da potraži i drugu literaturu uz koju će dodatno proširiti znanje”, napominje Jelena Lončarić.

Zadaća Školske knjige nije samo produkcija materijala, već i pružanje podrške učiteljima u svakom aspektu obrazovnog procesa. Urednica Lončarić ističe da dobar autor mora imati slične vještine kao i dobar učitelj. Mora im biti blizak i poznavati njihov posao kako bi kreirao materijale koji će biti od stvarne pomoći učiteljicama i učiteljima.

„Dobar autor mora poznavati proces učenja i poučavanja, osmisliti najbolji način kako bi pojedini nastavni materijal doveo učenika do odgojno-obrazovnih ishoda, a da učenje pritom bude zanimljivo i poticajno. Dobar udžbenik mora biti oslonac učeniku za učenje i učitelju za poučavanje”, kaže naša sugovornica.

Školska knjiga, ističe urednica Lončarić, ima izvanredne udžbenike, didaktiku i digitalne obrazovne sadržaje na platformi e-sfera i mozaBook te pruža fantastičnu podršku učiteljima i nastavnicima tijekom cijele školske godine, na što su silno ponosni.