Tošo Dabac neizostavna je osoba hrvatske moderne umjetnosti, jedan od najsvestranijih hrvatskih fotografa, u čijih je četrdesetak godina rada nastalo više od 160 000 snimaka. U literaturi se o njemu govori kao o vrhunskome majstoru fotografije, najvažnijemu hrvatskom fotografu i najpoznatijem predstavniku Zagrebačke škole fotografije.
Unatoč svemu navedenom, njegov umjetnički opus do sada nije bio cjelovito istražen, a priređena je samo jedna retrospektivna izložba potkraj njegova života, bez primjerena kataloga.
U monografiji su predstavljene sve vrste umjetničkih djelatnosti kojima se znameniti fotograf, fotoreporter i filmaš bavio; među njima su neke do danas bile potpuno nepoznate
Monografija Tošo Dabac, umjetnik svojeg vremena – kritičko čitanje autorice Ive Prosoli, prvi put donosi cjelovit uvid u sve vrste umjetničkih djelatnosti kojima se taj znameniti fotograf, fotoreporter i filmaš bavio, među kojima su neke do danas bile potpuno nepoznate. Jedna od njih je Dabčev rad na filmu, koji se u prijašnjoj literaturi spominjao samo površno. Temeljito provedeno istraživanje predstavljeno u ovoj monografiji dokazalo je kako je istaknuti fotograf bio jedan od najboljih poznavatelja filmskog medija svojeg vremena.
Nova otkrića
I prije je bilo poznato da je Dabac filmsko iskustvo stekao kao službenik i prevoditelj u filmskim poduzećima, no Iva Prosoli ga prvi put predstavlja još i kao autora teorijskih tekstova o filmu, autora fotodokumentacije sa snimanja nekih od najvažnijih hrvatskih ranih filmova, ali i kao jednog od prvih hrvatskih filmskih redatelja narativnog filma.
Nova monografija jednog od najvažnijih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća, fotografa Toše Dabca autorice Ive Prosoli – druga publikacija objavljena u biblioteci Tezoro u suizdanju Školske knjige i Muzeja za umjetnost i obrt – velik je doprinos historiografiji hrvatske umjetnosti. Utemeljena je na višegodišnjem opsežnom i interdisciplinarnom istraživanju ne samo Dabčeve bogate ostavštine, nego i sve do sada objavljene literature o autoru, ali i različitih vrsta arhivske građe rasute po muzejima, arhivima te mnoge periodike.
Monografiju će u 13:00 sati predstaviti dr. sc. Ante Žužul, predsjednik Upravnog odbora Školske knjige, dr. sc. Vanja Brdar Mustapić, predsjednica Stručnog vijeća Muzeja za umjetnost i obrt, Dunja Nekić, autorica dr. sc. Iva Prosoli i urednica Miroslava Vučić.
Dok je prethodna literatura bila uglavnom usmjerena na određenu temu, ciklus ili razdoblje djelovanja Toše Dabca, ovom su knjigom prvi put obuhvaćene sve vrste fotografske i ostale umjetničke djelatnosti kojima se bavio. Uz povijest fotografije i povijest umjetnosti, Iva Prosoli je u svojem istraživanju obuhvatila i ranu povijest i teoriju filma, povijest hrvatskog filma, zatim povijest fotoreportaže te povijest novinstva u Hrvatskoj, oblike političke promidžbe, fotoamaterizam i obrtničku fotografiju i na svim tim područjima donijela nove spoznaje.
Iva Prosoli dokazuje kako je nepoznavanje Dabčeva fotoreporterskog djelovanja prouzročilo pogrešno čitanje i interpretaciju njegove socijalne fotografije
Velik je doprinos što je dokazala postojanje do sada nepoznatoga autorskog igranog filma u hrvatskoj filmografiji, Vodica za kurajžu iz 1929. godine koji je režirao upravo Tošo Dabac, donijela mnoge nove vrijedne informacije o poznatim filmovima te nekoliko redatacija. Za razliku od svih prethodnih autora koji su pisali o Toši Dabcu, Iva Prosoli prepoznala je ishodište za iščitavanje njegova specifičnoga fotografskog pristupa upravo u dugogodišnjem kinematografskom angažmanu te u fotoreporterskom radu, koji je također bio prije ove knjige gotovo potpuno nepoznat.
Fotoreportaže
Novom monografijom Iva Prosoli dokazuje kako je zanemarivanje ili, bolje rečeno, nepoznavanje Dabčeva fotoreporterskog djelovanja, koje je trajalo neprekidno gotovo petnaest godina, prouzročilo pogrešno čitanje i interpretaciju njegove socijalne fotografije. Usporedbom sačuvanih negativa i pozitiva s fotografijama objavljenima u dnevnom tisku i časopisima okarakterizirala je velik broj ilustracija i fotoreportaža o Dabcu i dokazala da je njegova najranija profesionalna fotografska djelatnost bila upravo fotoreporterska. Ona ga je ujedno približila socijalnoj tematici i potaknula na daljnje istraživanje života ulice i poslije života naroda koji je i ostao njegova glavna preokupacija.
Čak su i fotografije iz najpoznatijeg Dabčeva ciklusa „Ljudi s ulice” najprije objavljivane kao ilustracije uz članke ili kao fotoreportaža u dnevnim novinama Novosti i Večer.