Djeca predškolske dobi sve manje zadovoljavaju potrebu za kretanjem što loše utječe na njihovo zdravlje i narušava skladan rast i razvoj. Stoga je u dječjim vrtićima i u obitelji potrebno potaknuti svakodnevno kretanje djece, smatra dr. sc. Biljana Trajkovski, autorica priručnika Kineziološke aktivnosti predškolske djece u izdanju Školske knjige koji je predstavljen u utorak, 12. prosinca 2022., na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci.
Redovita primjena kinezioloških aktivnosti u obliku različitih igara pridonosi prevenciji pretilosti te poboljšanju dječjih motoričkih i funkcionalnih sposobnosti. U knjizi koja govori o dobrobiti tjelesnog vježbanja za dječje zdravlje autorica na temelju interdisciplinarnih istraživanja razrađuje kako planirati, organizirati i provoditi kineziološke aktivnosti u dječjem vrtiću.
Redovita primjena kinezioloških aktivnosti u obliku različitih igara pridonosi prevenciji pretilosti te poboljšanju dječjih motoričkih i funkcionalnih sposobnosti, istaknuto je na predstavljanju knjige Kineziološke aktivnosti predškolske djece
O knjizi su govorili izv. prof. dr. sc. Darko Lončarić, dekan Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, recenzentica Vesna Katić, prof. emer. Aleksandra Pejčić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, dr. sc. Vilko Petrić, izv. prof. na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci, autorica izv. prof. dr. sc. Biljana Trajkovski i urednica knjige Slavenka Halačev.
Uključivanje djece u različite oblike tjelesne aktivnosti znatno utječe na njihovo samopoštovanje i samopouzdanje. Bavljenje sportskim aktivnostima omogućuje djeci da nauče kontrolirati svoje ponašanje, steknu radne navike, poboljšaju koncentraciju, razviju emocionalnu kontrolu i vještine timskog rada i suradnje u grupnim sportovima, ističe autorica te poručuje roditeljima djece u dobi od 5 do 12 godina da se ne bi trebali baviti uspješnošću svoje djece, nego poticati njihovu želju za bavljenjem sportom.
„Posebna je vrijednost knjige usmjerenost na djecu u važnom razvojnom razdoblju – predškolskoj dobi – u kojemu su potrebne specifične kompetencije te iznimna znanja i vještine za osmišljavanje i vođenje aktivnosti s pomoću pokreta te djelovanje u poticajnoj okolini što pridonosi njihovu cjelovitu razvoju. U vezi s tim u knjizi se posebno ističu važne praktične spoznaje o kineziološkim aktivnostima primjerenim djeci predškolske dobi te načelima njihova organiziranja i uspješne provedbe u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. U priručniku je naznačena i znanstvena komponenta s pomoću kratkog pregleda mjernih instrumenata kojima možemo pratiti i modificirati efekte raznih intervencija i programa rada s djecomˮ, naveo je izv. prof. dr. sc. Darko Lončarić, dekan Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci.
Tema ovog priručnika, naglasio je, posebno je važna u suvremenom dobu u kojemu je tjelesna aktivnost djece na zabrinjavajuće niskim razinama zbog neprimjerena korištenja tehnologije. Naime, primjena tehnologije bez mjere, kriterija i nadzora uskraćuje djeci priliku za zdrav i cjelovit rast i razvoj.
„Biljana Trajkovski u svojem radu na Učiteljskom fakultetu u Rijeci povezuje teorijska promišljanja s praktičnom primjenom. Stoga su njezine spoznaje i rezultati istraživanja primjenjivi u kineziološkoj praksiˮ, istaknula je prof. emer. Aleksandra Pejčić.
Recenzentica Vesna Katić istaknula je da knjiga pridonosi shvaćanju važnosti kretanja djeteta rane i predškolske dobi za njegovo odrastanje o čemu je pisala Maria Montessori u svojoj knjizi Dijete – tajna djetinjstva: „Kako bismo shvatili bit pokreta, trebamo ga promatrati kao funkcionalno utjelovljenje stvaralačke energije koja uzdiže čovjeka na sam vrh njegove vrste i oživljava njegov pokretački sustav, sredstvo kojim djeluje u vanjskoj okolini ostvarujući svoje vlastito poslanje, svoju misiju. … Zbog toga je pokret najvažniji čimbenik u stvaranju inteligencije koja se hrani iskustvom stečenim u okolini i živi od njega.”
Tema ovog priručnika posebno je važna danas jer se djeci, zbog neprimjerena korištenja tehnologije, uskraćuje prilika za zdrav i cjelovit rast i razvoj, naglasio je izv. prof. dr. sc. Darko Lončarić, dekan Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci
Ističući autoričino odlično poznavanje praktičnog reda s djecom predškolske dobi, dr. sc. Vilko Petrić, izv. prof. na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci, kaže: „U svakom se poglavlju može prepoznati životno iskustvo koje je autorica stekla dugogodišnjim radom u predškolskom odgoju i obrazovanju i vješto ga prenijela u stručni tekst shvatljiv svakom čitatelju.ˮ
U knjizi su navedeni primjeri stotinjak kinezioloških aktivnosti u obliku vježbi i igara jer je igra osnovna aktivnost djeteta i sastavni dio njegova psihofizičkog razvoja. Dijete igrom najprirodnije i najslobodnije zadovoljava svoje potrebe za kretanjem i djelatnošću. Taj korisni priručnik, namijenjen odgojiteljima, studentima, roditeljima i svima koje zanima skladan rast i razvoj predškolske djece, dostupan je u webshopu i svim knjižarama Školske knjige.